Készült: 2024.09.20.09:32:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

206. ülésnap (2005.03.09.), 52-54. felszólalás
Felszólaló Nógrádi Zoltán (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:41


Felszólalások:  Előző  52 - 54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

NÓGRÁDI ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Képviselőtársaim!

ELNÖK: Elnézését kérem, képviselő úr, Font Sándor független képviselő úr következett volna, aki bejelentette, hogy cserélni kíván a Fidesz képviselőjével, ezért ő következik a sorban. Köszönöm a megértését. Önt illeti a szó.

NÓGRÁDI ZOLTÁN (Fidesz): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Úgy gondolom, nem szabad egyetértenünk azzal a kormánypárti képviselői érveléssel, hogy teljesen természetes dolog az, hogy az önkormányzatoknak nagyon súlyos működési problémáik vannak, és működési hiánnyal kell küzdeniük.

Azt, hogy az érdekképviseleteink a hátunk mögött milyen megalázó alkukat kötöttek kormányzati szinten a 2005-ös költségvetés kapcsán, majd jelezni fogják az érdekképviseletekből való tömeges kilépések. Úgy gondolom, hogy elég érdekes visszajelzés lesz ez.

Azonban fel kell hívnunk egy nagyon súlyos körülményre a figyelmet, amely egyértelműen a Gyurcsány-, Medgyessy-kormány találmánya: az a körülmény, amely mentén bevonják és bevonták a helyi bevételeket a központi feladatok finanszírozásába, azokat a helyiadó-bevételeket, aminek bevonásával arcul csapták tizenöt év gazdaságfejlesztését, arcul csapták azokat az önkormányzati intézkedéseket, amelyekkel a településeknek a helyi igényeknek megfelelő fejlesztések önerejét kellett volna megteremteni.

Nos, sajnos számtalan példa mutatja azt, ha egy település véletlenül több adóbevételt tud beszedni, akkor az rögtön megjelenik az állami támogatások visszavonásában. Pedig a fejlesztés és a fejlesztési források önerejének megteremtése nagyon komoly lehetőséget jelent a jelenlegi rendszerhibák enyhítésében, hiszen az önkormányzati rendszert újjá kell építeni, új alapokra kell helyezni, és ezekben az infrastrukturális fejlesztések komoly szerepet játszhatnak.

Ma már bizonyított, hogy az állam és a központi költségvetés nem áll a helyzet magaslatán, nem tud vagy nem akar helytállni azokért a közfeladatokért, amelyeket az önkormányzatokra hárított. Így tehát kénytelenek az önkormányzatok a maguk módján megteremteni ehhez a feltételeket, és ehhez egyik jó eszköz lehet az európai uniós források rendszere. Azonban ezzel kapcsolatosan majdnem egy évvel a csatlakozásunk után el kell hogy mondjuk, hogy a települések java része vesztese ennek az egy évnek, és vesztese az európai uniós csatlakozásnak is. Mondhatjuk ezt főleg a kistelepülésekről, amelyeknek esélyük sincs, és úgy tűnik, hogy 2006-ig esélyük sem lehet arra, hogy hozzájussanak bármiféle forráshoz, egyrészt önerő hiányában, másrészt pedig azon lehetőségek hiányában, hogy a pályázatokat úgy kellett volna kialakítanunk, hogy elérhetőek legyenek a kistelepülések számára.

(11.40)

De azok sem lehetnek felhőtlenül boldogok, akik azon szerencsés kevesek közé tartoznak, akik pályázatokat nyertek, hiszen a SAPARD-forrásokat megnyert települések tömegesen panaszkodnak, hogy lassan csődbe sodorja őket a kifizetetlenség, csődbe sodorja őket az európai uniós források kifizetésének elhúzódása, komoly banki hiteleket kell fölvenni, hiszen mondvacsinált okkal olyan szabálytalansági eljárásokat indítanak velük, elszámolásaikkal szemben az intézmények, amelyek tovább húzzák a kifizetéseket. Érthető, hiszen ez tovább súlyosbítaná az államháztartási hiány mértékét. Ami viszont nem érthető, hogy miért kell emiatt az önkormányzatoknak szenvedniük, és nagyon komoly banki hitelekkel finanszírozni, előfinanszírozni ezeket a fejlesztéseket.

A regionális operatív program, regionális fejlesztések területén sem más a helyzet. Egyrészt az említett nemzeti fejlesztési tervben súlyosan alulértékelt az önkormányzatok lehetőségrendszere más területekhez képest. Kíváncsi lennék, hogy ilyenkor a Belügyminisztérium milyen módon képes vagy szándékozik az önkormányzatok érdekképviseletére egy következő időszak nemzeti fejlesztési tervének összeállításában. Mintegy 100 milliárd forintos lehetőséggel állt szemben az önkormányzati rendszer az elmúlt időszakban, illetve jelen pillanatban is, azonban ha megnézzük a statisztikákat, látható, hogy ez a 100 milliárd forint még hosszú ideig nem fog eljutni az önkormányzatokhoz. A 100 milliárd forintból mindössze 17 milliárd forintot kötöttek le szerződéssel, és ebben is az igen jó pártpolitikai pozícióban lévő Pécs városa viszi több milliárd forinttal a prímet, míg kifizetés szintjén egyetlenegy önkormányzat még európai uniós forrásból, regionális fejlesztési forrásból egyetlenegy fillért sem kaphatott. Ezzel együtt 1400 pályázat áll sorban értékelésre, ezzel együtt 1400 pályázat került tartaléklistára azért, hogy a professzionális szinten működtetett állami protekcionizmus működhessen az elbírálás rendszerében, és háttérbe lehessen sorolni azokat az önkormányzatokat, amelyek valamilyen feltétel mellett nem kapcsolódnak közvetlenül a kormányzati érdekekhez.

De ha véletlenül megnyer egy önkormányzat egy fejlesztési forrást, és véletlenül sikerül szerződést kötnie, akkor sincs könnyű helyzetben, hiszen nincs olyan likviditási helyzete, amellyel meg tudná finanszírozni ezeket a forrásokat. 20 százalékos banki kamatot is kell fizetni a megelőlegezett források után, ami nagyon komoly veszélyforrása a következő időszaknak. Rossz pályázati rendszer, és mindeközben sehol nem találjuk azokat a kormányzati intézkedéseket, amelyek segítenék az önkormányzatokat abban, hogy hozzájussanak ezekhez a forrásokhoz.

Arra szeretném fölhívni a figyelmet és leginkább a Belügyminisztérium figyelmét, hogy ha úgy gondoljuk, hogy 2007-től lehetőséget kell teremteni az önkormányzatoknak, hogy forrásokat tudjanak megszerezni, akkor ennél jóval hatékonyabb cselekvő intézkedésre van szükség, nem pedig arra a sok-sok sikerpropagandára és beszédre, amit most tapasztalunk.

Összefoglalva: európai uniós ügyekben az önkormányzatok jelentős részének az a véleménye, hogy az európai uniós források úgy viselkednek, mint a Jeti, mindenki beszél róla, de még nagyon kevesen látták, hogyan lehet ez hasznos lehetőség az önkormányzatoknak a nehéz helyzetből való kilábaláshoz.

Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  52 - 54  Következő    Ülésnap adatai