Készült: 2024.05.06.10:20:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

26. ülésnap, 84. felszólalás
Felszólaló Arató Gergely (MSZP)
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Beosztás oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás ideje 4:13

Felszólalások:  <<  84  >>    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ARATÓ GERGELY oktatási és kulturális minisztériumi államtitkár: Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Az ön kérdésére viszonylag egyszerű választ tudok adni: nem. Azonban, hogy a rendelkezésre álló időben segítsek néhány más félreértést is eloszlatni, hadd kezdjem tehát onnan, hogy a kormány nem tervezi az államilag finanszírozott felsőoktatási képzés megszüntetését. Nem tervezi a FER összegének a költségtérítéshez való emelését. Nem tervezi a felsőoktatási ráfordítások csökkentését. Ezzel szemben szeretne egy versenyképesebb, az intézmények és a hallgatók számára is jobb ösztönzést, jobb lehetőségeket nyújtó támogatási és díjfizetési rendszert.

Ön, képviselő úr, valahol ott fejezte be az idézetet, hogy: és akkor eddig az idézet. De hát az idézet nem eddig tart, mert annak az idézetnek van egy folytatása, amelyik úgy szól, hogy rövid távon nem látszik a kérdés gazdaságilag ésszerű és politikailag vállalható megoldása. Tehát az anyag írói - itt egy kormányzati döntés-előkészítő szakmai anyagról van szó - fölvetnek egy problémát, majd azt mondják, hogy erre nem az a megoldás, amit ön kívánt sugallni, nincs ilyen típusú megoldás, ami a két költség egymáshoz való közelítését, tehát a költségtérítés és a képzési hozzájárulás egyenlővé tételét szolgálná.

Hozzáteszem, ugyanez a dokumentum többek közt arról is ír, hogy nem kívánjuk csökkenteni az állami hozzájárulás mértékét. A képviselő úr sajnos a hozzászólásában pontatlan adatokat használ, hiszen a 2006-2007-es tanévben ugyanúgy 62 ezer diák volt az államilag finanszírozott keretszám, mint ahogy az önök kormányzásának utolsó évében. Az tény, hogy a csökkenő érettségiző-létszám mellett egy enyhe csökkentést szeretnénk a következő évben javasolni, azonban ez messze nem éri el az ön által említett arányt, és jóval több, mint az ön által említett mérték.

Képviselő Úr! Azt szeretném elmondani önnek és mindannyiunknak, hogy természetesen szándékunk, hogy a felsőoktatásban is a szolgáltatással arányban álljon, hogy a szolgáltatáshoz kapcsolódjon valamifajta áldozatvállalás, kötelezettségvállalás a hallgatók részéről is. Igen, szeretnénk azt, hogyha azok a hallgatók, akik nem nyújtanak olyan tanulmányi eredményt, hogy tandíjmentesek legyenek, és akiknek nem olyan a szociális helyzete, hogy rászoruljanak az állam támogatására, részt vennének a saját költségeik finanszírozásából. Szeretnénk ezt, mert azt gondoljuk, hogy ez a megoldás növeli a hallgatók felelősségérzetét, érdekeltté teszi őket a tanulmányaik eredményes folytatásában és abban a modellben, amit javasoltunk az Országgyűlés számára, és amelyet az Országgyűlés elfogadott, ami a hallgatók számára érdekeltséget teremt abban, hogy jobb teljesítményt, jobb eredményt nyújtsanak az egyetemi, felsőoktatási tanulmányaik folyamán. Azt gondolom, hogy ez közös érdek, mert nemcsak a diplomások száma számít, nemcsak az tesz egy országot sikeressé, hogy sokan legyenek benne, akiknek magas iskolai végzettségük van, hanem az is, hogy ezek a diplomák, ezek a végzettségek valódi tudást tükrözzenek.

(16.20)

Ehhez pedig szükség van a hallgatók áldozatvállalására, a hallgatók erőfeszítésére is. Ugyanakkor ezt a rendszert ki kell egészíteni egy olyan típusú rendszerrel, amelyik arra szolgál, hogy lehetővé tegye a nehéz sorban élő hallgatók számára azt, hogy megfelelő szociális támogatást, a jelenleginél jelentősebb és igazságosabb ösztöndíjakat kapjanak.

Ennek a rendszernek a javaslatát letettük a Felsőoktatási Kerekasztal asztalára, és azt várjuk, hogy amikor itt megszületik a megállapodás, akkor ezeket megfelelő jogszabályi (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból: Hol van?) formában is kihirdessük, az érdekegyeztető fórumok elé vigyük.

Végül, képviselő úr, csak reménykedni tudok abban, hogy az ön által kiragadott, az ön által elmondott idézet, és az eköré felépített konstrukció nem arra szolgál, hogy leplezze azt, hogy a Fidesznek nincs érdemi véleménye arról, hogyan kell átalakítani a hallgatók díjait (Közbeszólás a Fidesz padsoraiból.), hogyan kell átalakítani a felsőoktatást, hogyan kell továbblépni a felsőoktatási reformban. (Közbeszólások a Fidesz padsoraiból, többek között: Ülj le!)

Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok padsoraiból.)

Felszólalások:  <<  84  >>    Ülésnap adatai