Készült: 2024.09.25.13:04:43 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

93. ülésnap (2003.10.07.), 435. felszólalás
Felszólaló Font Sándor (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 10:11


Felszólalások:  Előző  435  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

FONT SÁNDOR (MDF): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Az adótörvények kapcsán gazdaságfilozófiai kérdések is elég sűrűn előkerülnek. A múltkor azt kérdezték szocialista képviselőtársak, hogy mit tartok a kezemben. Mindig mondom nekik, hogy ez a kormányprogram hiteles változata, amit ők beterjesztettek, tőlük kaptam. Ebben, ha már gazdaságfilozófiai kérdésekről beszélünk, azért nyúljunk vissza az alapokig.

A 72. oldalon önök a legsúlyosabb kijelentések között tartják számon a következő egy mondatot: „ A kormány célja az állami újraelosztás mértékének évi átlagos 1 százalékpontos csökkentése, valamint az államadósság GDP-hez mért arányának további mérséklése.ö Ez a két súlyos kijelentés, ez a két terület, amelyet önök megcéloztak, hogy az újraelosztás mértékének az évi átlagos 1 százalékpontos csökkentése, valóban helyes lett volna. Ezzel szemben önök most egyelőre 4 százalékos növekedést produkáltak másfél év alatt, azaz nagymértékű adóelvonást, központosított jövedelmeket állítanak be a Pénzügyminisztériumba, amit aztán újra megpróbálnak szétteríteni az érintettek körében. Valamint az a másik nagyon súlyos illúzió, hogy az államadósságot a GDP-hez mért addigi viszonyában csökkenteni szeretnék. Nem ez történt. Magyarország egyik legnagyobb költségvetési hiánya és államadóssága alakult ki az elmúlt másfél év alatt.

Ennek a súlyos baklövésnek, amit önök elkövettek itt a másfél évben, egyenes következménye az az adótörvény-tervezet - és majd látjuk, a költségvetési törvénytervezet is -, amely nem tehet mást, mint 700 milliárd forintot az önök tervezete szerint elvesz a magánszemélyektől és a vállalkozásoktól, és megpróbálja betömni azt a nagy lyukat, amit önök okoztak például a forintleértékeléssel. Mert azt elfelejtették hozzátenni, hogy az igaz, hogy rövid távon az exportőröknek ez átmeneti kedvezményt okoz, csak az a kis probléma, hogy az államadósság terheit roppantul megnövelték a forint elértéktelenítésével.

És, hogy a konkrét területekről szóljak, ami a nagy vitát váltotta ki, hogy van-e egyáltalán valami kedvezmény, és van-e egyáltalán kedvezményezett rétege az adótervezetnek, szeretném bemutatni, hogy nincs ilyenről szó, lehetetlen, hogy ilyenről szó legyen. Önök nem tudnak megnevezni egyetlenegy komoly közgazdászt sem, aki azt merné állítani elolvasva az adótörvény-tervezetet, hogy igen, ebben adóterhelés-csökkenés van. Nincs ilyen, mert egy komoly közgazdász, egy komoly makroközgazdász, egy komoly elemző nem adhatja a nevét ekkora hazugsághoz, amihez önök, politikusok adhatják, mert lépten-nyomon azt állítják, hogy adócsökkentés van betervezve az adótervezetben. Mint említettem, ez nem igaz, ilyet önök nem fognak olvasni egy komoly közgazdásztól.

Aki egyszer is elolvasta az adótervezetet, csak azt olvashatja ki belőle, hogy súlyos elvonásokat terveznek a 2004. évre teljes társadalmi szinten. Miért? Ezt mindjárt elemzem. Azért, mert önök ugyanazzal büszkélkednek, hogy hosszas küzdéssel a személyi jövedelemadó-kulcs már megszavazott csökkentését, a törvényben megszavazott változatát meg tudják tartani. Egy nagyon picit egyébként módosították, még ezt hozzáteszem, mert az adójóváírás mértékében föllépnek 8 ezerről 9 ezer forintra. De azzal büszkélkednek, hogy ami törvény, egyáltalán be tudják tartani, és még hogy adókulcscsökkenés... - álságosan azt merik mondani, hogy ez adócsökkenést eredményez.

Béki Gabriella nagyon korrekt volt, amikor elkezdte elemezni, hogy az a 130-140 milliárd forintos, úgy tűnik, kedvezmény, ami az adókulcsok csökkenése által bekövetkezne, azonnal ellensúlyozódik az egészségügyi hozzájárulás 1 százalékos mértékű növekedésében, valamint a nyugdíjjárulék adókedvezményének végleges eltörlésével. Ez ugyancsak 130-140 milliárd forint. Tehát akkor most megállapíthatjuk, hogy itt kinullázódott a magánszemélyek adóterhelés-növekedése vagy -csökkenése, tehát nulla.

És mi következik ez után? Az következik, hogy az áfával önök 306 milliárdos elvonást kezdeményeztek azzal az adófajtával, amelyet mindenki a felébredése pillanatától kezdve, ha netán fölkapcsolja a villanyt, fog fizetni, és egész estig bármilyen cselekedete, lépése azt fogja eredményezni, hogy adót kell fizetni, mert miután önök most megszüntették a nullás áfakulcsot, nem lesz olyan termék és szolgáltatás ma Magyarországon, amelyet ne terhelne áfa. Sőt, ezen belül önök továbblépnek: az Európai Unió által ajánlott adókulcsmértékeket sem tartják be, hanem a dán és a svéd jóléti államok modelljét veszik alapul, a legmagasabb áfakulcsokat megtartják - ez a 25 százalékos, ennél magasabb nincs Európában, ott is csak kettő országban -, és még azokat a termékeket is a magas körbe sorolják be, amire egyébként semmi kötelezettsége nincs Magyarországnak.

 

 

(21.10)

 

Akkor mi is ennek a lényege? Egy nagyon nagy mértékű adóelvonás, és ami egyenes következménye lesz, életszínvonal-csökkenés fog bekövetkezni a 2004. évben. A másik olyan terület, amelyről önök azt állítják, hogy csökken az a szám, tehát biztos, hogy kedvező a vállalkozásoknak, az a nyereségadó, amire, való igaz, a beterjesztés 18 százalékról 16 százalékra történő csökkenést tartalmaz. Csak hogy érezzék, ez körülbelül mintegy 40 milliárd forintos kedvezményt jelentene a vállalkozóknak, akik ezt igénybe tudják venni. Itt már rögtön egy feltételt kellett mondanom, hogy jelentene.

Miért? Azért, mert csak azok a vállalkozások tudják igénybe venni, akik egyáltalán nyereségesek. Ez egy elég komoly kritérium a mai világban, amikor - egyben egyetértve - a nemzetközi világgazdasági helyzet romló tendenciát mutat, ez begyűrűzik Magyarországra, és romló a hazai vállalkozók helyzete is, tehát egyre nehezebben tudnak nyereségesek lenni. Tételezzük fel, hogy a nyereséges vállalkozások kedvezménybe kapnának 40 milliárd forintot, önök azonban azonnal bevezetnek három új adófajtát, nevezetesen az energiaadót, a környezetterhelési díjat és az innovációs adót. Ezzel együtt még a gépjárműadó igen drasztikus mértékű növekedésével is sújtják a vállalkozásokat, méghozzá úgy, ahogy az előbb említettem, hogy a kedvezményt csak azok kaphatják, akik egyáltalán nyereségesek, azonban az előbb felsorolt adófajtákat mindenkinek be kell fizetni, hiszen bevételarányosan fog kivetésre kerülni. Ez az összeg, amit az előbb említettem, a négy adófajtából - energia, környezetterhelés, innováció és gépjárműadó - mintegy 75 milliárd forintos terhelést okoz a vállalkozásoknak, tehát a vállalkozások egyelőre mínusz 35 milliárddal mennek neki a 2004-es évnek.

Szeretném felvillantani azt az adófilozófiát, amelyet én nem tudok elfogadni, és csak megmutatnék néhány lehetőséget, hogy mit hibáztak el, és ha betartanák ezeket az ötleteinket, akkor nem kellett volna ilyen drámai adónövekedést, adóterhelést okozni a teljes lakosságnak. Az egyik, hogy úgy néz ki, a Magyar Szocialista Párt eldöntötte, hogy a munkajövedelmeket iszonyú mértékben terheli, a tőkejövedelmeket pedig szabadon hagyja futni. Ezt bebizonyította, amikor a tőzsdei műveletek 20 százalékos nyereségadóját eltörölte, és ez most nulla.

Mi is következik innentől kezdve? Egy játék, amely több száz milliárd forintos adókiesést jelent az országnak. A játék a következő - nagyban űzik, nagy játékosok a banki szektorban, olyanok, akik nyereségesek, és jól tudják, hogy tőkejövedelmekkel kell játszani. Mi lehet ennek az oka? Talán csak nem az, hogy ma egy bankár Magyarország miniszterelnöke, és a csapattagok megmondták neki, hogy a tőkejövedelmeket nem szabad megadóztatni, uraim, a munkajövedelmekkel pedig azt csináltok, amit akartok. Erről van szó.

Tételezzük fel, hogy egy cégnek van százmilliós haszna. Ez a cég fogja magát, és - nem a tőzsdén - szabad forgalmazású részvényt fog vásárolni száz forintért egy brókertől. Ez a cég ezután ezt a részvényt eladja tíz forintért egy magánszemélynek, és a tízforintos megvett részvényt az a magánszemély újra eladja ugyanannak a brókernek száz forintért. A kulcs, a lényeg a következő: a magánszemély és a cég ugyanaz. Mit is tudtak ezzel elérni? Hogy a nyereséges cég százmillió forintos nyereségét teljesen adómentesen kijuttatták a magánszemélyhez, a magánszemély nettó értékben megkapja a százmillió forintot, a brókernek kell közvetíteni. Ez a játék egy év óta folyik, amióta önök megszüntették a 20 százalékos forrásadót az ilyen műveletek után. Az lett ennek a következménye, hogy százmilliárdos adókiesések jelentkeztek a költségvetésben. Mi lett a következménye? A teljes magyar társadalom megsarcolása. A példát majd kétpercesekkel fogom folytatni, mert itt nem ért véget az önök téves hadművelete.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps az ellenzéki képviselők padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  435  Következő    Ülésnap adatai