Készült: 2024.09.18.23:04:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

240. ülésnap (2001.11.12.), 135. felszólalás
Felszólaló Vincze László (FKGP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:07


Felszólalások:  Előző  135  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VINCZE LÁSZLÓ (FKGP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Ház! A koalíciós kormány az elmúlt időszakban több intézkedést meghozott annak érdekében, hogy közútjaink állapota javuljon. Folyamatban van autópálya-építés, de más közlekedési utak, a településeket elkerülő utak, csomópontok és több közúti műtárgy építése is. Ezenkívül külön kiemelendő, hogy a kistelepüléseket összekötő földutak burkolttá tételére is a vidékfejlesztési, valamint az EU-s keretből is pályázatokat nyertek, melyek hamarosan megvalósulhatnak. Ugyanakkor az is igaz, hogy a nagy tehersúlyú gépjárművek, főleg a kamionok közlekedésére közútjaink egy része alkalmatlan.

A vasúti teherszállítás több mint egy évszázada bebizonyította, hogy a hajózás után a leggazdaságosabb szállítási mód. Ehhez azonban a vasúti pályatestet, annak berendezéseit, valamint a rakodóhelyeket és a kocsiparkot korszerűsíteni kell. Szerencsére, például Szlovénia irányába már azt is megérhettük, hogy új vonalat építettek. Az is jó és örvendetes, hogy ma már nem a vasúti szárnyvonalak lezárását emlegeti a kormány, mint ahogy azt elődje tette. A személyszállítás kihasználtsága - legalábbis azon a vonalon, ahol én utazom - jónak mondható. Ez a vonal egyébként a Budapest-Szeged közötti vonal. Itt is azonban a pályatest egy része Cegléd körül felújításra szorul, mert egy rövid szakaszon az egyik oldalon a sín néhány centiméterrel alacsonyabban van.

A fejlesztés rövidebb távon ezen a vonalon az én tapasztalatom szerint a kora reggeli járatok esetén például pluszkocsi felkapcsolásával is javítható, hiszen a másodosztályon Szegedről Budapest felé utazva Kecskeméttől már csak állóhely jut az ott felszállóknak. Sajnos a szegedi igazgatóság - Sándorfalva, Szatymaz, Dóc - körülbelül 11 ezer ember kérését nem vette figyelembe akkor, amikor kértük, hogy a reggeli járatok Szatymazon álljanak meg. Ennek következtében nem kellene gépkocsival beutazni Szegedre a reggeli gyorshoz. A Csongrád-Szentes közti szárnyvonal esetében pedig szintén jó lenne egy kisebb pályajavítás, hiszen a Konyaszék utáni szakaszon egy rossz áteresz miatt kell a vonatnak lassítani. Egyébként ez a vonal is a személyszállítás szempontjából kihasznált, hiszen a kocsik tele vannak. Általános tapasztalatom, hogy a vasúti személyzet udvarias, készséges és kiszolgálja az utazóközönséget.

Tisztelt Miniszter Úr! Tudom, hogy a helyi jellegű kisebb kérések nem azonosíthatók a vasút távlati fejlesztésének koncepciójával, de mégis annak szerves részét kell hogy képezzék. Az általam felsorolt és javasolt helyi fejlesztések és megoldások megvalósulása az ön közbenjárásával hamarosan bekövetkezhetne. Kérdezem tehát a miniszter urat (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), hogyan alakulnak a vasútfejlesztések jövőben.

Várom megtisztelő válaszát. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  135  Következő    Ülésnap adatai