Készült: 2024.09.19.07:31:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

232. ülésnap (2005.06.01.), 84. felszólalás
Felszólaló Dr. Kontrát Károly (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:08


Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KONTRÁT KÁROLY (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Kárpáti Zsuzsa képviselőtársam figyelmébe ajánlom - hozzászólására is reagálva - azt a gyakorlatot, amelyet 2002 nyarán Kiss Péter kancelláriaminiszter úr követett, amikor is a Vas Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság igazgatóját - aki egyébként jól látta el a munkáját - kirúgatta, és helyette sógorát nyomta be ebbe a tisztségbe. Azóta Vas megyében a köztisztviselők és hivatásosok körében elterjedt az a félelmes mondat, hogy vajon hány sógora van még Kiss Péternek. De az élet nem áll meg. Most azt látjuk, hogy Szilvásy György korábbi BM közigazgatási államtitkár, jelenleg miniszterelnöki kabinetfőnök pedig a testvérét szeretné a BM kórház főigazgatói székébe juttatni, és a törvényesen működő jelenlegi főigazgatót Lamperth Mónika segítségével szeretné eltávolíttatni. Ajánlom tisztelt képviselőtársam szíves figyelmébe ezt a gyakorlatot, amit mi elfogadhatatlannak tartunk, és visszautasítunk.

Ami pedig a mai vitanaphoz érdemben kapcsolódó hozzászólásomat illeti: a mai vitanap tárgya az oktatás, az egészségügy, a szociálpolitika és a kultúra területén mutatott hároméves tevékenység. Úgy gondolom, ha ezt értékeljük, akkor nem kerülhetjük meg azt a kérdést - ha ezeket a közszolgáltatásokat, közfeladatokat az önkormányzatok látják el -, hogy az önkormányzatok helyzete hogyan alakult. Sisák képviselőtársam érintette az alapvető kérdéseket, a normatívák helyzetét, de azt gondolom, szembesíteni kellene a kormánypártokat és a kormányt az ígéretekkel, illetve azzal a helyzettel, hogy honnan is indultunk.

Ha visszagondolunk 2002-re, akkor azt mondhatjuk, hogy az önkormányzati rendszer 2002-re kiheverte a Bokros-csomag okozta sokkot, és 2002 tavaszán egy fejlődő, reálértékben növekvő támogatást tudhatott maga mögött. Az önkormányzatok 2002-ben bátran tervezhettek.

Azt is figyelembe kell venni, hogy milyen ígéretek hangzottak el a kormánypártok részéről egyrészt a választási kampányban, másrészt a kormányprogramban. Szédületes ígéretek hangzottak el, tisztelt képviselőtársaim. Engedjék meg, hogy néhányat idézzek ezek közül. “Egyet biztosan ígérni tudok, annak a közalkalmazotti béremelést illető csomagnak, ami most az Országgyűlés asztalára kerül, minden egyes forintja az önkormányzatok számára a központi költségvetés által fedezve lesz.ö Ezt Lamperth Mónika belügyminiszter mondta. Elhangzott a mai vitában, de tapasztaljuk is, hogy az önkormányzatok részére - 2002-t nem számítva - sem 2003-ban, sem 2004-ben, sem 2005-ben nem lett finanszírozva ez a béremelés.

 

(12.40)

Ennek az lett a következménye többek között, hogy ezt az önkormányzatoknak részben saját vagyon értékesítéséből - ahol volt - kellett finanszírozni, másrészt pedig hitelfelvételből, és ebben az elmúlt hároméves időszakban az önkormányzati hitelállomány megduplázódott. Ez önmagában is baj, de az még különösebben problémát okoz, hogy ezeket a hiteleket nem beruházásokra vették fel az önkormányzatok, hanem a működés finanszírozására.

Aztán: “Javítjuk a vidéken élők helyzetét, minden megfelelő méretű településen központi forrásokból fedezzük az alapfokú oktatás, az egészségügyi és a szociális ellátás, a kulturális alapszolgáltatás költségeit.ö Szintén az MSZP választási programjában szerepelt ígéret. Valamint Medgyessy Péter egy közismert és be nem tartott ígéretét idézném fel: “Megerősítjük az önkormányzatok pénzügyi-gazdasági önállóságát.ö

Aztán folytatva a sort: “Felszámoljuk az önkormányzatok pártszínek szerinti megkülönböztetését, újraindítjuk a pártsemleges, közös, kormányzati, önkormányzati fejlesztési programot.ö Ez szintén az MSZP programjában szerepelt. És ha konkrétan ezt az ígéretet vesszük figyelembe, és összevetjük a 2005. évi címzett támogatási javaslattal, akkor azt állapíthatjuk meg, hogy a 78 támogatott beruházásból 40 szocialista, 8 szabad demokrata irányítású, egy MDF-MSZP irányítású önkormányzat kap címzett támogatást, míg összesen négy fideszes polgármester vezette település kap támogatást.

Ha az összegeket nézzük a nyertes pályázatoknál, akkor azt látjuk, hogy a szocialista városok 27 milliárd 500 millió forinttal lesznek majd gazdagabbak, míg a szabad demokrata vezetésű települések 2 milliárd 800 millió forintot nyertek. A szétosztott 46 milliárd 500 millió forintból tehát a kormánypárti települések 30 milliárddal gazdagodtak. Ezzel szemben áll az a négy fideszes település, amely 2 milliárd 600 millió forintot kap, a független polgármesterek által irányított települések pedig 13 milliárd forintot kapnak majd a címzett támogatásnak köszönhetően.

Tehát, tisztelt Országgyűlés, ez a helyzet is, illetőleg ezek a tényadatok is azt bizonyítják, hogy ezt az ígéretet sem tartotta be a kormány.

Aztán itt szólni kell arról a folyamatról, amely részben összefügg az előbb elmondottakkal, és összefügg azzal is, amit a kormány programjába emelt, hogy sorozatos létszámleépítésekre és létszámcsökkentésekre kényszerítette az elmúlt három évben az önkormányzatokat.

Ezen túlmenően az elmúlt év egyik nagy “vívmányaö volt az, hogy a tizenharmadik havi illetményt megszüntették, ezzel a lépéssel több mint 700 ezer közszolgálatban dolgozónak az egyhavi illetményét vonták el. Úgy gondoljuk, hogy ezt nem szabad tudomásul venni. Illetőleg nemcsak mi gondoljuk ezt, hanem tudomásunk szerint a hivatásos állományúak, és nem csak a hivatásos állományúak pert is indítottak. Azt is tudjuk, hogy a Belügyminisztérium már tervezi ennek a forrását. Reméljük, hogy sor kerül ennek a kifizetésére, hiszen a közalkalmazottak, köztisztviselők, hivatásosok megérdemlik azt, hogy a tizenharmadik havit 2004 vonatkozásában is megkapják. A Fidesz-Magyar Polgári Szövetség ezt teljes mértékben támogatja.

Nagyon röviden szeretném érinteni azt a környezetet, amelyben az oktatást, az egészségügyi szolgáltatást, szociális ellátást, kulturális ellátást szolgáltatják az önkormányzatok, és még egy fontos terület: a közbiztonság. Sajnos azt kell mondani, hogy az elmúlt évben ebben is negatív folyamatnak lehettünk a tanúi, hiszen hosszú évek óta először 2004-ben újra nőtt az ismertté vált bűncselekmények száma, nőtt az erőszakos bűncselekmények száma, nőtt a garázda jellegű bűncselekmények száma, a testi sértések száma, az emberölések száma. Úgy gondolom, hogy ez a folyamat sem véletlen; annak köszönhető, hogy az MSZP-SZDSZ-kormány korábbi ígéretei ellenére nem biztosította a rendőrség működéséhez szükséges forrásokat, és ma ott tartunk, hogy ez a helyzet áll elő, és a rendőrség évek óta, mióta ez a kormány működik, adósságokkal küzd. Az elmúlt év végén ennek az adósságnak a mennyisége a 4 milliárd forintot közelítette, ma, a 2005. évben is közel 400 millió forint adóssággal küzd a rendőrség; és a 6 százalékos illetményemelés forrásait úgy tudta kigazdálkodni, hogy több száz főt el kellett bocsátani a testületből. Úgy gondolom, hogy ma ez sem megengedhető.

Tisztelt Országgyűlés! Ezzel kapcsolatban még egy negatív tendenciáról kell beszámolni, ami nem az anyagi forrásokat, az anyagi feltételeket érinti, hanem azt, ami május 20-án, a Bibó-szobor avatásán történt. Nevezetesen ma újra azt tapasztaljuk - és nemcsak ennél, hanem korábban, 2002-ben a Berkecz Máriával szemben lefolytatott törvénysértő eljárás során is -, hogy a rendőrségre az MSZP megpróbál politikai nyomást gyakorolni. Ennek voltunk tanúi május 20-án, ezért nem engedte az MSZP-s többség napirendre tűzni a rendészeti bizottságban ennek a kérdésnek a megtárgyalását. S ha ezt vesszük, akkor azt mondhatjuk, hogy ebben a tekintetben is negatív a hároméves kormányzati tevékenység szaldója.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a Fidesz soraiból.)




Felszólalások:  Előző  84  Következő    Ülésnap adatai