Készült: 2024.09.24.09:05:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

136. ülésnap (2004.03.29.), 294. felszólalás
Felszólaló Németh Zsolt (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:52


Felszólalások:  Előző  294  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÉMETH ZSOLT (MDF): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Az ajánlás 1., 3. és 6. pontjához kívánok hozzászólni. Elsőként az ajánlás 1. pontjában a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását célzó részhez, melyben az szerepel, hogy amennyiben a közúti járművel végzett tevékenység az (1) bekezdésben említett rendelkezéseknek a külön jogszabályban meghatározott határátlépés alkalmával nem felel meg, akkor a vámhatóság és a határőrség köteles a közúti járműnek, személyzetének, valamint a járművön lévő árunak a határátlépést megtagadni és a közlekedési hatóságot haladéktalanul értesíteni.

Úgy vélem, hogy egy ilyen döntés nagyfokú szakmai felkészültséget feltételez, és erre utal is a szöveg oly módon, hogy a közlekedési hatóságot haladéktalanul értesíteni kell.

(21.00)

Viszont az értesítés utáni eljárás nincs megfelelőképp szabályozva, ezért javasoltam, hogy a határátlépés megtagadása ily módon ne legyen a két szervezet hatásköre, hanem a közlekedési hatóság ellenőrzése alkalmával feltárt hiányosság esetén tiltsa meg a két jelölt szerv a határátlépést.

A 3. pontban, amely szintén a vasútról szóló törvény módosítását célozza, egy pontosítás szerepel, nevezetesen az, hogy a pályahasználati díj ne csupán a vasúti társaságot illesse meg, hanem pontosítsuk, hogy a pályát üzemeltető vasúti társaságot illesse meg ez a díj.

Jóval lényegesebb tartalmi módosítást jelent a 6. ajánlási pontban lévő kiegészítés. Ez a pont arról szól, hogy a vállalkozó vasút, illetve a vasúti társaság kérheti, hogy egyes vonalakon a vasúti menetrendben meghatározott teljesítményt vonatok helyett közúti jármű alkalmazásával teljesíthesse a vállalkozó vasút abban az esetben, ha a megoldás a vállalkozó vasút, illetve a vasúti társaság számára megtakarítást eredményez.

Itt a törvényjavaslat egy egyeztetési kötelezettséget ír elő mindössze az önkormányzatokkal, viszont úgy véljük, hogy ez egy nagyon könnyen letudható tiszteletkör csupán, ez az a szakasz, amely igazából megágyaz a szárnyvonalak bezárásának, megszüntetésének. A módosításunk szerint meg kellene egyezni az érintett önkormányzatokkal, és ez esetben lehessen megtenni, ne bízzuk azt egy gazdasági társaság sajátos, csupán gazdasági érdekeire, hiszen jóval többről van szó egy vasút-üzemeltetésnél, mint kizárólag az ő viszonylatában meglévő gazdasági haszonról, hiszen ebben a döntésben mindenképpen mérlegelni kellene a környezeti károkat vagy más egyéb területfejlesztési hatást is.

Ezért kérem a tisztelt Országgyűlést, hogy módosító indítványaimat támogatni szíveskedjék.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps az ellenzéki padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  294  Következő    Ülésnap adatai