Készült: 2024.09.19.22:31:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

95. ülésnap (2007.10.08.), 51. felszólalás
Felszólaló Dr. Garamhegyi Ábel
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:13


Felszólalások:  Előző  51  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. GARAMHEGYI ÁBEL gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselő Úr! Tisztelt Országgyűlés! A közlekedési szolgáltatók menetrendjét igyekszünk úgy kialakítani, hogy a közösségi alapellátás minden esetben biztosított legyen, emellett messzemenően figyelemmel kell lennünk diákok, munkába járók és más utasaink kényelmére, ugyanakkor a finanszírozási források hatékony elköltésére is. Képviselő úr konkrét kérdéseire igyekszem a lehető legkonkrétabb válaszokat adni.

Természetesen minden menetrend-módosításkor időben értesíteni kell az érintett utazóközönséget is, erre az autóbusz-közlekedésről szóló törvény kötelezi a szolgáltatót. E törvény 9. §-a kimondja, hogy a szolgáltató köteles a menetrendváltozást annak hatálybalépése előtt legalább 15 nappal az érintett utasforgalmi létesítményeken hirdetményben közzétenni. Az ön által említett esetben az érintett önkormányzatok már a júniusi egyeztetésen tudomást szereztek az átlagosan alig 8 fővel közlekedő járat megszüntetéséről, sőt jegyzőkönyvben vállalták, hogy ők is részt vesznek a tájékoztatásban. A szokásos módon egyébként az autóbuszokon ez meg is történt, igyekszünk a jövőben ennél szélesebb körben a tájékoztatást elvégezni. Jelenleg egyébként közlekednek mindazon buszjáratok, amelyek a vasúti mellékvonal szüneteltetése előtt is közlekedtek.

Ami az Oroszlány-Budapest közötti közvetlen vasúti összeköttetést illeti, ennek módosítására az osztrák vasút kezdeményezésére végrehajtott eurorégiós vonatok menetrendi változása miatt kényszerült a MÁV. Korábban ezek a vonatok ugyanis Tatabányáig közlekedtek, és ahhoz kapcsolódhatott a Budapest-Tatabánya-Oroszlány járat, ez a lehetőség azonban megszűnt az eurorégiós vonatok Győrig történő közlekedtetésével, a szükséges számú szerelvény nem áll rendelkezésre.

(15.10)

Megvizsgáltuk, hogy a jelenlegi korlátozott feltételek mellett miként elégíthetők ki az oroszlányi utasforgalmi igények, közvetlen budapesti eljutással. A technológiai lehetőségeket és a kapacitáskihasználtságot, az ütemességi szempontokat is figyelembe véve, természetszerűleg az iskola- és munkakezdéshez igazodva, a reggeli és délutáni órákban két-két közvetlen vonatpár beállítását tartjuk lehetségesnek. Munkanapokon a reggeli órákban Oroszlányról 5 óra 5 és 5 óra 38 perces indulással, 6 óra 33 és 7 óra 13 perces budapesti érkezéssel. Délután a visszatérő vonatok Budapest Déli pályaudvarról 5 perccel 4 óra előtt és 10 perccel 6 óra előtt indulnának.

A közvetlen járatokon felül a MÁV aktuális menetrendtervezete napi 14 átszállásos eljutási lehetőséget biztosít az oroszlányi utasok részére, Budapestről pedig napi 15-öt, amelyek menetidejüket tekintve több esetben még kedvezőbbek is, 10 perccel rövidebbek a közvetlen járatnál. A Budapestre fél nyolcra érkező vonat esetében pedig a tatabányai átszállás megkönnyítéséhez az érintett vonatok közös peronon, egymás mellett állnak majd meg.

A térségi közlekedés helyzetének megítéléséhez nem hagyható figyelmen kívül, hogy a vonatok mellett a Volán-járatok nagy számban állnak az oroszlányiak rendelkezésére, Budapestről hétköznapokon 9 közvetlen autóbuszjárat és 26 átszállásos járat indul Oroszlányra, visszafelé pedig 8 közvetlen és 30 átszállásos járat közlekedik.

Végezetül a harmadik kérdésre, a Komárom-Székesfehérvár vasútvonal helyzetét illetően meg tudom erősíteni, hogy ebben a kérdésben döntés még nem született, és határozottan ki tudom jelenteni, hogy az érintettek bevonása nélkül nem is fog. A 2007-2008. évi vasúti menetrend tervezete egyébként számos könnyítést, jobb csatlakozást, jobb érkezési időt tartalmaz a diákok és a munkába járók számára, és meg tudom erősíteni: dinamikusan növekvő utasforgalmi igények mellett utasforgalmi szüneteltetésre biztosan nem kerül majd sor.

Tisztelettel kérem a válaszom elfogadását. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  51  Következő    Ülésnap adatai