Készült: 2024.09.23.13:51:02 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

140. ülésnap (2008.04.22.), 14. felszólalás
Felszólaló Gusztos Péter (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:27


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GUSZTOS PÉTER (SZDSZ): Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Miniszter Úr! Képviselőtársaim! A hétvége is azt bizonyította, hogy a kerékpárosok száma elképesztő mértékben növekszik Magyarországon, a kerekezés egyre közkedveltebb közlekedési és szabadidős elfoglaltságot jelent. A Gazdasági, a Környezetvédelmi és az Egészségügyi Minisztérium civil szervezetekkel közösen 2007-ben kidolgozta a "Kerékpáros Magyarországért" programot, hiszen a kerékpározás egyaránt értelmezhető a közlekedés, a környezetvédelem és az egészségmegőrzés hatékony eszközének is. Hiszen ha élhető városokról, ha egészséges életről vagy éppen fenntartható fejlődésről beszélünk, akkor nagyon fontos eszköze mindennek a kerékpáros kultúra.

Alapvető közös célunk kell legyen valamennyiünknek, hogy a következő hét évben legalább megduplázódjon a jelenleg meglévő kerékpárutak, kerékpársávok hossza Magyarországon. Ennek a programnak a megvalósítására 2007-2013 között 56 milliárd forint áll kifejezetten kerékpáros célból rendelkezésre. Ez a keret tartalmazza a KÖZOP 14 milliárd forintját, a ROP-ok 28 milliárd forintját és évi 2 milliárd forint hazai központi forrást is, amely hét évre összesen 14 milliárd forintot jelent. Ez a támogatás elegendő ahhoz, hogy a legforgalmasabb utak és a legszebb turisztikai útvonalak mentén 2013-ig 2 ezer, azaz kétezer kilométer hosszú kerékpárút, kerékpársáv épülhessen meg, kerüljön kijelölésre hazánkban. Hosszan tudnék erről beszélni, most csak jelzem, nagyon nem mindegy, hogy ezek hogyan épülnek majd meg, milyen szabványokkal, mennyire lesznek használhatók, és aztán természetesen hogyan leszünk képesek ezeket karbantartani.

Azt gondolom, hogy a liberális vezetésű minisztériumok ezen a területen láthatóan bizonyították az elkötelezettségüket. Hiszen mit is jelent pontosan ez az 56 milliárd forintos összeg? A 2007-ben meghirdetett pályázati kiírások alapján 2 milliárd forint támogatást ítéltek meg a GKM útpénztári keretének terhére és majdnem 10 milliárd forintot a ROP-ok kerékpáros konstrukcióinak terhére kerékpáros létesítmények fejlesztésére, s mindezt szakértő és civil tagokat is magukban foglaló bírálóbizottságok. Ez a közel 12 milliárd forint önmagában is jelentős összeg. Hozzáteszem, hogy időarányosan a hétéves ciklusban 8 milliárd forintot kellett volna az első évben erre szétosztani, de ennél is jelentősebb lehet a 2008-as, tehát az idei évi 16 milliárd forint. Ha ezek a fejlesztések végigmennek és megjelennek Magyarország útjain, a természetben, az utak mellett, a turisztikai útvonalak mentén, akkor valamennyien látni fogjuk néhány éven belül azt, hogy milyen látványos fejlődést, fejlesztést lehet mindezzel megvalósítani.

Fontos emellett természetesen a kerékpárosbarát szemlélet terjesztése is, hogy intézmények, munkahelyek kerékpárosbarát módon működjenek. Nagyon fontosnak tartom azt, hogy a Környezetvédelmi Minisztérium a klímaváltozás elleni kampányának szimbólumaként a kerékpárt választotta. Ugyanilyen fontos az, amikor másik minisztérium, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium felkarolja a "kerékpárral a munkába" kampányt, amelynek keretében tavaly is több ezer ember döntött úgy, hogy kerékpárral járjon a fővárosban és máshol a munkahelyére.

De mindennél fontosabb a személyes példamutatás, hiszen itt egyéni döntésekről van szó. Ha egy környezetvédelmi miniszter metróval jár a minisztériumból a parlamentbe, vagy ha a parlamenti képviselők időnként maguk is kerékpárra ülnek, és személyes kiállásukkal is jelzik, hogy ez egyrészt fontos dolog, másrészt pedig nagyon-nagyon kellemes és jó közérzetet biztosító életformaként is működik, akkor ez igazán fontos lehet.

(9.40)

Lehet, hogy szentségtörésnek vagy kevésbé komolyan vehetőnek tűnik a kérés, amikor arra kérem parlamenti képviselőtársaimat, hogy mi is minél többen csatlakozzunk ehhez az akcióhoz, inkább úgy mondanám, ehhez a mozgalomhoz. Tegyünk azért, hogy a Parlament és a hozzá tartozó Képviselői Irodaház is valóban kerékpáros-munkahellyé váljon, hiszen jelenleg van kerékpártároló a Parlament mellett, a zuhanyzó viszont a Képviselői Irodaházban van, és nem igazán egyszerű megoldani azt, hogy ha mondjuk, egy parlamenti képviselő kerékpárral szeretne bejárni az Irodaházba vagy a Parlamentbe a munkahelyére. Tegyünk ezért, és aztán üljünk mi magunk is kerékpárra, és mutassunk mi magunk is személyesen példát!

Két hírrel került be Magyarország a hétvégén a világsajtóba. Az egyik a jégkorong-válogatott - arra sajnos, most nincs idő, hogy erről beszéljünk -, a másik az a 80 ezres, a világon a legnagyobb kerékpáros-tüntetés, amelyet a Critical Mass szervezői, kerékpáros civil szervezetek évről évre szerveznek és bonyolítanak le Budapest utcáin. 80 ezer ember kerékpározott vasárnap a magyar fővárosban, a magyar politika süket, ha nem hallja az ő szavukat; meg kell ezt természetesen hallani, tanulnunk kell tőlük, életformát, ha tetszik, és képviselnünk kell a törvényhozásban, a kormányzati munka során, a parlamenti munka során az ő érdekeiket.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps a kormánypárti oldalon és az MDF padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai