Felszólalás adatai
217. ülésnap (2009.06.15.), 269. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | V. Németh Zsolt (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | Foglalkoztatási bizottság |
Felszólalás oka | Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése |
Videó/Felszólalás ideje | 4:18 |
Felszólalások: Előző 269 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
V. NÉMETH ZSOLT, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! A foglalkoztatási bizottság ülésén 8 ellenzéki képviselő nem tartotta általános vitára alkalmasnak a törvényjavaslatot, annak ellenére, hogy az ellenzéki képviselők is azonosulni tudnak a törvényjavaslat céljával.
Tehát azonosulni tudunk azzal, hogy a meglévő állami, önkormányzati oktatási infrastruktúrát még hatékonyabban használjuk ki, azonosulni tudunk azzal, hogy a képviselőtársaim által is említett, legkevésbé sem büszkeségre okot adó statisztikákat a digitális írástudás tekintetében javítsuk. Különösen azonosulunk azzal, hogy szükség van a felnőttoktatás eredményességének mérésére, a monitoringra. Ugyanakkor úgy éreztük, hogy a vita során felvetett kérdésekre nem kapunk megfelelő választ, és aggályaink eloszlatása sem történik meg.
Felvetődött többek között, hogy vajon a közoktatási intézményrendszerbe még a módosítás után is beleértendők-e az általános iskolák. Hiszen némely esetben - vagy legtöbb esetben - talán igazolható, hogy tárgyi feltételekkel rendelkeznek, de nem biztos az, hogy a személyi feltételeket is ehhez hozzá tudják társítani. Természetesen helyesnek tartjuk azt, hogy különösképpen az európai uniós programokból megújuló iskolarendszer is otthont adjon a felnőttképzésnek, de úgy véljük, hogy talán az általános iskolák számára nem volna szabad egyszerűsített akkreditálási eljárást megnyitni, hanem ők is végezzék el azokat a feladatokat, bizonyítsák be, mint a piaci szereplők, hogy képesek a feltételeknek megfelelni.
(21.10)
A digitális írástudás elterjesztésével és minél szélesebb körben az alapkészségek elsajátításával, annak ösztönzésével - mint mondtam - egyetértünk, viszont úgy gondoljuk, hogy erre talán megfelelőbbek azok az európai uniós programok, amelyek ma is folynak, például a TÁMOP 2.2.2., amely a munkaerő-piaci kulcskompetenciák fejlesztését célozza, különösen például a nyelvoktatás mellett a számítógépes ismeretek elsajátítását. Úgy vélte képviselőtársunk, hogy egy könnyűgép-kezelői vagy nehézgép-kezelői tanfolyam 30 órás moduljába a digitális írástudás elsajátítását talán erőszakolt lenne beleilleszteni.
Más képviselőtársunk úgy gondolta, hogy átláthatatlan jelenleg a felnőttképzés struktúrája, regionális képzési központok, képzési bizottságok, felnőttképzési intézetek mellett a regionális munkaügyi központok is végeznek képzéseket, indítanak tanfolyamokat; talán először ebben a struktúrában kellene rendet tenni. Úgy vélték, hogy ezzel a törvényjavaslattal vélhetőleg azok a szervezetek járhatnak jól, amelyek amúgy felkészültek már a képviselőtársaink törvényjavaslata után bekövetkező helyzetre.
Mindezek mellett úgy érezzük, hogy a munka világában jelenleg energiát és anyagi forrást mindinkább a továbbfoglalkoztatásra és az új munkahelyek létrehozására kellene fordítani.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket.
Felszólalások: Előző 269 Következő Ülésnap adatai