Felszólalás adatai
157. ülésnap (2008.09.22.), 120. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Cseresnyés Péter (Fidesz) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés |
Videó/Felszólalás ideje | 2:44 |
Felszólalások: Előző 120 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
CSERESNYÉS PÉTER (Fidesz): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Miniszter Úr! Az oktatási tárca folyamatosan azt állította, hogy a 2008-as felsőoktatási felvételi ponthatárokat egy algoritmussal állapítják meg, amelyhez az elmúlt három év adatai szolgáltatnak kiindulópontként, mégpedig úgy, hogy az államilag finanszírozott helyek aránya és az intézményi kapacitás figyelembevételre kerül. Ennek alapján egyfajta objektív és súlyozott ponthatárokat alakítanak ki.
Az elképzelés már itt sántított, hiszen az új alap- és mesterképzési szakok két éve indultak, tehát jó néhány szak három éve nem is létezett. Ehhez képest a társadalomtudományi képzés területén az alapképzés szintjén a következő történt. Az elsőhelyes jelentkezések alapján az indulás első évében a politikatudományi képzés államilag finanszírozott helyeinek többségét, a második évben azok 90 százalékát megszerző két egyetem részesedése idén 50 százalék körülire esett vissza, miközben az intézményi kapacitásuk a tavaszi akkreditáció következtében bővült.
Ezzel egyidejűleg tavaly államilag támogatott helyeket nem vagy csak alig kapott intézmények idén egységesen 15-25 finanszírozott hellyel gazdagodtak. Ezek a számok a ponthatárhúzás előtti napokban folyamatosan változtak. Volt olyan magánfőiskola, amelynek az egyik szakán három nap alatt háromszorosára nőtt az államilag finanszírozott hallgatók száma. Ez csak kézi vezérlés esetén lehetséges. Az így manipulált felvételi alkalmas személyes, intézményi vagy bármilyen egyéb indíttatású befolyásolásra. Ezek után azon már nem is csodálkozhatunk, hogy mindez egy olyan kormányrendelet-módosításra hivatkozva történt, amely a ponthúzás napjáig nem jelent meg a Közlönyben.
Tisztelt Miniszter Úr! Hogyan lehetséges az algoritmusban fix változóként feltüntetett intézményi kapacitás és korábbi évek, adatok változatlansága mellett ilyen mértékű a változás? Hogyan juthattak több állami férőhelyhez korábban ingyen notebookokat kínáló, hallgató nélküli intézmények? Hol tanultak matematikát azok, akiknek nem tűnik fel, hogy ilyen változók mellett matematikai képtelenség a végeredmény? Tisztában van-e ön azzal, hogy nem csupán egyes intézményeknek okoztak kárt, de számos felvételizőtől is elvették a továbbtanulás lehetőségét?
Várom tisztelettel válaszát, miniszter úr. (Taps a Fidesz soraiban.)
Felszólalások: Előző 120 Következő Ülésnap adatai