Felszólalás adatai
224. ülésnap (2009.09.28.), 262. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Katona Tamás |
Beosztás | pénzügyminisztériumi államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Expozé |
Videó/Felszólalás ideje | 6:18 |
Felszólalások: Előző 262 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. KATONA TAMÁS pénzügyminisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A pénzügyminiszterek tanácsa három, az általános forgalmi adózás terén kiemelkedő jelentőségű közösségi irányelvet fogadott el. Ezen irányelvek illeszkednek azon lépések sorába, amelyek a gyakorlatba ültették át az adócsalás visszaszorítása, az adóalanyok adminisztratív terheinek csökkentése iránti célkitűzéseket. Ezen túlmenően az irányelvek célja, hogy a forgalmiadó-bevételeket minél inkább a fogyasztás helyéhez allokálják anélkül, hogy ezzel növelnék az adóalanyok adminisztratív terheit. Ezen irányelvek hazai átültetését célozza a beterjesztett jogharmonizációs csomag.
A törvényjavaslat méltán nevezhető csomagnak, hiszen három nagy területet érint a hozzáadottérték-adózásban. Egyrészt nagy horderejű változásokat eredményez a szolgáltatások teljesítési helyére vonatkozó szabályokban, megkülönböztetve az adóalanyok és a végső fogyasztók részére nyújtott szolgáltatásokat. Másrészt az új teljesítési helyre vonatkozó szabályokkal összefüggésben megteremti a határon átnyúló szolgáltatások utáni adózás ellenőrzésének a lehetőségét, kiterjesztve az összesítő nyilatkozatadási kötelezettséget a közösségi termékkereskedelmen túl a szolgáltatásokra is. Harmadrészt teljes mértékben elektronikus útra tereli a másik tagállam területén letelepedett adóalanyok részére történő áfa-visszatérítési eljárást, egyszerűsítve a visszatérítési eljárást az adóalanyok számára, és megteremtve a feltételeket a kérelmek gyorsabb elbírálásához, ezáltal az adó visszatérítésének felgyorsításához.
(19.50)
Tisztelt Országgyűlés! Mint említettem, a szolgáltatások forgalmiadóztatásában a jövő évtől kezdve meghatározó szerepet játszik, hogy a szolgáltatást adóalany vagy nem adóalany veszi igénybe. Az új rendelkezések értelmében ugyanis adóalany igénybe vevő esetén a szolgáltatás után főszabály szerint abban az államban kell a hozzáadottérték-adót megfizetni, ahol a szolgáltatást igénybe vevő gazdasági céllal letelepedett. Ezzel ellentétben a nem adóalanyok részére nyújtott szolgáltatás főszabály szerinti teljesítési helye változatlanul a szolgáltatást nyújtó gazdasági célú letelepedése marad.
Változnak a szabályok a közlekedési eszközök bérbeadásának adóztatása tekintetében is, különbséget téve a rövid és a hosszú távú bérbeadás teljesítési helye között, és egyben lehetőséget adva a külföldről lízingelt gépjárműveknek a belföldön történő forgalmiadóztatására.
Jelentősen egyszerűsödik a bérmunka teljesítési helyének megállapítására vonatkozó szabály is, ezáltal megszűnik az a kötelezettség, hogy a bérmunkát végzőnek dokumentálnia kelljen, hogy a termék elhagyta-e az adott ország területét vagy sem.
Tisztelt Országgyűlés! A teljesítési helyre vonatkozó szabályok változásához igazodnak az adófizetésre kötelezett személyének megállapítására vonatkozó szabályok is. Lényegében a határon átnyúló szolgáltatás esetében a fordított adózás alkalmazása válik uralkodóvá. A teljesítési helyre vonatkozó rendelkezések változásával összefüggésben, a közösségi szabályozást követve a hazai szabályozás előírja az összesítő nyilatkozat benyújtásának kötelezettségét a határon átnyúlóan nyújtott szolgáltatásokra is, komoly lépést téve ezáltal ezen szolgáltatások adóztatásának erőteljesebb ellenőrizhetőségének irányába. A törvényjavaslat az adócsalás elleni küzdelem jegyében nemcsak az összesítő nyilatkozatok tartalmában, hanem benyújtásának gyakoriságában is változást hoz. Változatlan marad ugyanakkor az a szabály, hogy nem kell nyilatkozni arról az időszakról, amelyben nem történt olyan ügylet, amelyet az összesítő nyilatkozatban fel kell tüntetni.
Tisztelt Országgyűlés! Szó esett arról, hogy a módosítás érinti a más tagállamban letelepedett külföldi adóalanyok számára történő áfa-visszatérítési eljárást is, amelyben meghatározó jelentőségű, hogy az eljárás teljes mértékben elektronikus útra terelődik. Ehhez kapcsolódóan megváltozik az adó-visszatérítés iránti kérelmek benyújtásának rendje is. A kérelmeket ugyanis az adóalanyoknak a letelepedésük szerinti tagállamhoz kell elektronikus úton benyújtani, majd ezen tagállam illetékes hatósága továbbítja azokat egy előszűrést követően a visszatérítés tagállama szerint illetékes hatósághoz.
Az új szabályok kiterjesztik a kérelem benyújtásának határidejét, pontosabban szabályozzák a kérelem elbírálásának időtartamára vonatkozó előírásokat, továbbá késedelmes visszatérítés esetére tartalmaznak a kamat fizetésére vonatkozó rendelkezéseket is.
A törvényjavaslat az említett irányelvek átültetésén túl kisebb pontosító jellegű módosításokat tartalmaz a pénzkövetelés engedményezése, az adóalap utólagos csökkentése, a sportolással kapcsolatos szolgáltatásnyújtás adómentessége tekintetében.
Az adminisztratív terhek csökkentése érdekében bővül azon esetek köre, amikor nem kötelező a számlaadás, továbbá egyszerűsítések történnek az adóraktározási eljárásra vonatkozóan is. Ezen túl a fordított adózás alá eső ügyletek körében - egy kivétellel - a törvényjavaslat lehetővé teszi a levonási jog gyakorlását számla hiányában egyéb okiratok birtokában is.
Figyelembe véve a gazdasági válság negatív következményeit további változtatás, hogy a törvényjavaslat lehetővé teszi, hogy az adóalany az ingatlanértékesítés utáni adófizetésre vonatkozó választását a lakóingatlannak nem minősülő ingatlanok tekintetében is gyakorolja.
Tisztelt Országgyűlés! Kérem szíves együttműködésüket és támogatásukat a kormány által beterjesztett jogharmonizációs törvényjavaslathoz.
Köszönöm a figyelmüket. Elnök úr, köszönöm a lehetőséget. (Taps az MSZP soraiban.)
Felszólalások: Előző 262 Következő Ülésnap adatai