Készült: 2024.09.19.07:18:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

136. ülésnap (2004.03.29.), 328. felszólalás
Felszólaló Kárpáti Zsuzsa (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 6:09


Felszólalások:  Előző  328  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KÁRPÁTI ZSUZSA (MSZP): Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Kedves Hallgatók! - akik még ezen a késői órán velünk vannak. Nagyon sajnálom, hogy ebből az egész törvényjavaslatból az MDF és a Fidesz egyes képviselői is pusztán a Volán privatizációját látják. Ez a törvényjavaslat azért ettől sokkal többet jelent, ez jelenti az élhető vidéket, a vidék megtartóerejét, a mindennapi életvitelhez szükséges közlekedési szokások alakítását, a közlekedésszervezésre befolyással van, és természetesen nagyon sok egyéb dologra.

Természetesen nem hagyható figyelmen kívül egy ilyen nagy horderejű törvény tárgyalásánál, hogy egy benyújtott törvényjavaslatnak vannak pozitívumai, és természetesen vannak olyan hibái, amelyeket módosító javaslatokkal lehet jobbítani. De erről ellenzéki képviselőtársaim is beszéltek, hogy szeretnék módosító javaslatokkal jobbítani ezt a törvényjavaslatot. Ennek én külön örülök, úgy is, mint egyébként a Települési és Kistérségi Tömegközlekedési Szolgáltatók Szakmai Egyesületének az elnöke, és nagy örömömre szolgál, hogy az a március 18-án a BKV, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestülete, a Volán Egyesülés és a Települési és Kistérségi Tömegközlekedési Szolgáltatók Szakmai Egyesülete által a parlament felelős személyeihez és bizottsági vezetőihez eljuttatott javaslatunk meghallgatásra talált, és többen egyetértenek azzal, hogy valóban egy ponton, legalább a finanszírozási normatíva vonatkozásában közös az álláspont, hogy be kell nyújtani módosító javaslatot, és ezzel javítani kell a törvényjavaslatot.

Ezzel együtt el kell mondani erről a törvényjavaslatról azt is, hogy ennek a benyújtása időszerű volt, két oknál fogva. Egyrészt általánosságban elmondhatjuk, hogy az európai jogharmonizáció miatt, másrészt ajánlom képviselőtársaim figyelmébe azt is, hogy a közúti közlekedésről szóló jogi szabályozás, amely ezt a területet is, nevezetesen, a buszközlekedés területét is leszabályozta, 1991-es. Tehát a rendszerváltás óta eltelt időszakban éppen és pontosan megérett a változtatásra, hiszen az a '91. évi, közúti közlekedésről szóló törvény sokkal inkább gátolja ma már a közlekedés szervezését, a megfelelő és jó konstrukciók kialakítását, és a valós verseny létrejöttét, mintsem hogy elősegítené.

Tehát ilyen értelemben elmondhatjuk, hogy éppen az utolsó másodpercben ideje volt, hogy benyújtásra került ez a törvényjavaslat, amelyről ma tárgyalhatunk. Mondhatjuk azt is, hogy majdnem korszerű. A majdnemet azért mondom, hiszen több ponton javítani kell módosító javaslatokkal, de olyan értelemben korszerű, hogy vannak értékei. Nevezetesen az, hogy a valós versenyhelyzetet próbálja megteremteni, liberalizálja ezt a piacot, és azt a monopóliumot, amely jogszabályba volt vésve a Volán vonatkozásában, ezt most liberalizálja. Kinyitja a lehetőséget ez a jogszabály a minőségi és mennyiségi közlekedési szolgáltatások irányába, és a közszolgáltatási szerződés nyújtásával vagy biztosításával pedig a szerződéses formulát is megteremti ehhez.

Természetes, hogy javítani kell. Azt gondolom, hogy több olyan pontja van, amiben ellenzéki képviselőtársaimmal akár egyet is érthetünk, hiszen például a definíciók vonatkozásában is egyértelművé kell tenni, hogy mi alatt mit értünk, hogy a helyi és a helyközi közlekedés alatt mit értünk. Hogy a helyi személyszállításba beleértjük-e azt, ha egy kilométerrel arrébb van egy másik falu, és hogy oda ne gyalog kelljen közlekedni, az helyi vagy helyközi közlekedésnek számít-e, hogy három kilométerrel odébb álló falu.

Itt még egy szemléletet szeretnék behozni, a regionális politikát. Ha arról beszélünk, hogy kistérségek és az élhető vidék és az élhető kistérség, és a vidék és a kistérség megtartóereje, akkor érdemes lenne a definíciók vonatkozásában átgondolni azt is, hogy a helyi személyszállítás vonatkozásában egy-egy ilyen kis régiónak milyen szerepe lehet, hogy ha a kistérségben közlekedik a busz, és az egyik faluból a másikba viszi el, mondjuk, a lakost csak azért, hogy egy orvosi vizsgálatra el tudjon menni vagy mondjuk a temetői buszjárat, akkor az ne minősüljön már helyközi távolsági személyszállításnak.

Azt gondolom, tisztelt képviselőtársaim, hogy nagyon fontos az, hogy megfelelő és valós finanszírozási rendszer társuljon mindehhez, ezért egyetértek mindazokkal, akik azt mondják, hogy mind a normatíva, mind az árkiegészítés vonatkozásában érdemes még egyszer áttekinteni ezt a törvényjavaslatot, és módosító javaslatokkal segíteni. Úgy ítélem meg, hogy ez a törvényjavaslat azzal együtt is tárgyalásra és elfogadásra érdemes, hogy módosító javaslatokkal még jobbítani kell.

Köszönöm szépen, hogy meghallgattak. (Taps az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  328  Következő    Ülésnap adatai