Készült: 2024.09.23.10:21:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

211. ülésnap (2001.05.30.), 76. felszólalás
Felszólaló Mécs Imre (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:06


Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MÉCS IMRE (SZDSZ): Köszönöm szépen. Elnök Asszony! Miniszter Asszony! Biztos Asszony! - és a többi Férfiú, aki itt van! Annak idején, amikor a kerekasztalon hályogkovácsként egy új jogállam építkezésébe fogtunk, csak sejtéseink, érzéseink, szimpátiáink voltak. Ilyen érzésünk volt, hogy Alkotmánybíróságnak kell lennie, bár én '79-ben már írtam egy körlevelet ebben az ügyben az akkori államhatalmi vezető szervekhez, és ugyanígy az ombudsmani intézményt is nagyon fontosnak tartottuk. A demokratikus ellenzék maga is fölállította ezeknek a mikroelőzményeit jogvédő irodák formájában, más formájában, és éreztük ennek a rendkívüli fontosságát.

Ebben a nagy államalapítási, jogállam-alapítási lázban, bár az alkotmányba már nagyon korán bekerült a biztosi intézmény, valójában csak mintegy négy és fél-öt éves késlekedéssel született meg. Nem jön jól a számra ez az ombudsman szó, nem is szólva arról, hogy "ombudswomanről" kellene beszélni, tehát jó lenne, ha a magyar nyelvben elterjedne erre a "biztos" szó. Úgy gondoljuk - ahogy ezt már előttem Bauer Tamás is kifejtette -, hogy az állami stabilitási rendszerhez hozzátartozik ez az intézményrendszer, hiszen a modern stabilitási elméletek szerint a montesquieu-i egymásnak feszülő fő pillérek mellett a diffúz stabilitás kritériuma is rendkívül fontos, egy sor olyan intézménynek a működése, amely közvetlenül nem függ szorosan egyik államhatalmi ágtól sem, mégis az egészet és a jogállam építményét cementként stabilizálja.

Az első öt évünket azzal jellemeztem egyszer tréfásan, hogy a hatalmi ágak elfészkelődésének az ideje volt. Emlékszünk rá, hogy a nagyvonalúan megalkotott köztársasági elnöki intézmény hatáskörét is be kellett lőni, és a kormány hatáskörét, egymás után születtek meg az alkotmánybírósági határozatok, és utána maga az Alkotmánybíróság kérte, hogy pontosítsa az Országgyűlés az Alkotmánybíróság pouvoirját, a jurisdictióját. Ezt a mai napig kéri az Alkotmánybíróság, és tulajdonképpen az Országgyűlés mulasztásban van ezzel kapcsolatban.

Ennek analógiájára azt lehet mondani, hogy a biztosi intézmény jogkörének bizonyos pontosítása is szóba kerülhet, és erre a biztosok teszik meg a javaslatukat, de úgy gondolom, ennek nem szűkítő, hanem pontosító jellegűnek kellene lennie, mert a biztosi intézményrendszer amellett, hogy fontos társadalmi szükségletet lát el, az országgyűlési törvényalkotó munkának egy rendkívül komoly visszacsatolását és kontrollját jelenti. Hiszen a társadalom legmélyebb rétegeiből vagy a legkülönbözőbb jogterületekről érkeznek vissza a panaszok, azokat értő jogi szemmel, nagy tudással elemzik - ahogy ezt előttem már társam elmondta -, és ezekből a parlamenti, törvényhozói munkára nagyon fontos visszacsatolások születtek meg, amelyeket tanulmányoznunk kellene, és föl kellene használni a törvények javítására vagy pedig újabb törvények létrehozására. Ez egy olyan rendkívül fontos feladat, ami a törvényhozói ághoz kapcsolódik, mégsem lehet azt mondani, hogy a biztosi hivatal vagy intézmény szorosan a törvényhozói ág része lenne, hanem egy fontos visszacsatoló szerepe van.

Az egyéves tevékenységre térve azt is el szeretném mondani, hogy rendkívül komoly produkció maga ez a jelentés, amit egy egyetemi tankönyvszerű propedeutikának tekintek. Ahogy Szalay Gábor is elmondta, rendkívül kitűnőek az elemzései, a jogi megállapítások mindnyájunk számára alkalmazhatók, és úgy gondolom, ez maradandó mű lesz; én is, ha megszűnik a mandátumom, el fogom vinni ezeket a köteteket, mert annyira hasznosnak tartom.

Egy sajátos terület a honvédelem területe. A biztosi tevékenység több alkalommal kiterjedt erre a szférára, egyrészt a sorkatonák helyzetének a vizsgálata során, és ezzel nagymértékben segítette a honvédelmi reform követelményeinek a pontosítását és szigorítását, fölhívta a figyelmet azokra az anomáliákra, amelyek épp a sorkatonai szolgálatot töltő fiatalokkal kapcsolatosak; arra, amit már számtalanszor elmondtunk a Házban, hogy 80-100 embert zsúfolnak be egy hálóterembe, és a minimális higiénés körülményeket sem biztosítják. Ennek felszámolásáért köszönetet kell mondanunk a biztosi hivatalnak.

De rendkívül fontos terület a hivatásos állomány gondjainak föltérképezése is, és éppen a fegyveres testületeknél és a fegyveres erőknél a szigorú szubordináció miatt nagyon nehezen tudnak fölbukkanni, föltárulni a hiányosságok és a panaszok. Nagyon fontos szerepet tölt be ezen a téren a biztosi hivatal. Beszéltünk is arról több alkalommal, hogy jó lenne bővíteni az országgyűlési biztosi hivatalt, és egy helyettes ombudsmant a fegyveres erők és a fegyveres testületek gondjaival külön megbízni.

Hadd mondjam el, hogy a Német Szövetségi Köztársaságban a Bundestag által megválasztott katonai ombudsman - akinek egy cifra német neve van - foglalkozik ezekkel a kérdésekkel egy 80 fős hivatal élén, és igen komoly ügyfélforgalma van.

 

(13.50)

 

Úgy gondolom, hogy nálunk is kanalizálni lehetne ezt a feladatot, bár a biztosi tevékenység kiterjedt erre a területre is, de ha mégis nevesítve lenne egy helyettes és pluszmunkaerők állnak rendelkezésre - és itt említettem, hogy 80 fős ennek a bonni, illetve most már berlini hivatalnak a létszáma az akkor 270 ezer fős hadseregre méretezve -, akkor úgy gondolom, hogy Magyarországon körülbelül ugyanennyi tagja van a rendvédelmi, rendészeti szerveknek és a fegyveres erőknek, tehát ez teljesen indokolt.

Megnéztem itt a létszámadatokat a jelentésben, 123 fő a három biztosi hivatal összlétszáma. Ez nem sokkal több, mint Németországban egyetlenegy szakági ombudsmannak a hivatala. Tehát mint törvényhozó úgy gondolom, hogy gondolkodni kellene a létszámnövelésen és az ehhez megfelelő pénzeszközök megteremtésén és a felszereltség segítésén.

A további dicséretektől megtartóztatom magamat, mert 1974-ben magam is voltam olyan helyzetben, hogy egy kis csapattal nagyon sok modern konstrukciót hoztunk létre, egymás után nyertük a nemzetközi díjakat, és azt mondtuk, hogy ha még egy díjat nyerünk, akkor repülünk innen - és sajnos ez bekövetkezett. Remélem, hogy tanultunk ebből, és ez most már nem következhet be semmiképpen sem.

Megköszönöm a biztosi tevékenységet, és kérem, hogy tovább folytassák hasonló eréllyel, tudással és jó szívvel. Köszönöm szépen. (Taps az SZDSZ és az MSZP soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai