Készült: 2024.09.25.19:48:46 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

37. ülésnap (2006.11.24.), 294. felszólalás
Felszólaló Tatai-Tóth András (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:02


Felszólalások:  Előző  294  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TATAI-TÓTH ANDRÁS (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Három témakörben és két törvényhez szeretnék hozzászólni. A közoktatási törvény kapcsán az imént elhangzott, hogy a művészeti iskolák szabályozásával különböző problémák vannak. Az ajánlás 21., 22., 25., 26. és 27. pontja foglalkozik a művészeti iskolák tanrendjének megváltoztatására beterjesztett kormányjavaslattal, nevezetesen annak a következményeit próbálja meg rendezni, hogy az eddigi négy kötelező óraszámot ötre emelné a kormány javaslata. Áttekintve azt a feladatsort, ami ebből az óraszámemelésből következik, újra kellene írni az összes művészeti ágban a tanterveket, minden helyi iskolai programot újjá kellene írni, át kellene szervezni az iskolák életét, az irányítás rendszerét, és közben a megkezdett tanulmányokat a megkezdett módon kellene folytatni. Tehát meglehetősen sok változást eredményezne az iskolákban ez a kormányzati javaslat, és nem biztos, hogy indokolt változást. Ugyanakkor - bár most nem a költségvetési törvényt tárgyaljuk, de - a költségvetési törvényben látszik, hogy nem emelkednek a művészeti oktatásra fordított állami források, sőt a csoportos művészeti ágban csaknem egyharmadával csökkennek az állami források.

Ilyen körülmények között - figyelembe véve az említett öt módosító indítványból összefoglalható képviselő-csoporti szándékokat - egy olyan kapcsolódó módosító indítványt fogunk beadni, illetve adtunk be, amely a jelenleg hatályos szabályozást továbbra is életben tartja, ez fogja a legkevesebb zavart okozni az iskolák működésében, és ehhez fogjuk kérni a parlament támogatását.

A közoktatási törvény pedagógusok munkaidőkeretével foglalkozó, nyáron módosított paragrafusaira vonatkozik a 28. és a 29. módosító indítvány. A két indítványt, a bizottsági ülésen elhangzott érveket, az időközben folytatott egyeztetések tapasztalatait figyelembe véve egy olyan megoldásra fogunk javaslatot tenni, amely a napi időkeret, a heti óraszám ötöde helyett egy távollét napjára a ténylegesen elmaradt óraszámot helyezi be, és az iskola igazgatóját, illetve az intézmény vezetőjét felhatalmazza a törvény, hogy a fenntartó egyetértésével kezelheti a jövőben a kivételes helyzeteket. Tehát ha a fenntartó forrást biztosít egy adott tanítási napra az iskola részére, akkor az igazgatónak joga lesz az adott napon a tanítás helyett más munkát elrendelni a pedagógusnak. Tehát aki elviszi a pedagógust a munkájából, a távolléte miatt keletkező iskolai többletköltséget az fizesse. Talán ez megoldást jelent azokra a feszültségekre, amelyek ezen a területen jelentkeztek.

Végezetül egy másik törvényt, a tankönyvpiac rendjéről szóló törvényt érinti az 55., 56. és 57. javaslat. Valamennyi javaslat azzal foglalkozik, hogy a kedvezményezettek körét határozza meg. A három javaslatból leszűrhető tapasztalatok alapján arra fogunk javaslatot tenni, hogy a kedvezményezetti körben maradjanak benn továbbra is a három- és többgyermekesek; a korábbi, jelenleg érvényes szabályozáshoz képest az egyedülálló szülők abban az esetben jussanak ingyenes, kedvezményes tankönyvhöz, ha egyben rászorultak is, tehát az alanyi kedvezményt itt nem kapnák meg. Itt tekintetbe kell venni azt, hogy az egyedülálló szülő támogatása egy olyan időszakban került be a közgondolkodásba, amikor ez az özvegyeket, a valamilyen betegség vagy haláleset folytán magára maradt házastársakat érintette. A mai világban a statisztika szerint minden második gyerek nem teljes családban születik, tehát ezt a társadalmi jelenséget a kedvezményeknél, itt, a tankönyvkedvezménynél is figyelembe kellene venni.

(18.40)

A másik változás, hogy egy tanév türelmi idő után - tehát egy évig még pénzbeni támogatást is adhat az intézmény -, a következő tanévtől, tehát a 2008-ban kezdődő tanévtől az a javaslatunk, hogy az iskola a kapott állami támogatásból vásároljon tankönyveket, és kölcsönözze azokat a tanulók számára, a még használhatókat gyűjtse vissza, és használja föl még egyszer vagy többször, úgy, ahogy ezt a nálunk sokkal gazdagabb országok is megteszik.

Ilyen módon elérhető lesz, hogy mindenki számára a rendelkezésre álló forrásból kedvezményes vagy ingyenes tankönyv álljon rendelkezésre.

Ehhez a három benyújtott kapcsolódó módosító indítványhoz kérem a parlament támogatását a frakció oktatási munkacsoportja nevében.

Köszönöm szépen a figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  294  Következő    Ülésnap adatai