Készült: 2024.09.19.09:07:07 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

226. ülésnap (2005.05.18.), 123. felszólalás
Felszólaló Dr. Orosz Sándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka Expozé
Videó/Felszólalás ideje 10:48


Felszólalások:  Előző  123  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. OROSZ SÁNDOR (MSZP), a napirendi pont előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Gőgös Zoltán, Karakas János, Kis Péter a Magyar Szocialista Párt részéről, Kis Zoltán a Szabad Demokraták Szövetsége részéről, Szabó József Andor a Fidesz részéről, Karsai Péter az MDF részéről, illetve Ékes József független képviselő úrral közösen nyújtottunk be egy fontos ügyben országgyűlési határozati javaslatot. Ez a fontos ügy pedig nem más, mint az élelmiszer-biztonsági ellenőrzés hatékonyságának kérdése. E hatékonyság növelését célozza ez a bizonyos országgyűlési határozati javaslat.

Az ügy természetesen nemcsak mint élelmiszer-biztonság fontos, hiszen az élelmiszer fontos nemzeti kincsünk, a föld terméke, és ezen keresztül azt is górcső alá vagyunk kénytelenek venni, hogy hazánk e fontos nemzeti kincse hogyan hasznosul.

Annál is fontosabb ez a kérdés, hiszen - bár történelmileg nem hosszú ideig, de történelmileg nem is oly távoli időben - ez a magyar föld képes volt az itt élő népesség számára, asztalára garantáltan egészséges, elegendő mennyiségű és jó minőségű élelmiszert biztosítani. A magyarok megérdemlik, hogy ezt az állapotot visszaszerezzük, visszaállítsuk. Akkor tehát, amikor az élelmiszer-biztonság hatékonyságának növeléséről beszélünk, akkor erről is van szó.

A mai helyzetről néhány említésre méltó gondolat. Sok probléma van igazgatásunkkal, benne az élelmiszer-biztonság kérdéseivel foglalkozó szervezetek működésével, egy dologban azonban végül is egyetértés mutatkozik. A jelenlegi állapotok a viták és látható problémák ellenére az élelmiszer-biztonság területén megnyugtatók. A fogyasztókat közvetlen módon nem veszélyeztetik a termékek.

Ugyanakkor ezen összességében megnyugtató állapot mellett igenis nem megnyugtató folyamatok is látszódnak részben beindulni, részben kicsit megállíthatatlannak tűnő módon terjedni. Ilyen folyamat, hogy ellenőrizetlen eredetű és ellenőrizetlen minőségű, időnként egészségre veszélyes anyagokat is tartalmazó áruk jelentek meg - mit, jelentek meg!? -, öntik el, kétségtelenül időként olcsón a magyar élelmiszerpiacot. Ezzel az ellenőrizetlen eredetű és minőségű, időnként egészségre veszélyes árutömeggel a magyar jogszabályoknak mindenben megfelelő és a követelményeket mindenben betartó élelmiszertermékek nem bírják az árversenyt, kiszorulnak a magyar élelmiszerpiacról.

Rosszul jár vagy rosszul járhat a fogyasztó, és természetesen vagy sajnos - sajnos - nagyon rosszul járnak a magyar gazdálkodók. Célunk tehát ezen országgyűlési határozati javaslat benyújtásával az volt, hogy a fogyasztó asztalára csak garantáltan egészséges, minőségi termék juthasson el, és mivel meggyőződésünk és gyakorlati tapasztalatunk szerint a magyar termékek ilyenek, ezen országgyűlési határozati javaslattal a tisztességesen gazdálkodó gazdák és más mezőgazdasági termelők érdekeit, piacait is természetes módon és az Európai Unió szabályainak megfelelően kívánjuk védeni.

Az ehhez vezető úton az országgyűlési határozati javaslatot benyújtó képviselők mint munkacsoport összejövetelein érdekes és tanulságos tényekkel kellett szembesülünk. Egyrészt igen sok szervezet, több minisztérium sok szervezete foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, mondhatni, mindegyik ellátja a feladatát, és ezen nemkívánatos folyamatok ennek ellenére bekövetkeznek. A rendszer tehát rosszul van összerakva, meggyőződésünk, ezért - és ezt célozza az országgyűlési határozati javaslat - komplex, központból vezényelt élelmiszer-biztonsági ellenőrzési rendszert kell kiépíteni Magyarországon. Meggyőződésünk és hitünk szerint ez nem igényli új szervezet felállítását, hiszen a meglévő szervezetek összehangolt és közös munkaterv szerinti működtetése éppen elegendő hatékonysági tartalékot jelent, amit ha így működtetnek - legalábbis meglátásunk szerint -, a legtöbb célunkat teljesíteni tudjuk.

Fontosnak ítéljük, hogy az az élelmiszer-biztonsági rendszer ne a legdrágább megoldásokkal kezdje a vizsgálódását. Gyakorlati tapasztalat az, hogy egyszerűbb megelőzni a bajt. Az élelmiszer-biztonsági ellenőrzések területén ez azt jelenti, hogy legyen mód és lehetőség az élelmiszer-szállítmányok, élelmiszer-alapanyagok, késztermékek, félkész termékek bárhol való megállítására, és ha az itt alkalmazott szűrőn, a papírok egyszerű vizsgálatán fennakad valami, akkor lehessen visszafordítani a feladó állomásra.

Fontos ugyanakkor ez a megállítás abból a szempontból is, hogy ha itt minden rendben találtatik, akkor ugyanennek a szállítmánynak a későbbi, a logisztikai központokban, az áruelosztókban, az áruházakban, esetleg konkrétan kint az eladótérben való vizsgálatát is folytatni lehet, sőt kell is meggyőződésünk szerint. Csak így lehet elkerülni olyan nemkívánatos fejleményeket, hogy kutyaeledelként beérkező húsáru a végén a hentespulton köt ki, és természetesen olcsóbb ára lévén kiszorítja a magyar hústerméket, vagy csak így szűrhető ki az a nemkívánatos folyamat is, hogy a behozott élőhal - amit állítólag az akváriumba, valamelyik élelmiszer-áruház akváriumába szánnak - valamelyik horgásztóban köt ki, ne adj’ isten, a Velencei-tóban vagy esetleg a Dunában, és itt nem is említve, hogy mindennek milyen komoly ökológiai, halegészségügyi kockázatai is vannak.

Fontos tehát, hogy állíthassuk meg és ellenőrizhessük végig, hogy céljának, rendeltetésének megfelelően érkezzen az eredetében egyébként már szabályosnak bizonyult termék.

 

(15.00)

Ilyen ellenőrzés ma Magyarországon nincs. Egyes elemeivel külön-külön foglalkoznak. Ezt egy egységes rendben, központilag vezényelt és tervezett módon kívánjuk vizsgáltatni, és az ehhez szükséges jogszabály-módosítási feladatokra szeretnénk ezzel az országgyűlési határozattal felkérni a kormányt.

A nem új szervezet mellett fontos szólni arról, hogy vajon többletköltségeket jelent-e az országgyűlési határozattal megcélzott új élelmiszer-biztonsági ellenőrzés. Úgy látjuk, hogy nem. Hiszen ma is elköltik ezek a szervezetek, és most nem rossz értelemben vagy pejoratívan említettem, hogy elköltik. Ez a dolguk ma. Megkapják a költségvetési pénzeket, itt is, ott is, amott is megtervezik, hogy mit kell vele csinálni, elköltik, rossz magyarsággal: elköltődik a pénz anélkül, hogy az élelmiszer-biztonság előbb említett szempontjai érvényesülnének. A párhuzamosságok megszüntetése tehát azt az ésszerű feltételezést támasztja alá, hogy többlet-költségvetési pénzbe ennek az élelmiszer-biztonsági rendszernek a működtetése nem kerül.

Tegyük fel a kérdést: vajon van-e félnivalójuk azoknak az embereknek, akik ma azokban a szervezetekben dolgoznak, amelyek konkrétan ma ilyen vizsgálatokkal foglalkoznak? Meggyőződésünk szerint félnivalójuk nincsen. Nem a munkaerő leépítéséről, hanem a munkaerő egy értelmes, jól meghatározott cél érdekében való működtetéséről van szó, mindegyiküknek kell hogy legyen helye ebben az új élelmiszer-biztonsági rendszerben.

Az élelmiszer-biztonsági rendszer természetesen nemcsak laboratórium, nemcsak papírok vizsgálata, hanem forgalomvizsgálat is. Éppen ezért az országgyűlési határozati javaslatban kiemelten kezeljük a kereskedelmi törvény azon előírását vagy azon tervezett előírását, amely be akarja emelni az agrárpiaci rendtartásról szóló törvényből a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmára vonatkozó passzust. Ezt a kormányzati szándékot nagyon határozottan megerősítjük ebben az országgyűlési határozati javaslatban, hozzátéve, hogy a komplex élelmiszer-biztonsági ellenőrzés egyik kibúvója jelen pillanatban az, hogy a beszerzési ár alatti tilalom érvényesítése például az importtermékek esetében gyakorlatilag nem működik. Egyetlen konkrét esetről tudunk, képviselőtársaim bizonyára mosolyogni fognak, 2003 karácsonyán a halászok egyszer megbüntettették már azokat, akik beszerzési ár alatt értékesítettek. (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) Mindennek gyakorlati foganatja sajnos mindmáig nincsen.

Befejezésül, és elnézést kérek az idő néhány pillanattal való túllépéséért, fontosnak tartom megjegyezni, hogy a parlamentben benn ülő valamennyi politikai erő a beterjesztett országgyűlési határozati javaslat gondolatával, a benne megcélzott minőséggel egyetért, és bízom benne, hogy a most lefolytatásra kerülő parlamenti vita ezt meg fogja erősíteni, kellő inspirációt adva a kormánynak ahhoz, hogy az országgyűlési határozatban megjelölt határidős feladatait elvégezze a magyar fogyasztók és a magyar gazdálkodók érdekében.

Köszönöm türelmüket és figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  123  Következő    Ülésnap adatai