Készült: 2024.09.23.12:04:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

164. ülésnap (2004.09.14.), 2. felszólalás
Felszólaló Rózsa Endre (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előtti felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:11


Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RÓZSA ENDRE (MSZP): Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Parlament! Tisztelt Miniszter Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Engedjék meg, hogy napirend előtti felszólalásom előzményét megosszam önökkel.

Nemrégen módomban állt egy sétát tenni Egerben, szülővárosomban, ahol gondolatban négy évtizedet léptem vissza az időben. 1964 szeptembere: lágyan lengedezik az őszi szél, kissé bágyadtabb már a napsugár, elrohant a nyár. Ünneplőbe öltözött a környék apraja-nagyja, hiszen ünnep volt: nemcsak tanévnyitó, hanem iskolaavatás is. Nekem ekkor megadatott kisdiákként, hogy átéljek egy iskolaavatást. Számomra ez meghatározó élmény volt. De vajon hány tanuló örülhetett a közelmúltban iskolája megújulásának, megszépülésének?

A Központi Statisztikai Hivatal 2001-ben végzett felmérése szerint hazánkban 14 ezer oktatási célú építmény található. Az épületek 13 százaléka százévesnél is idősebb, 40 százaléka még a második világháború előtt épült. Az óvoda- és az iskolaépületek jelentős része nem oktatási célra létesült. Az oktatási célú épületek műszaki állapota egy 2002 tavaszán végzett felmérés szerint is több mint elgondolkodtató. Az épületek 40 százaléka részleges felújításra szorul.

Tisztelt Képviselőtársaim! Köztudott, hogy az elmúlt két évben soha nem látott mértékű juttatásokban részesültek az oktatási szféra résztvevői. Gondoljunk csak a pedagógusbér-emelésekre, a rászoruló tanulók étkezési és tankönyvtámogatásaira, a főiskolai és egyetemi hallgatók ösztöndíjának emelésére.

A humán tényezők mellett azonban figyelmet kell fordítani a technikai és a tárgyi feltételek fejlesztésére is. Nem mindegy, hogy milyen környezetben tanulnak a diákok, milyen környezetben végzik munkájukat az oktatási intézmények dolgozói. Köztudott, hogy a parlament által jóváhagyott, 2004. évi címzett támogatás 75 beruházásra biztosított keretet. Ebből 27 az oktatási ágazathoz tartozik. Ezek együttes összege 16 milliárd forint. Ez a beruházás - a beruházási összköltségek tekintetében is - jóval meghaladja az elmúlt évek ilyen jellegű címzett támogatását. Mindezek mellett azonban további fejlesztésekre, felújításokra is szükség van. Természetes, hogy a fenntartóktól, főleg az önkormányzatoktól nem lehet elvárni, hogy ilyen fejlesztéseket saját forrásból hajtsanak végre.

Tisztelt Miniszter Úr! Ismert-e a széles nyilvánosság előtt, hogy a kormány, a minisztériumok milyen lehetőségeket biztosítanak az oktatási intézményeknek? Ismert-e, hogy a PHARE-pályázatok mellett az európai uniós források is rendelkezésre állnak?

A beruházás a XXI. század iskolája programban 6,5 milliárd forintos kerettel indult. 3,5 milliárd forint jutott az építési és a felújítási pályázatokra. A tegnapi adat szerint 141 önkormányzat 173 oktatási intézménye részesült eddig támogatásban, a beadás folyamatos. A közoktatás minden szintjére kiterjedt a számítógéppel való ellátás. A tavalyi és az idei évben 263 óvoda kapott ingyenes számítógépet. Az információs technológia az általános iskolában elnevezésű program keretén belül 196 általános iskola kapott támogatást. Az elmúlt tanévben 1117 középiskola kapott hordozható multimédiás, prezentációs eszközt. A többcélú kistérségi társulások 2004. évi belügyminiszteri kerete 7 milliárd forint.

Választási körzetemben is több előrelépés történt. A mezőtúri és a mesterszállási óvoda új számítógépeket kapott. (Vincze László: És hány iskolát zártak be?) A kétpói önkormányzat felújította az óvodáját. Mezőtúron az önkormányzati forrásból megújult a zeneiskola. A túrkevei középiskola műfüves pályával fog gazdagodni. PHARE-pályázat segítségével bővül a mezőtúri katolikus iskola. Mindez közös öröm.

Ugyanakkor tudnunk kell, hogy nemcsak korszerű és jól felszerelt, hanem biztonságos iskola is kell, ahol a pedagógusok nyugodtan végezhetik munkájukat, ahol az óvodások és a diákok felszabadultan és vidáman játszhatnak, tanulhatnak.

A közelmúlt iskolai tragédiák, a türingiai, az amerikai, az észak-oszétiai számunkra is figyelmeztetés kell hogy legyen. A kor követelménye a jól felszerelt, korszerű iskola, amelynek a biztonságot is szavatolni kell. Ekkor marad szép emlék mindannyiunk számára a tanévnyitó és az iskolaavatás.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps.)




Felszólalások:  Előző  2  Következő    Ülésnap adatai