Készült: 2024.09.19.02:16:44 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

190. ülésnap (2004.11.29.), 80. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:26


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A hazai írott és elektronikus sajtóból naponta hallunk súlyos, életveszélyes, halálos balesetekről. Naponta több millió, közúton közlekedő ember keserves tapasztalatát erősíti meg a sajtó felháborodása, amelyet a 30 ezer kilométer állami és 100 ezer kilométer önkormányzati tulajdonban és kezelésben lévő közút állapota vált ki. Lendületes országunk közútjai 2004 őszén már nemcsak kényelmetlenséget okozva kátyúsak és töredezettek, 2004 őszén, tehát a tél beállta előtt sajnos minden gyakorlati tapasztalásunk és szakmai ismeretünk azt bizonyítja, hogy közútjaink életveszélyesek.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium sajtóban is nyilvánosságot kapott adataiból kitűnően az év folyamán megvizsgált 10 ezer kilométer állami útból csak 500 kilométer jó minőségű, a többi rossz, kátyús, nyomvályús. A 30 ezer kilométerből 2003-ban összesen 418 kilométert aszfaltoztak újra. Ha ez az ütem marad, hetven év kell ahhoz, hogy az összes utat újraaszfaltozzuk. Korábban a kátyú jellemzően tavaszi jelenség volt, ma már egész évben töri a kocsikat, és ami ezzel együtt jár, okozza a közúti baleseteket. Vas megyében összesen 14 kilométernyi jó út van; Jász-Nagykun-Szolnok megyében mintegy 350 kilométer útszakaszon kellett veszélyes úthibákra utaló és ezért sebességet korlátozó táblákat kihelyezni.

Az állam felelőtlenségének ennél komolyabb következményei is vannak. A közlekedés biztonságában 1990-től megindult gyors ütemű javulás 2002-től gyors romlásba fordult. Az ez évben számos külföldi résztvevővel hazánkban tartott közlekedésbiztonsági konferencia kénytelen volt azt megállapítani, hogy a 2000. évben az Európai Unió átlagához képest is jónak mondható közlekedésbiztonságunk ma már messze elmarad az észak- és nyugat-európai átlagtól, sőt elmarad a dél-európai országokétól is. A lendületes 2005. évi költségvetés tervezetének ismeretében a helyzet nem javul, hanem romlik. A tárca 2005-ben kevesebb pénzt kap útfelújításra, mint amit 2004-ben terveztek, és a megadott összeget is azt meghaladó mértékű, előzetesen elköltött determináció terheli. Ergo 2005-ben egyetlen szabad fillér nincs ilyen célra.

Tisztelt Államtitkár Úr! Kérdezem: önök olcsóbb autópálya-építést ígértek, a valóságban másfél-kétszer annyiért építenek; nem ez viszi el a pénzt a fenntartás elől? (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Megítélése szerint az elkövetkezendő 20-25 évre vállalt autópálya-építési terhek milyen következménnyel járnak az állami és önkormányzati utak fenntartására?

Várom válaszát. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai