Készült: 2024.09.20.18:28:40 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

255. ülésnap (2017.11.06.),  111-120. felszólalás
Felszólalás oka Kérdés/azonnali kérdés megtárgyalása
Felszólalás ideje 8:26


Felszólalások:   109-110   111-120   121-122      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Képviselő úr, tájékoztatom önt, hogy miniszterelnök úrnak a harmadik soron következő azonnali kérdések órájában kell válaszolnia.

Tisztelt Országgyűlés! Lukács György, a Jobbik képviselője, azonnali kérdést kíván feltenni az emberi erőforrások miniszteréhez: „Így lehet egy jó dolgot elrontani.” címmel. Miniszter úr halaszthatatlan közfeladat ellátása miatt válaszadásra Rétvári Bence államtitkár urat jelölte ki. Kérdezem képviselő urat, hogy elfogadja‑e a válaszadó személyét, vagy személyesen miniszter úrtól kéri a választ. (Dr. Lukács László György: Elfogadom.) Öné a szó, képviselő úr.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt napokban pár olyan kérdés is felmerült, amit tisztázni kell az egészségügyi elektronikus szolgáltatási térrel kapcsolatosan. Ugye, ez az a rendszer, ami november 1-jén indult el, és amely reális működésével a Jobbik is egyetértett, hogy szükség van rá, hiszen egy XXI. századi egészségügynek egy elengedhetetlen kelléke az, hogy egy ilyen rendszer működjön és működőképes legyen. A probléma pont itt van, és a működőképességgel kapcsolatos, és hogy az emberek mennyire érzik ezt magukénak.

Az első kérdés, ami felmerül, és amit tisztázni kell, hogy fordított‑e egyáltalán a kormány arra figyelmet, hogy az emberek és a szakma körében népszerűsítse ezt a modern és egyébként fontos kezdeményezést. Reklámozott‑e egyébként a most körülbelül 75 milliárd forint mamut-, óriási összeget elköltő és propagandára elverő kormány az egészségügyi elektronikus szolgáltató térrel kapcsolatban bármit is? Jutott‑e egy óriásplakát, jutott‑e egy kiadvány, jutott‑e bármilyen újság el a civilek, az egyszerű emberek, a betegek kezébe, illetve a szakmának hogy juttatják el ennek a rendszernek a működését, hogy miként fog menni? Mert úgy látjuk, hogy az emberek nem tudtak arról, hogy amikor ezt bevezetik, akkor bizony 30-40 perc várakozás lesz egy-egy patikában.

A második kérdés az, hogy mennyi ment el erre a projektre. Láttuk, hogy az első kanyarban elment 3,5 milliárd forint körüli, illetve 4 milliárd forint a másodikban, az elsőben a T-Systems fejlesztett egy olyan rendszert, amely nem volt működőképes, most pedig egy második nekifutásban ráültettek az egész rendszerre egy másik, úgy tűnik, megint működésképtelen, félkész, alig működő és egy pénzlenyúlással terhelt rendszert. Úgy tűnik, hogy önök nem törődtek azzal a felhasználói oldallal, ami a patikusokat, a háziorvosokat jelenti, illetve a betegeket jelenti.

Praktikusan merül fel például a kérdés, mit csinál az a 70 éves vagy 70 évnél idősebb háziorvos mindazzal a teherrel, amit most az egészségügyi elektronikus szolgáltató térben viselnie kell. Tájékozatták‑e őket erről? Kioktatták‑e őket erről? Így a kérdés mindenképpen aktuális, tisztelt államtitkár úr: van-e, lesz‑e annak bármilyen szankciója, ha bebizonyosodik, hogy a rendszer nem működőképes (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), tájékoztatták‑e a nyilvánosság előtt a lakosságot a rendszerről, és kapnak‑e kellő segítséget a háziorvosok és a betegek (Az elnök ismét csenget.) a rendszer használatához? Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm szépen. Kérem képviselőtársaimat, hogy ekkora időkeret-túllépésük ne legyen. Megadom a szót Rétvári Bence államtitkár úrnak. Öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Engedje meg, hogy pár tényt ismertessek, ami önt is megnyugtathatja, hiszen 9744 szolgáltató csatlakozott az elektronikus egészségügyi szolgáltató térhez. A kiadott e-személyi-olvasók száma 82 ezer darab. Az elmúlt napokban, mióta november 1-jén most már e-receptek vannak, 579 960 e-receptet sikerült kiadni. Összességében olyan intézmény, amely kapcsolódott a rendszerhez és adatot is forgalmazott rajta, tehát aktívan használta, 7787, és hogy hány különböző esemény, digitálisadat-továbbítás történt, annak a száma kimagaslóan magas, 13 304 468, elektronikus egészségügyi szolgáltató térben történt adattovábbításra került sor. Ennyi esemény történt most már ebben az elektronikus felhőben.

Semennyire nem jellemző az, tisztelt képviselő úr, amit ön mondott, hogy 30-40 perc várakozás lenne. Egyes szolgáltatók, ha a saját szoftverüket nem igazították az egészségügyi szolgáltató térhez, az előfordulhatott kevés esetben, de itt is minden receptet ki tudtak adni, és minden receptet be lehet váltani személyigazolvánnyal és tajkártyával.

Korábban regionális fórumokat és országos fórumokat is tartottak a fejlesztésről az érdeklődők számára. Nagyon sokan, több százan, több ezren vettek részt ezeken az alkalmakon egyenként is, illetőleg több e-mailben kaptak a leggyakrabban felmerülő kérdésekről egy tájékoztatást. Az elektronikus egészségügyi szolgáltató tér nem állt le egyetlenegy pillanatra sem, és a betegellátásban sem volt természetesen sehol sem fennakadás. Összességében pedig már 43 133 ember vizsgázott le különböző adatkezelési és adatbiztonsági szempontokból ‑ ez egy viszonylag könnyen letehető vizsga.

Úgyhogy elmondhatjuk, hogy jól vizsgázott, hiszen 13 millió továbbított adat egy nagyon-nagyon magas szám, ez mutatja, hogy szerencsére az átállás jó volt. Ennek volt előzménye az, hogy a nyár folyamán 400 ezer patikai adat és 400 ezer egyéb adat már a tesztüzemben értékelésre került. (Az elnök a csengője megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) Innen folytatom majd a további egy percben. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)

(13.40)

ELNÖK: Köszönöm szépen, államtitkár úr. Viszonválaszra megadom a szót Lukács László György képviselő úrnak.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): Köszönöm szépen. Államtitkár úr, beszédes szám, amikor arról beszél, hogy mintegy 570 ezer receptet váltottak ki nagyjából e-receptként, mikor a napi forgalom Magyarországon egymillió recept kell hogy legyen. Tehát láthatjuk, hogy az elmúlt öt napban sikerült akár napi 100 ezer receptet, azaz a szokásos mennyiségnek az egytizedét ebben a rendszerben elintézni. Ez mutatja, hogy ez a rendszer, pontosan azért, mert nem megfelelően kommunikáltak benne, kezd káoszba fulladni.

Engedje meg, hogy háziorvosoktól hozzak olyan véleményt, amelyet belső fórumon írtak egyébként: „Egypár percre használatba vettük, amikor összeállt a rendszer a múlt héten, aztán pánikszerűen kikapcsoltuk, kicsit sok hibajel adódott. Kizárt, hogy egy 50 körüli betegforgalom mellett a megnövekedett adminisztrációs terhet a rendelési idő meghosszabbítása nélkül meg lehet csinálni. Teljesen nyilvánvaló, az idősödő korosztály, a kistelepülések folyamatosan küzdeni fognak ezzel a rendszerrel.”

Államtitkár úr, én azt kérdeztem, mit és hogyan reklámoztak, hogyan értették meg a szakmával és a betegekkel, hogy ez egy működőképes rendszer, mert jelenleg ott állunk, hogy egy jónak induló rendszert, egy jónak induló próbálkozást (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.) önök elrontanak az egész kivitelezésével (Az elnök ismét jelzi az időkeret leteltét.) és a napi működésnek a káoszba fullasztásával…

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr.

DR. LUKÁCS LÁSZLÓ GYÖRGY (Jobbik): …és a jövőre nézve közös felelősségünk lesz, ha ezt nem oldjuk meg, de legfőképp az önök felelőssége lesz. Köszönöm. (Taps a Jobbik soraiban.)

ELNÖK: Képviselő úr, az előbb jeleztem, hogy nem tudom engedélyezni az idő túllépését. Tisztelt Országgyűlés! Államtitkár úré a válasz lehetősége. Öné a szó.

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Ház! Annyiszor mondta ki az utolsó 10 másodpercben a felelősség szót, hogy eszembe jutott, ha már ön a felelősségről beszél, azért a korábbi tevékenységével kapcsolatos felelősséget ön is vállalhatná, amikor éppen orvosexporttal foglalkozott. (Közbeszólások a Jobbik soraiból. ‑ Dr. Lukács László György közbeszól. ‑ Az elnök csenget.) Lehet, hogy azt is digitális platformon intézte (Az elnök csenget.), de ettől függetlenül a felelősséget azért érdemes lenne ezért vállalnia a Jobbik frakcióján belül is. (Dr. Lukács László György: Veletek ellentétben mi vállaljuk!)

Azt pedig, tisztelt képviselő úr, hogy a pénteki napon esetleg egy héttel korábbi vényeket is kiváltottak, azt hiszem, teljes mértékben természetes. Ne próbáljon meg ott problémát keresni, ahol nincsen! Van egy folyamatosan hívható telefonszám (Dr. Lukács László György: Amit soha nem vesznek fel!), egy call center, ahol segítséget nyújtanak mindenkinek, e-mailben, telefonon egyaránt.

A korábbi szoftvereket kell alkalmazni, ne keltsen olyan látszatot, mintha új szoftvereket kellene bárkinek is alkalmazni. A régi szoftvereket kell alkalmazni, csak nem kinyomtatják a vényeket, hanem beküldik a digitális térbe, és emellett egy felírási igazolást a jövő év végéig szintén odaadnak a betegeknek, hogy ők ki tudják váltani a gyógyszereiket.

Tisztelt Képviselő Úr! Egy nagyon fontos lépést tett a magyar egészségügy, én biztos vagyok benne, hogy mindenkinek a problémáját, ami esetleg adódott, meg fogják tudni oldani, és ez a magyar betegek javát hosszú távon fogja szolgálni. Köszönöm szépen.




Felszólalások:   109-110   111-120   121-122      Ülésnap adatai