Készült: 2024.09.23.07:42:10 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

104. ülésnap (1999.12.01.), 2. felszólalás
Felszólaló Dr. Járai Zsigmond
Beosztás pénzügyminiszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 7:43


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. JÁRAI ZSIGMOND pénzügyminiszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök asszony. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Elnök Asszony! Képviselő Urak! A magyar pénzügyi piacon az elmúlt években jelentős változások mentek végbe, és úgy gondoljuk, hogy a közeljövőben is ilyen gyors változások várhatóak, ezek megfelelnek a nemzetközi pénzügyi folyamatoknak. A banki tevékenység egyre inkább univerzálissá válik, új termékek terjednek el, az egyes pénzügyi intézmények összefonódnak, s közös szolgáltatásokkal, termékekkel jelennek meg a piacon.

A gazdaság stabilitása szempontjából alapvető fontosságú a pénzügyi rendszer biztonságos működése, és az ezt szolgáló hatékony felügyeleti szervezet. Az elmúlt évek problémái és különösen az elmúlt évben bekövetkezett tőzsdeválság, valamint az egyes pénzügyi intézmények csődje rávilágított arra, hogy hatékonyabbá kell tenni a felügyeleti rendszert. Ezzel párhuzamosan az utóbbi időszakban jelentős mértékben növekedett és még növekedni is fog a mérlegen kívüli tételek aránya s a tőkebefektetések volumene. Magyarország Európai Unióhoz történő csatlakozása is abba az irányba mutat, hogy a magyar pénzügyi piac nagymértékben át fog alakulni.

Az egységes piacra történő belépés már a csatlakozás előtt megköveteli a szabályok nagyfokú harmonizációját és a felügyelet felkészítését az új feladatokra. Az Európai Unióhoz történő csatlakozás kapcsán átadásra került a Magyar Köztársaság kormányának uniós csatlakozással kapcsolatos álláspontját tükröző magyar anyagok is kiemelt feladatként jelölték meg a konszolidált felügyelet rendszerének kialakítását, a pénzügyi felügyeletek közötti operatív együttműködés fejlesztését, valamint ezek jogi akadályainak elhárítását.

Tisztelt Országgyűlés! A magyar pénzügyi piacon is egyre erősebben érvényesül az a világméretű tendencia, hogy egész vállalatcsoportok jönnek létre, így a bankok, a befektetési társaságok, a biztosítók és a nyugdíjpénztárak tevékenysége szorosan összekapcsolódik. A nyugdíjpénztárak biztonsága nagymértékben függ a vagyonkezelőjük és letétkezelőjük tevékenységétől, amelyek jelenleg más felügyeleti szervezet alá tartoznak. A pénz- és tőkepiac, a biztosítási tevékenységet végzők, valamint a nyugdíjpénztárak felügyeletének tartalmi vonatkozásai sok tekintetben hasonlóságot mutatnak, a piac bonyolultabbá válásával a konszolidált alapú felügyeletből fakadó azonos megközelítéssel a felügyeletek tevékenysége közeledik egymáshoz.

A vázolt tendenciák megkövetelik a felügyeleti ellenőrzések és intézkedések hatékonyságának javítását, komplex ellenőrzési módszerek bevezetését. A jelenleg működő elkülönült felügyeleti hatóságok nem kapnak elegendő információt a bankoktól, biztosítóktól, azok összefonódásáról, nem megfelelőek a jogszabályi háttereik, jogosítványaik az egységes felügyeleti fellépéshez. A pénzügyi konglomerátumok felügyeletét, az új kockázatok nyomon követését, a vészhelyzetek előrejelzését egy egységes pénzügyi felügyelet tudja hatékonyan megvalósítani. Az új, integrált felügyelet a meglévő három, az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet, az Állami Biztosítási Felügyelet, valamint az Állami Pénztárfelügyelet szakmai bázisára és jelenlegi tevékenységére épülne. A javasolt összevonás megteremti annak lehetőségét, hogy az új követelményekhez igazodó, hatékony felügyelet alakuljon ki. Az összevonásra kerülő felügyeletek párhuzamos szakmai mellérendelése helyett egy új, közös szervezeti egységekkel rendelkező felügyeleti rendszer kialakítása a cél.

A szervezeti összevonás azonban csak lehetőséget ad arra, hogy korszerűbb, hatékonyabb felügyeleti munka valósuljon meg. A szervezeti keretek tartalommal való kitöltése, a belső szervezeti rend kialakítása, a felügyeleti stratégia kidolgozása, az információs rendszerek egységesítése hosszú előkészítő munkát igényel.

Az összevont felügyeleti szervezetre a törvényjavaslat egységes jogállást és eljárásrendet alakít ki. A felügyelet a kormány irányítása alá tartozik, a felügyeleti jogkört pedig - tekintettel arra, hogy a pénzügyminiszter feladat- és hatásköréről szóló rendeletek szerint a pénzügyminiszter felelős a pénz- és tőkepiaci rendszer, a biztosítási rendszer, valamint az egész pénzpiac szabályozásáért és előkészítéséért - a felügyelet felett ezekre való tekintettel a pénzügyminiszter gyakorolja.

Az összevont felügyelet kormány alá tartozását a hatalmi ágak elválasztási elvének megfelelően az indokolja, hogy a felügyelet a végrehajtás részeként funkcionál, a felügyeletet éves beszámolási kötelezettség terheli a kormány felé, valamint éves tájékoztatóját közzé kell tennie. A törvényjavaslatban a felügyelet szakmai függetlenségét támasztja alá az is, hogy határozatai ellen a javaslat szerint a Pénzügyminisztériumnál kizárt a jogorvoslat, azok csak bírósági úton támadhatók meg.

Az általunk javasolt összevont felügyelet vezetőit a miniszterelnök nevezi ki, illetőleg menti fel a pénzügyminiszter javaslatára. A javaslat a kinevezés időtartama tekintetében ugyanúgy, mint jelenleg is, az Állami Pénz- és Tőkepiaci Felügyelet elnökénél s elnökhelyettesénél, hat évre szól. A felmentés eseteit a törvénytervezet felsorolja. Így felmentéssel szűnhet meg az elnök és elnökhelyettes kinevezése bűncselekmény elkövetése esetén, amennyiben tisztségük ellátására tartósan alkalmatlanná válnak, ha a tisztségükkel való összeférhetetlenségi okokat nem szüntetik meg, illetve ha tevékenységükkel a felügyelet működését veszélyeztetnék, továbbá ha a kormány megítélése szerint az elnök vagy az elnökhelyettes neki felróható módon nem tesz eleget megbízatásából eredő feladatainak. Az elnök és helyettese tekintetében a munkáltatói jogokat, a kinevezés és a felmentés kivételével, a pénzügyminiszter gyakorolná. Az egyes tevékenységek felügyeletének szabályait az ágazati jogszabályok rögzítik, a törvénytervezet ezért nem ismétli meg a felügyeleti feladatokat és intézkedési lehetőségeket.

A vonatkozó jogszabályok teljes egységesítésére a felügyeleti tevékenységek sokrétűsége, valamint az intézmények sajátosságai miatt nem kerülhet sor, ezt nem is tartjuk szükségesnek. Az egyes szakmai törvények jövő év első félévére tervezett módosítása során azonban természetesen áttekintjük a felügyeleti rendszert és annak szabályait, a szükséges mértékben el fogjuk végezni azok egységesítését.

Tisztelt Országgyűlés! A magyar pénz- és tőkepiac felügyeletét az összevont felügyelet sokkal hatékonyabban fogja tudni megoldani, s az Európai Unióban alkalmazott konszolidált felügyeleti elveknek is megfelel, ezért kérem, hogy a törvényjavaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm szépen. (Taps.)

 

(8.10)

 




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai