Készült: 2024.09.24.02:51:55 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

139. ülésnap (2020.06.11.), 142. felszólalás
Felszólaló Dr. Varga László (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 9:00


Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. VARGA LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Itt a csütörtöki nap, az ülésnap vége felé közeledve azon szerencsés helyzetben vagyok, hogy lejárt a módosító indítványok benyújtásának határideje. Nyilván több képviselőtársam is, több frakció is eljuttathatta a módosító indítványait már a Ház rendszerébe, és azt jelenthetem képviselőtársaimnak, hogy az MSZP-frakció átfogó, komplett szakterületeket érintő módosító indítványokat nyújtott be. Az az állításunk, a költségvetés és Magyarország helyzetét elemezve, hogy újra kell gondolni Magyarországot is és azt a költségvetést is, amit önök benyújtottak.Egészen egyszerűen újra kell építeni Magyarországot. Újjá kell építeni, nemcsak azért, mert egyébként egy nagyon komoly koronavírus-járvány hatásait kell elszenvedni ennek az országnak, a társadalmi és a gazdasági hatásait is, hanem azért is, mert azt a tíz évet, amit eddig az önök kormányzása során eltöltött ez az ország, ennek az országnak a lakossága, azt bizony mi egészen másképp ítéljük meg, mint a kormánypárti felszólalók. Azt gondoljuk, hogy önök komplett társadalmi csoportokat, komplett szakterületeket hanyagoltak el. Erre utalnak a módosítóink, arra utalnak, hogy ez az újjáépítés elinduljon, és haladéktalanul gondoljuk újra közösen Magyarországot.

Ez az újragondolás érinti a nyugdíjrendszert, a szociális szférát, az egészségügyet, az oktatást, ezekről beszéltek frakciótársaim itt az elmúlt napokban, és még a holnapi napot is erre fogják felhasználni az MSZP képviselői, de egyébként egy átfogó épületenergetikai program megindítására is javaslatot teszünk, valódi, megalapozott forrásokat találtunk az önök előterjesztésében erre, akár 500 milliárdot is el lehetne költeni erre a célra. Azt gondolom, hogy ez lenne egy valódi rezsicsökkentés és egy valódi olyan intézkedés, amely a magyar embereknek tényleg egy komoly juttatás és előrehaladás lehetőségét mutatná be.

Bérlakásprogramot is szeretnénk, és azt gondolom, hogy ki kell térjek arra átfogóan, amiről már előttem egypáran beszéltek, az önkormányzatokra, mert azt gondoljuk, hogy bizony az önkormányzati választás után az önök politikája megváltozott az önkormányzatok tekintetében, más kereteket képzelnek el az önkormányzatoknak. Ezek a keretek ahogy alakulnak, valahogy mindig úgy alakulnak, hogy az ellenzéki vezetésű önkormányzatok számára nagyobb terhet jelentenek az új jogszabályok, az új költségvetési intézkedések, egyébként meg az önök által vezetett vagy az önök politikai partnerei által vezetett önkormányzatok számára nem jelentenek újabb terhet ezek a döntések, vagy kevésbé jelentenek terhet.

Ennek kapcsán is nyújtottunk be javaslatot, és határozottan az az álláspontunk, hogy a gépjárműadó száz százalékának az önkormányzatoknál kell maradnia, támogatni kell az önkormányzatokat. Talán abban a rossz értelmezésben, amit önök vallanak, a legrosszabb az, hogy az önkormányzatok nem a többletterhet vállaló rendszerek közé tartoznak ebben a vírusjárványban, vagy nem abba tartoznak, akikre többletterhet kellene rakni. Kifejezetten a védekezés frontvonalában voltak, kifejezetten több költségük keletkezett, ezáltal nem több teherre van szükségük, hanem éppen hogy több forrásra azért, hogy az emberek érdekében hatékonyabban tudják végezni helyben a munkájukat.

És persze elmondta államtitkár úr azt a rendszert, amelyet létrehoztak, de határozottan az az álláspontunk, hogy a 22 ezer lakosnál nagyobb települések zömének nyilván ez a költségvetés kedvezőtlen, és egyébként az is a határozott álláspontunk, hogy a gépjárműadó az az adónem, ami a legkisebb településnek is jelent egyfajta mozgásteret, a legkisebb falvak számára is jelent egyfajta mozgásteret. Ezt önök egy az egyben elvették, és perspektivikusan azt látni, hogy 2024-ig is elvenni tervezik az önkormányzatoktól, ez erre a ciklusra vonatkozik. Ilyen értelemben tehát ez az intézkedés a teljes önkormányzati szférának káros, ezért azt javasoljuk, hogy ezt máshogy tegyük, vonják ezt vissza, és a száz százaléka a gépjárműadónak maradjon az önkormányzatoknál.

Mint az előbb is kitértem rá, a szolidaritási hozzájárulásról már volt egy komoly vita. Én azt látom, hogy kifejezetten azokat a településeket érintheti hátrányosan ez a döntés, például a fővárost, de egyébként több megyei jogú várost is, ahol egyébként ősszel az önök számára kedvezőtlen választási eredmény született. Azt kérem önöktől, hogy ne büntessék Magyarország lakosait, ne büntessék a döntésük miatt ezeket a lakosokat. Gondolják ezt a részét újra mindenképpen a költségvetésnek, több önkormányzati vezető, polgármester is kérte ezt önöktől.

De ebbe a sorba illik egyébként, ezt vezette föl tulajdonképpen egy másik előterjesztés itt az elmúlt hetekben, a különleges gazdasági övezetek kérdéséről, ami már tulajdonképpen egyfajta támadás volt önkormányzati bevételekkel szemben. Most ennek nem térek ki a részleteire, de jól látszik, hogy Damoklész kardjaként egyébként ott van az önkormányzatok fölött az, hogy a kormány egyoldalúan rendeletével elvehessen tőlük iparűzésiadó-bevételeket, és azt egyébként egy olyan önkormányzati típusnak, a megyei önkormányzatoknak adná át, ahol meg önök számára, ismerjük el, kedvező eredmény született ’19 októberében, minden megyei önkormányzat fideszes vezetésű. Tehát azt gondolom, hogy ez a költségvetésük ebbe a folyamatba beleillik.

(19.00)

Az iparűzésiadó-bevételekről már beszéltem, ez sem példa nélküli. A tömegközlekedés kapcsán önök már változtattak, és elsőként az ilyen típusú bevételeiket az önkormányzatoknak helyi közösségi közlekedésre kell fordítani. Kíváncsian várom, hogy középtávon mi lesz a helyi közösségi közlekedés állami támogatásával, mert azt gondolom, hogy ez egy olyan elem, amit meg kellene őrizni mindenképpen.

A koronavírus-járvány kapcsán egyébként is voltak kieső bevételei az önkormányzatoknak. Gondoljunk csak a parkolási díj eltörlésére  igaz, az július 1-jétől visszaáll , de bérleti díjakat voltak kénytelenek csökkenteni, elengedni, és egyéb módon a helyi gazdaságot és az emberek mindennapi életét támogatni. Tehát az önkormányzatoknak nagyon komoly terhet jelentett ez a járvány és az abból fakadó társadalmi és gazdasági hatások. Át kell strukturálni a költségvetést, hogy több forrás jusson helyben azokra a fontos feladatokra, amiket az önkormányzatok az emberek érdekében végeznek.

Egyébként szeretném elmondani a tisztelt Háznak, hogy számítások szerint szülővárosomban, Miskolcon csak ebben az évben mintegy 7 milliárdnyi az az összeg, amelyet az önök elvonásai, illetve a járvány okozta bevételkiesések jelentenek. Ez elképesztő összeg, és ennek a problémának a megoldásán nem segít az, hogy az önök helyi politikusai azt próbálják a városvezetésre tolni, mintha az ő felelőssége lenne, miközben a kormány intézkedései rontanak ezen a helyzeten, és még azzal is meg kell küzdeni nyilván Miskolcon, hogy majd tízmilliárdnyi közszolgáltatásidíj-tartozást halmozott fel az előző városvezetés, ami tarthatatlan.

Éppen ezért nyújtottam be kifejezetten Miskolcot érintő módosítási javaslatokat is olyan célok érdekében, amelyek fontosak helyben a levegőszennyezés elleni küzdelem kapcsán, az útfelújítási programra tettem javaslatot, a Búza tér átépítésére, illetve a Tiszai pályaudvar intermodális csomóponttá való fejlesztésének érdekében is nyújtottam be javaslatot. Azt kérem önöktől, hogy segítsenek az önkormányzatokon, segítsenek Miskolcon is. Ne nézzék ezeknek az önkormányzatoknak a politikai hovatartozását, a városvezetések politikai hovatartozását! Az önkormányzatok végső soron a helyben élők robotosai, őket igyekeznek szolgálni, a mindennapi életüket jobbá tenni. Ezt a munkát segítsék, ne akadályozzák! Köszönöm, elnök úr. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  142  Következő    Ülésnap adatai