Készült: 2024.09.23.07:44:30 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

163. ülésnap (2008.10.08.), 8. felszólalás
Felszólaló Dr. Bóka István (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó Önkormányzati és területfejl. bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 4:08


Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. BÓKA ISTVÁN, az önkormányzati és területfejlesztési bizottság előadója: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az önkormányzati és területfejlesztési bizottság megtárgyalta a T/6291. számú, az egyes adó- és járuléktörvények módosításáról szóló törvényjavaslatot, és az önkormányzati és területfejlesztési bizottság a törvényjavaslatot általános vitára nem tartotta alkalmasnak, 14 igen és 14 nem szavazat született az általános vitával kapcsolatos döntés tekintetében.

Az előterjesztő részletesen ismertette az egyes adó- és járuléktörvények módosításáról szóló törvényjavaslat fő pilléreit, amelyből kiemelte az adócsökkentést és az adóátrendezést mint elsődleges szempontot, másodlagosan az adminisztrációs terhek csökkentését, harmadlagosan pedig kiemelte a gazdaság kifehérítését, a feketegazdaság elleni küzdelmet.

Az önkormányzati és területfejlesztési bizottság az előtte lévő törvényjavaslatot alapvetően a helyi önkormányzatok szempontjából, nézőpontjából értékelte, és tartotta általános vitára nem alkalmasnak. Az megállapításra került a vitában, hogy ezek az adótörvény-módosítási javaslatok nagyobb változást a helyi önkormányzatok gazdálkodásában nem fognak jelenteni, azonban azt el kell mondani, hogy a bázis rendkívül rossz. Rendkívül rossz volt a 2006-os, a 2007-es és a 2008-as év is a helyi önkormányzatok gazdálkodása szempontjából az adójavaslatok tekintetében. Tehát egy rossz bázisra hivatkozni, hogy ebben az évben talán már jelentős mértékben nem romlik a helyzet, azt gondolom, nem túl fair és nem túl korrekt.

Az adótörvény-módosítások tekintetében mindenféleképpen el kell mondanunk, hogy csökkenni fog az önkormányzati gazdálkodási mozgástér, vagy legalábbis semmiképpen nem fog javulni. Általános lesz a benyújtott törvényjavaslat tekintetében a cégautóadó-fizetési kötelezettség, tehát valamennyi helyi önkormányzatnak a tulajdonát képező autók, személygépjárművek tekintetében cégautóadót kell fizetni, amely általános. Ez egy közepes méretű önkormányzatnál is akár milliós kiadást jelenthet, annak ellenére, hogy ezekhez a használatokhoz magánhasználat nem kapcsolódik.

Az adóintézkedés körében a helyi adók közül az iparűzési adóban következik be változás. Az iparűzési adó alapját érintően levonhatóvá válik a kutatás-fejlesztés közvetlen költsége, ugyanakkor a jogdíjbevétel az adó alapját, a nettó árbevételt már nem teljes mértékben csökkenti, hanem csak 50 százalékban, tehát csak a jogdíj 50 százaléka vonható le a jelenlegi 100 százalék helyett. Ha ezt a kettőt összevetjük, ebből is azt látjuk, hogy csökkeni fog az önkormányzatok szabad gazdálkodási mozgástere.

A társadalombiztosítási járuléknak a minimálbér kétszereséig, 140 ezer forintig történő csökkentése is egy látszólagos intézkedés az önkormányzati gazdálkodás tekintetében, hiszen ha valaki tanulmányozta a benyújtott költségvetési törvényjavaslatot, megállapíthatja, hogy ez a csökkentés a korábbi évek bázisában szerepel, ezzel korrigálásra kerül, tehát ez érdemi mozgástér-növekedést a települési önkormányzatok, a helyi önkormányzatok számára nem fog jelenteni.

Az önkormányzati és területfejlesztési bizottság mindezekre figyelemmel, mivel a benyújtott módosító javaslatok sem a versenyképességet nem növelik, sem pedig a foglalkoztatottság tekintetében érdemi hatást nem fognak elérni, és a bizottság véleménye szerint a gazdaság kifehérítése érdekében tett lépések is minimálisak, ezért általános vitára nem tartotta alkalmasnak.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és a KDNP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  8  Következő    Ülésnap adatai