Készült: 2024.09.22.23:40:49 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

75. ülésnap (2015.05.26.), 383. felszólalás
Felszólaló Ander Balázs (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:14


Felszólalások:  Előző  383  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ANDER BALÁZS (Jobbik): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt jobbikos, LMP-s és egy szem független Képviselőtársam! Ugyanis sajnos nem tartózkodik itt a parlamenti ülésteremben egyetlen fideszes és MSZP-s képviselő sem. Igaz, hogy kései az idő, de ennek ellenére sajnálom, hogy nincsenek itt ‑ tudom, jobb pihenni.

Elöljáróban le szeretném egyébként szögezni, hogy a Jobbik soha nem volt a vasút- vagy éppen a közútfejlesztéseknek az ellensége. Nem vagyunk az ellenségei, hogyha a pályázatok nem előre lezsírozott hűbéri stallumok osztogatását jelentik. Nem vagyunk az ellenségei, ha a kivitelezési munkálatok során olyan hazai vállalkozások kerülnek előtérbe, ahol nem éhbéren tartják az alkalmazottakat. Nem vagyunk az ellenségei, ha nincs egyeseknek mesés meggazdagodást, a társadalomnak viszont elszegényedést jelentő árdrágító kartellezés. S nem vagyunk az ellenségei, ha a rekonstrukció során az érintett lakosságot érő kellemetlenségeket némi empátiával és logisztikai odafigyeléssel a minimálisra igyekeznek csökkenteni a beruházók. Valamint nem vagyunk az ellenségei, ha nem Várkert Bazár-szerű Patyomkin-átadásokról szól a dolog.

Felszólalásomban közvetve az egész északkelet-somogyi régiót, közvetlenül pedig Balatonvilágost és Siófokot érintő, a kormány által egyébként rendre pozitív hivatkozási alapként használt projektek közlekedésszervezési visszásságaira hívnám fel a figyelmet.

Balatonvilágos községet teljesen megbénítja a most zajló felújítás, amelynek során, természetesen a szezon alatt ‑ mert jó hazai szokás szerint miért is azon kívüli időpontban ‑ a parti rész megközelíthetősége drasztikusan meg fog nehezülni. Csak egy Sóstó felé tett, annak közlekedését viszont előreláthatóan alaposan megnehezítő, plusz 4-5 kilométeres kitérővel lehet majd a strandot, a szállodákat megközelíteni.

Ráadásul az emberek háromnegyede által használt aszfaltozott út felújítása balesetveszélyes helyzetet fog eredményezni, amire az önkormányzat felhívta a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő becses figyelmét, amire egy cinikus válaszon kívül onnan más nem érkezett. Ugyan van még egy lejáró a zárt Club Aligán keresztül, de a beléptetési procedúra miatt a Club Aliga előtti főút forgalma fog csúcsidőben bedugulni. Ami már csak azért is elkerülhetetlennek tűnik, mert a közeli vasúti híd belső szerkezetének felújítását egy kényszerű félpályás lezárással egybekötve szintén a főszezonra időzítették, ez meg majd a vonatpótló buszok közlekedését fogja ellehetetleníteni, az ott élők életét pedig megkeseríteni.

Ha a NIF Zrt. nem hajlandó a pontos forgatókönyvről tájékoztatni a település önkormányzatát, akkor kérem, tegye meg azt az illetékes minisztérium. S talán a legköltőibb kérdés: kárpótolja-e bárki az önkormányzatot, az ott élő embereket a kieső idegenforgalmi bevételek miatt?

A másik problémás ügy az október óta felújítás alatt álló Siófok–Szántód-vasútszakasz kérdése. Siófok vasúttól északra fekvő, legfrekventáltabb parti részeinek egyetlen, Sió-csatornán átvezető hídja a Baross híd, amelynek nyugati lejárója a Vitorlás utcai körforgalomba vezet, amivel csupán egy bökkenő van, nevezetesen az, hogy a Vitorlás utca vasúti átjárója alagúttechnikai átalakítás alatt állt, áll.

Maga az aluljáró építésének szükségessége egyes szakértők szerint erősen megkérdőjelezhető, ez az átjáró szolgálta ki Siófok vitorláskikötőjét, de tekintettel a tőkesúlyos vitorlások szállítás közbeni, akár négyméteres magasságára, kérdéses, hogy az aluljáróba az említett szállítmányok egyáltalán beférnek-e.

Habár a hétvégi próbaüzem során az elkészült alagút állítólag jól teljesített, a jövőre szolgáló tanulságok miatt nem okafogyott megemlíteni, hogy az építkezés többször járt együtt a Baross híd forgalmának megbénulásával. Így a csatornát keresztezni kívánók több kilométeres kerülőre kényszerültek, amikor pedig három-négy átjárót egy időben zártak le, ezek a kerülők akár 18 kilométeres kitérőt is okozhattak. Előfordult, hogy mozgásában korlátozott, elektromos háromkerekű robogót használó személy nem jutott el orvoshoz, mivel az eszköz akkumulátorai a kerülő miatt lemerültek.

Az átjárók és a híd problémájához szervesen hozzátartozik, hogy mind a mentők, mind a tűzoltók a település délkeleti részén található tűzoltóságon vannak elhelyezve, innen indulnak bevetésre, és sürgős riasztás esetén emberéletek múlhatnak azon, el tudják-e egyáltalán érni a parti sávot.

Kérdezem, hogy miféle megoldást terveznek az áldozatos munkát végző Kereki polgármestere és kiváló balatonvilágosi önkormányzati képviselőnk által hozzánk eljuttatott komplex közlekedési problémahalmaz megoldására. Remélheti-e a lakosság, remélhetik-e a nyaralók, hogy tanultak a hibákból (Az elnök megkocogtatja a csengőt.), és máshol nem fordul majd elő hasonló fejetlenség?

Kérem, ne csupán fejőstehénnek tekintsék a somogyi Balaton-partot, hanem tekintsenek rá partnerként is. Nagyon szépen köszönöm. (Taps a Jobbik padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  383  Következő    Ülésnap adatai