Készült: 2024.05.06.12:05:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

235. ülésnap (2001.11.05.), 42. felszólalás
Felszólaló Varga Mihály (Fidesz)
Beosztás pénzügyminiszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 11:16


Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARGA MIHÁLY pénzügyminiszter, a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A törvényjavaslat benyújtásának szomorú aktualitását adja a 2001. szeptember 11-én az Amerikai Egyesült Államokat ért terrortámadás. A terrortámadás bűncselekmény, és minden eszközzel fel kell lépni ellene, így nem utolsósorban pénzügyi eszközökkel is. Ezért a kormány gyors és határozott döntést hozott a pénzmosás visszaszorítása érdekében. Lehetőleg még időben, a pénzmosás elterjedése előtt kell megtenni a szükséges lépéseket. Az összes rendelkezésünkre álló eszközt fel kell használni arra, szükség esetén meg kell teremteni, hogy a pénzmosás minden lehetőségét megszüntessük. Ennek közvetlen hatásaként a bűnözés és a terrorizmus pénzforrásait is drasztikusan csökkenthetjük.

Tisztelt Képviselőtársaim! A most elkészült törvényjavaslatnak sajnálatos előzménye, hogy a pénzmosás ellen küzdő nemzetközi szervezet, az FATF úgynevezett nem együttműködőnek, non cooperative membernek minősítette hazánkat. (Folyamatos zaj. - Balczó Zoltán: Figyelmet kérünk!) A döntés eddig csak kisebb, jelzés értékű hátrányokat okozott Magyarországnak. Alapvető érdekünk azonban, hogy az Európai Unió és az FATF képviselőit meggyőzzük arról, hogy hazánkban jelentős előrelépések történtek a terrorizmus és a pénzmosás elleni küzdelem területén.

A FATF következő plenáris ülése 2002 január végén lesz. A törvényjavaslat elfogadása és a megfelelő tájékoztatás mellett reális esélyünk van arra, hogy ezen az ülésen töröljék hazánkat erről a listáról. Az eltelt időszak eseményei miatt is különösen sürgőssé vált, hogy erre minél hamarabb kerüljön sor. Az Egyesült Nemzetek Biztonsági Tanácsa felhívta a tagállamokat az együttműködésre és a nemzetközi terroristaellenes egyezmények végrehajtására. Kérte továbbá, hogy tagadják meg a menedéket azoktól, akik terrorista cselekményeket követnek el, terveznek vagy finanszíroznak. A Biztonsági Tanács kiemelte, hogy a terrorista cselekmények megelőzése érdekében igen fontos szerep jut az információcserének.

Tisztelt Ház! 1994-ben az Országgyűlés törvényt alkotott a pénzmosás megelőzéséről és megakadályozásáról. Magyarország már csatlakozott a pénzmosásról, a bűncselekményekből származó javak felkutatásáról, lefoglalásáról és elkobzásáról szóló strasbourgi egyezményhez. A most benyújtott törvényjavaslat egységes szerkezetben tartalmazza a kormány által már elfogadott, a pénzmosás elleni küzdelem érdekében hozott intézkedéseket. A módosítások érintik a polgári törvénykönyvet, a pénzmosási törvényt, a takarékbetétekről szóló törvényerejű rendeletet, a hitelintézeti és az értékpapírtörvényt.

A pénzmosási törvény hatályának szélesítése összhangban áll az Európai Unió vonatkozó irányelvtervezetével. A pénzügyi szektort a pénzmosók mindinkább elkerülik az egyre erősödő felügyeleti ellenőrzések miatt. Helyette az ingatlan-, a műtárgy- és nemesfém-kereskedelemben és a kaszinókban próbálják legalizálni az illegálisan megszerzett jövedelmüket. Ezért a pénzmosási törvényt ki kell terjeszteni az ingatlanközvetítőkre, a nemesfémékszer- és nemesfémdíszműáru-forgalmazókra, a kulturális javakat árverésen vagy bizományosi minőségben értékesítőkre, továbbá az ügyvédi irodákra, a közjegyzőkre és a könyvvizsgálókra, az egyéni vállalkozás esetén annak alkalmazottaira és családtagjaira is.

A pénzmosási törvény módosításának további célja, hogy banki tranzakciók során az ügyfél, illetve a tényleges tulajdonos azonosítható legyen, így ismertté válhassanak az egyes banki tranzakciók mögött álló valós személyek. A visszaélés lehetősége különösen a készpénzforgalom esetében merül fel, így például a bankszámlára való be- és kifizetéseknél vagy a határon való ki- és behozatalnál. A megfelelő adatszolgáltatás előírása lehetővé teszi, hogy a készpénz útja a későbbiek során is nyomon követhető legyen. Ezáltal a pénzmosási esetek könnyebben felfedhetők lesznek, illetőleg hamis nyilatkozat esetén a felelősségre vonás is szigorúbb lesz.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! A szigorítások érintik a takarékbetétkönyvek és értékpapírok forgalomba hozatalát is. A jövőben csak névreszólóan lehet új betétet elhelyezni és értékpapírt nyilvánosan forgalomba hozni. Új takarékbetétet elhelyezni szintén csak névreszólóan lehet majd a jövőben. A törvényjavaslat átmeneti rendelkezései lehetővé teszik, hogy a folyamatban lévő, bemutatóra szóló értékpapír-kibocsátások esetében, illetve az állampapírok nyilvános forgalomba hozatala esetén a szigorításokat csak 2002. december 31-e után kell alkalmazni.

A hitelintézeti törvény módosítása, ezen belül a pénzváltási tevékenységet folytatók körének szűkítése is a pénzmosás elleni hatékonyabb fellépést szolgálja. A törvényjavaslat a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének kizárólagos hatáskörébe utalja a pénzváltási tevékenység folytatásának engedélyezését. 2002. január 1-jét követően kizárólag hitelintézet és annak ügynöke kaphat pénzváltási engedélyt. A tevékenység folytatásának személyi, tárgyi és technikai feltételeit külön jogszabály fogja majd meghatározni. A törvényjavaslat biztosítja, hogy az engedéllyel rendelkező pénzügyi vállalkozások és pénzügyi intézménynek nem minősülő vállalkozások 2002. június 30-áig folytathassák a pénzváltást.

A törvényjavaslat olyan rendelkezéseket is tartalmaz, amelyek a kormány által elrendelt korlátozó intézkedések megszegőinek a Btk.-val összhangban álló szigorú büntetést tesznek lehetővé. A törvényjavaslat továbbá arra is kiterjed, hogy a törvényhozás egyes embargós intézkedéseket minél hamarabb adaptáljon a magyar jogrendbe.

Tisztelt Ház! Hölgyeim és Uraim! A kormány a pénzmosás minden lehetőségét meg kívánja szüntetni. Az intézkedés középpontjában a szigorítás, a hatékony fellépés és a biztonság további növelése áll. A hatékonyság azonban csak akkor valósulhat meg, ha ezzel a gyorsaság is párosul. Ezért nem értek egyet azzal a két parlamenti frakcióval, amely az előbbiekben a Házszabálytól való eltérést nem támogatta.

Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Amikor a FATF, azaz a Financial Action Task Force nevű intézmény ez év nyarán Magyarországot felvette a nem együttműködő országok listájára, tette mindezt azért, mert Magyarországon még hatályban voltak az anonim takarékbetétkönyvek és értékpapírok nyitásának lehetőségei. Akkor is hangsúlyoztuk, hogy Magyarországon ezt meg kívánjuk szüntetni a jövőben. Akkor még nem láttunk arra lehetőséget, hogy ezt azonnali hatállyal szüntessük meg. Magyarországon ugyanis ennek történelmi hagyományai vannak, főleg vidéken nagyon sok takarékszövetkezetnél kisnyugdíjas vagy akár egyszerű állampolgár is ilyen, nem névre szóló takarékbetétkönyvet nyitott, megjegyzem, kétmillió forintos határig, ami igazából a pénzmosásnak nem nyit túlságosan tág teret.

Amikor ez a nemzetközi szervezet Magyarországot felvette erre a listájára, a magyar kormány azonnal cselekedett. Amit azonban véleményem szerint sem az MSZP-, sem az SZDSZ-frakció most nem vesz figyelembe, hogy szeptember 11-e óta megváltozott a világ. Ami akkor még elegendő lett volna ahhoz, hogy Magyarország lekerüljön erről a listáról, az ma már kevés. Azok az ellenzéki pártok, amelyek ma nem hajlandók hozzájárulni ahhoz, hogy a Házszabálytól való eltéréssel minél hamarabb elfogadásra kerüljön ez a pénzmosás elleni törvénycsomag (Szabó Sándorné: Hetente kellene ülésezni!), azok nem veszik figyelembe azt, hogy szeptember 11-e óta a világ teljesen más körülmények között működik.

 

 

(16.00)

 

Ehhez kiegészítésként hadd tegyem hozzá, hogy mind az Európa Tanács, mind az Európa Parlament közös bizottsága október közepén elfogadott egy irányelvet, amely pontosan azoknak az elvárásoknak tesz eleget és olyan elvárásokat fogalmaz meg, amelyeket a magyar kormány ebben a pénzmosás elleni törvénycsomagban megfogalmazott. Azaz semmivel sem akarunk többet és semmivel sem akarunk kevesebbet annál, mint amit az európai uniós elvárások és irányelvek ebben a kérdésben megfogalmaznak.

Tisztelt Képviselőtársaim! Azt gondolom, hogy akik az előbb nemmel szavaztak a Házszabálytól való eltérésre, azok nem elsősorban a pénzmosással szembeni viszonyukat fogalmazták meg. Ez is elég szomorú, hiszen akinek nem elég sürgős az, hogy akár csak egy pénzmosást megakadályozzunk az idő rövidségével is (Szabó Sándorné: Hetente lehetne ülésezni!), azoknak nyilván más a viszonya a pénzmosáshoz, mint azoknak, akik a sürgősséget, azaz a Házszabálytól való eltérést támogatták. (Dr. Pósán László: Úgy van!)

Ennél azonban fontosabb kérdésnek tekintem, hogy mennyire tartjuk fontosnak az ország megítélését. Ugyanis ebben a kérdésben ma már nemcsak arról van szó, hogy a magyar parlament vagy éppen a magyar kormány milyen gyorsan hoz meg szükséges intézkedéseket, hanem arról van szó, hogy Magyarország megítélése ebben a kérdésben a hátrányunkra változott meg. És akik ma nem adták a nevüket vagy nem adták szavazatukat ahhoz, hogy a Házszabálytól való eltéréssel a parlament minél hamarabb ezt a helyzetet orvosolja, azok egyrészt az ország megítélését kockáztatják, másrészt pedig véleményem szerint akár gazdasági károkat is okozhatnak ezzel a döntésükkel az országnak. (Közbeszólások az MSZP soraiból: Mennyi idő volt ennek a benyújtására? - Közbeszólások a Fidesz soraiból: Ez volt a cél!)

Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Nem hiszem, hogy ez volt a cél, remélem azt, hogy az ellenzéki pártok is támogatni fogják majd összességében ezeket a módosításokat. Kérem tehát ehhez az önök együttműködését, és kérem azt, hogy a beterjesztett javaslatot támogatni szíveskedjenek.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  42  Következő    Ülésnap adatai