Készült: 2024.09.19.22:48:31 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

313. ülésnap (2013.10.21.), 245. felszólalás
Felszólaló Vágó Gábor (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:30


Felszólalások:  Előző  245  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VÁGÓ GÁBOR (LMP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Először is lenne pár kérdésem. Először is az államtitkár urat szeretném kérdezni azzal kapcsolatban, hogy a legjobb tudomásom szerint a KIM előkészített egy olyan törvényjavaslatot, amely szintén a GVH-val, illetve a versenyszabályozással foglalkozik: azon komplex versenyszabályozási javaslathoz miként illeszkedik ez az egyszeri módosítás, és miért kell akkor nagyon gyorsan átnyomni a parlamenten ezt az egyszeri módosítást, amikor egy komplex rendszer egészét kívánják szabályozni?

Egyébiránt az előterjesztőkhöz lenne némi kérdésem. A kérdéseim a következők, tisztelt képviselőtársak, tisztelt Koszorús és Bencsik urak, hogy mi igaz abból a sajtóértesülésből, amit lehetett olvasni az elmúlt héten, hogy különböző energetikai cégek fúziója miatt és leginkább egy gáztározó-átadás miatt van szükség e törvényjavaslatra.

(19.40)

Tehát valóban igaz-e az a feltételezés, hogy egyedi eset miatt kell most itt törvényt alkotni? Várom a válaszokat.

Egyébiránt felhívnám egy-két finom részletre a vitát követő állampolgárok figyelmét is. Mint már a bizottsági kisebbségi véleményben említettem, eddig is lehetősége volt a GVH-nak arra, hogy eltekintsen a fúzióval kapcsolatos versenyszabályozás szigorú alkalmazásától, amennyiben a munkaerőpiacra gyakorolt hatás ezt indokolta. De egyébiránt volna itt egy eléggé arcpirító megjegyzés is, miszerint is a törvényjavaslat indoklásában az szerepel, hogy az átláthatóságot és az egyértelműséget hozza el ez a törvényjavaslat. Tehát egy olyan törvényjavaslatról beszélünk, amelynek az érdemi indoklását nem hallhattuk. Egy olyan törvényjavaslatról beszélünk, amely a nemzetstratégiai vállalat definícióját nem határozza meg pontosan, hanem majd azt később a kormányzat rendeletben fogja megtenni.

Mindez azért is veszélyes, mert az elmúlt három esztendőben a kisgömböc, a Fidesz gazdasági háttere, amelynek a zászlóshajója a Közgép, de sok más vállalat is tartozik ebbe a hálózatba, amit én csak kisgömböcnek nevezek, azért, mert nőttön-nő, egyes üzleti szektorokat már teljes egészében maga alá gyűrt. A state capture, tehát az állam foglyul ejtése folyamatban eljutott arra a szintre, hogy törvényeket írat a parlamenti helytartóival, jelesül a fideszes képviselőkkel. Ezen törvényjavaslat is a state capture egyik legfőbb bizonyítéka, tehát itt egy gazdasági érdekcsoport - érdekcsoportokról nem beszélhetünk, mert egyetlenegy kiemelt érdekcsoport van ma Magyarországon - törvényjavaslatot tud íratni magának.

Mire készül a Közgép, hol a mutyi? - teszi fel a kérdést az ellenzéki képviselő, aki már itt van egy ideje a parlamentben, és minden egyes törvényjavaslat mögött valami sundabundát lát, hiszen azt tapasztaltuk, hogy tiszta és valóban a verseny korlátozását hozó javaslatok kapcsán itt elég erős érdekek vannak, amelyeknek a nyílt artikulációjától úgy fél a Fidesz, mint ördög a szentelt víztől. Tehát amikor érdemben ki kellene tenni az asztalra, hogy igen, erről van itt szó, akkor inkább elkenik, elmaszatolják ezeket a kérdéseket.

Tehát várom egyrészről az államtitkár úr válaszát, hogy miért kell támogatnia magának a tárcának is egy ilyen részletszabályozást, miközben egy egész rendszer szabályozását hozzák a tisztelt Ház elé a következő héten. Másrészről várom az előterjesztő képviselő urak válaszát is arra, hogy mi igaz abból a sajtóértesülésből, hogy itt egy egyedi esetről van szó, amely kapcsán a gáztározó-átadások miatt van szükség ezen törvényjavaslat meghozatalára. Mert ameddig ezekre a válaszokat nem tudjuk, addig csak feltételezések vannak.

Olyan feltételezés is napvilágot látott ezen törvény kapcsán, hogy az MVM... Tehát a mostani rezsicsökkentés kapcsán tiszta sor, a kormányzat azt mondta, hogy amelyik energiaszolgáltatónak nem tetszik a jelenlegi rendszer, el lehet adni, a kiskereskedelmi érdekeltségeit is. Azt is értem, hogy amennyiben állami vállalat lép ennek a helyébe, például az MVM, amely eddig főként árszabályozóként és nagykereskedőként lépett a piacra, akkor ha egyrészt tározótulajdonos is lesz, illetve a kiskereskedelembe is belép, így tényleg szükség van egy ilyen törvényjavaslatra. Nemzetstratégiai érdek szempontjából, ha azt nézzük, akár támogatható is lenne ez a törvényjavaslat, ha pontosan ezt az egy ügyet kezelné. De amennyiben továbbra is ilyen gumiszabályként van ez megfogalmazva, és létrejön egy off-shore vállalat, amelyet utána nemzetstratégiailag fontos vállalattá tesz az elkövetkezendő kormányzatok bármelyike, mert itt azért arra is van lehetőség, hogy ezen kiskapun keresztül nem csupán a Nyerges-vontatók és a Simicska-talicskák vigyék ki a milliárdnyi közpénzeket, hanem majd az elkövetkezendő kormányok a saját gazdasági hátterüket is stafírungozzák ezen kiskapun keresztül. Tehát itt egyértelműen egy olyan törvényjavaslatról van szó, amely azt mutatja, hogy aki ma Magyarországon gazdasági erőfölényben van, jó kapcsolatot ápol a kormányzattal, és eléri, hogy megkapja a nemzetstratégiai plecsnit, az utána nyakló nélkül tud felvásárolni a piacon úgy, hogy a GVH-nak ne is kelljen felügyelnie.

Ezek az én feltételezéseim, de csak azért, mert meg kell valljam, rosszhiszemű vagyok az elmúlt három esztendő tapasztalatai alapján. Szívesen lennék jóhiszemű is, ha a kérdéseimre választ kapnék, ha tisztán tudnánk látni ebben a kérdéskörben. De ameddig az átláthatatlanság van, addig sajnos élnem kell a gyanúperrel.

Köszönöm szépen.




Felszólalások:  Előző  245  Következő    Ülésnap adatai