Készült: 2024.09.18.23:45:34 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

202. ülésnap (2005.02.28.), 234. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka kétperces felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 2:03


Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ (Fidesz): Tisztelt Képviselők! Annyit szeretnék hozzátenni az előttem szólókhoz, hogy valóban 2003-ig volt joga továbbépíteni az AKA Rt.-nek, illetve, ami még fontosabb, hogy 2004-ben járt le az az üzemeltetési hozzájárulás, amit a Horn-kormány kötött. Tehát szerencsés volt a Medgyessy-kormány, ezt meg lehet állapítani, hiszen 2004-ben olyan helyzetben tárgyalhatott, hogy 2005-ben csődbe ment volna az AKA Rt. Korábban nem volt ilyen. El kell olvasni a szerződést, és benne van, hogy kilenc évre szólt az az üzemeltetési hozzájárulás, aminek a jegyében minden alkalommal az államnak kötelessége volt a cég veszteségét kiegyenlíteni. Ez 2004 végén lejárt, tehát 2005-ben a cég csődbe ment volna. Könnyű helyzetben volt tehát a Medgyessy-kormány, hogy így tárgyalhatott. Szerencsés volt a helyzet, ez megadatott. Azt, hogy a tárgyalások hová vezettek, már képviselőtársaim említették.

Én még egy dolgot szeretnék mondani, mert itt igazából nem az a kérdés most, hogy pontosan mennyibe kerül - habár nagyon könnyű autópálya-szakasz különösen a harmadik, teljesen sík terepen, szinte csomópont nélkül, tehát a lehető legolcsóbban lehetne építeni -, hanem a kérdés az, hogy van-e rá fedezet. Nos, fedezet - mint tudjuk - a költségvetésben nincs. Van egy végtelenített fedezet, felülről nyitott - ahogy szokták mondani -, tehát mindenki annyi hitelt vesz föl, amennyit tud most a Gyurcsány-kormány jegyében. Ugyanakkor a kormány-előterjesztésben, amely ezt taglalta, benne volt az is - ezt ugyan tagadják, de benne volt -, hogy az autópályadíjakból eredő bevételeket háromszorosára kell emelni. Tehát a Gyurcsány-kormány azt tervezi, hogy 2007-től - mert persze nyilván a választások után - úgy fogja megemelni az autópályadíjakat, hogy Szegedtől Budapestig körülbelüli számítások szerint egy tehergépkocsinak újra legalább 5 ezer forintot kell fizetnie, legalábbis ebből a finanszírozási konstrukcióból ez következik. Tehát ez az igazi probléma.

Köszönöm. (Szórványos taps az ellenzéki pártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  234  Következő    Ülésnap adatai