Készült: 2024.09.23.14:00:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2005.06.08.), 30. felszólalás
Felszólaló Kárpáti Zsuzsa (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:20


Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÁRPÁTI ZSUZSA (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Asszony! Képviselőtársaim! Azt gondolom, egy nagyon fontos törvényjavaslat fekszik az asztalunkon, nagyon sokszor foglalkozott már ez a kormány is és a korábbi kormányok is a gyógyszerek kérdésével és az egész gyógyszerpiaccal. Én úgy ítélem meg, hogy ez a törvényjavaslat mintegy befejezése annak, ami rendrakást ez a kormány megpróbált elérni ezen a gyógyszerpiaci fronton. Nem titok az sem, hogy az európai uniós jogharmonizációval kapcsolatosan is bizonyos kérdéseket valóban szabályoznunk kell, és törvényi szinten kell szabályoznunk.

Lényeges elem az, hogy a gyógyszer gyakorlatilag az Európai Unióban is egy olyan áruféleség, amelynek szabadpiaci forgalmát Magyarországon is biztosítanunk kell. Csatlakoztunk az Európai Unióhoz, tisztelt képviselőtársaim, így Magyarországra is vonatkozik az a négy alapvető szabadságjog, amely az Európai Unióban a négy alapvető pillér, a négy szabadságjog. Az egyik a tőke, a másik a szolgáltatások, a harmadik a személyek szabad áramlása, és a negyedik az áruk, áruféleségek szabad áramlása.

Nos, egy ilyen áruféleség a gyógyszer is, hasonlóan a cipőhöz, hasonlóan a ruházati termékekhez. Nekünk, az egyik európai uniós tagállamnak, a többihez hasonlóan biztosítanunk kell az áruk szabad áramlására vonatkozó előírásokat, így a gyógyszerekre vonatkozó bizonyos előírásokat is. Természetesen vannak direktívák, amely direktívákat át kellett már vennünk, és amely direktívák átvétele, amely joganyag átvétele szintén ebben a törvényjavaslatban is szerepel. Világosan kell látnunk azt is, hogy a gyógyszernek mint terméknek, mint árunak a szabad áramlását a magyar állam bizonyos értelemben nem korlátozhatja, bizonyos értelemben azonban piaci szabályozókat mégis bevezethet, és kénytelen is bevezetni.

Magyar vonatkozásban beszélünk az állam által támogatott gyógyszerkörről és az állam által nem támogatott gyógyszerkörről. Nos, a jelenlegi szabályozás éppen a nem támogatotti körre vonatkozik leginkább, és e tekintetben vezet be nagyon fontos szabályozókat. A támogatotti gyógyszerkörre vonatkozó kérdéseket más jogszabályi helyeken és a gyógyszer-megállapodásban - amely 2006-ig szól a kormány, a gyártók és a forgalmazók között - az állam és a kormány szabályozta. Nagyon fontos része ez ennek a törvényjavaslatnak, azon túlmenően, hogy az áru szabad áramlását biztosítja, amelyet egyesek liberalizációként fogalmaznak meg, azonban e mögött nagyon jól kell tudnunk és ismernünk, hogy európai uniós bizonyos szabályozások állnak.

Nagyon fontos ebben a törvényjavaslatban az is, hogy az információhoz való hozzáférést bizonyos értelemben és részletesen szabályozza a törvényjavaslat. Így szabályozza azt, hogy a patikusnak, a gyógyszerésznek milyen tájékoztatási kötelezettsége van a betegek vonatkozásában, hogy mit kell feltüntetni és milyen módon a gyógyszeren, és nagyon fontos az is, hogy a beteg hogyan jut információhoz, illetve az orvos hogyan jut információhoz. Fontos, hogy a tájékoztatást, az információhoz való jutást szabályozza ez a törvényjavaslat.

Ugyanakkor elhangzott már az is, hogy a reklámtörvénnyel bizonyos pontokon még összhangba kell hozni a törvényjavaslatot, és elhangzott az is, hogy a betegtájékoztatásra vonatkozó szabályozásokat bizony át kell tekinteni. Itt különösen szeretnék utalni a 23. §-ra, amelyet a hatályos adójogszabályokkal szükséges még összhangba hozni, még jobbítani, tekintettel arra, hogy a vendéglátás ésszerű mértéke fogalmat, illetve a csekély mértékű ajándékot jelen pillanatban nem definiálja a jogszabály, ezért fontos lenne még ennek a tisztítása.

Úgy ítélem meg, hogy semmilyen módon nem lehet a korrupciót jogszabályi szintre emelni, semmiféle megfogalmazásban, még akkor sem, ha gyógyszerismertetésről van szó, és az úgynevezett promóciós tevékenységről van szó. Ezért szükséges még az adótörvénnyel való összhangba hozása. Nagyon jó eleme a törvényjavaslatnak az, hogy a hatóságra vonatkozóan előírásokat ad az Országos Gyógyszerészeti Intézetnek, pontosítja a feladatkörét és a hatáskörét, és én azt gondolom, hogy az Országos Gyógyszerészeti Intézet a majd elfogadásra kerülő törvény után képes ennek a feladatának eleget tenni.

Szeretném azt hangsúlyozni, hogy ennek a törvényjavaslatnak az előkészítése kapcsán nagyon sok egyeztetés zajlott le mind a kamarával, mind a gyógyszerpiac különböző szereplőivel. Nagyon nehéz az érdekeket összehangolni, a gyógyszerpiaci szereplők érdekeit összehangolni, így nagyon nehéz azt a törvényjavaslaton belül kezelni, hogy a Magyar Gyógyszerész Kamara nem szeretné azt, ha nagy bevásárlócentrumokban kerülnének árusításra a patikaszerek, ha esetleg benzinkutaknál vagy olyan helyeken, ahol éjszaka is hozzá lehet férni. Nagyon nehéz ezt kezelni akkor, amikor a másik oldalon látjuk, hogy bizonyos kistelepüléseken - és itt már ellenzéki képviselők szóltak erről - viszont veszélybe kerülhet az, hogy valóban megemelkedhetnek esetleg a gyógyszerárak.

Azt gondolom, hogy ezzel a valós és reális veszéllyel szembe kell néznünk, ugyanakkor a törvényjavaslatban vagy a végrehajtási utasításban meg kell keresnünk azokat a lehetőségeket, hogy ezt hogyan és milyen módon tudjuk, akár a Gyógyszerész Kamarával egyeztetetten is kezelni.

Az én választókörzetemben, Pest megye 1. számú választókörzetében, a szobi kistérségben, Szobon van egy patika, így ha és amennyiben ez a fajta szabályozás bevezetésre kerül, magam is árgus szemekkel fogom figyelni, hogy a tésai, a kemencei, bernecebaráti, vámosmikolai lakosok hogyan fognak tudni abból az egy patikából csökkentett áron gyógyszerhez jutni.

(10.40)

Azt gondolom, hogy az ellátási felelősség megfogalmazása ebben a törvényjavaslatban nagyon jó, kiemelten jó az, hogy az állami felelősségről és a hatósági szerepkörről külön szól a törvényjavaslat.

Magam a törvényjavaslatot a jelzett módosításokkal és aggályokkal együtt elfogadásra javaslom az Országgyűlésnek, azzal, hogy ez az utolsó pontja a gyógyszerpiaci szabályozás elemeinek.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti padsorokból.)




Felszólalások:  Előző  30  Következő    Ülésnap adatai