Felszólalás adatai
77. ülésnap (2007.05.30.), 148. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Ujhelyi István (MSZP) |
Beosztás | önkormányzati és területfejlesztési minisztériumi államtitkár |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | Expozé |
Videó/Felszólalás ideje | 6:00 |
Felszólalások: Előző 148 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. UJHELYI ISTVÁN önkormányzati és területfejlesztési minisztériumi államtitkár, a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Abban a szerencsés helyzetben van részem, hogy hétről hétre olyan előterjesztéseket hozunk a Ház elé, amelyek konszenzus közeli állapotot tudnak elérni így a parlamenti vita során. Bízom benne, hogy egy ilyen hátterű, kidolgozottságú törvényjavaslathoz kérhetem most a Ház támogatását és persze az értelmes szakmai vitát. De ne rohanjak ennyire előre, elmondom az expozét, és utána megvárom a képviselői hozzászólásokat, de bízom az Országgyűlés minden pártjának az együttműködésében.
Az Európai Unió területén megvalósított területi együttműködések során az elmúlt években az eltérő tagállami szabályozás, valamint a programok végrehajtásának különbözősége miatt nehézségek merültek fel. A folyamatok sok esetben bonyolultak, lassúak, az operatív tevékenységek elvégzése bürokratikus, hosszadalmas volt. A meglévő közösségi eszközök hiányosságai folytán az együttműködő partnerek jogi kötelezettség nélkül, minden kötelezettségtől mentesen működtek együtt.
Mivel az európai önkormányzatok és a régiók részéről is igényként merül fel a helyzet rendezése, a régiók bizottsága az Európai Bizottságnál új, közösségi szintű eszköz létrehozását kezdeményezte. Az Európai Unió a kezdeményezés hatására 2006-ban új, a meglévő eszközök mellett alternatívaként jelentkező jogintézményként hozta létre az európai területi együttműködési csoportosulást a területi együttműködés megkönnyítésére. Az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak az európai területi együttműködési csoportosulásról szóló rendelete a 2006. július 31-i kihirdetésétől hatályos, és 2007. augusztus 1-jétől alkalmazandó.
A valamennyi tagállamban közvetlenül alkalmazható és végrehajtandó rendelet egy új, jogi személyiséggel rendelkező intézményt hoz létre, mely az Európai Unió bármely tagállamában alapítható. A megállapított keretszabályok valamennyi tagállamban alkalmazandók, azokat a tagállamoknak saját jogrendszerük alapulvételével kell tartalommal megtölteniük. A törvényjavaslat célja, hogy a rendeletben rögzített keretszabályokat tartalommal töltse meg, és megalkossa az európai csoportosulásra vonatkozó hazai szabályozást. A törvény megalkotásával a kormány jogharmonizációs kötelezettségének tesz tehát most eleget.
Az intézmény nem irányul az Európai Unióban eddig is létező együttműködési keretek megkerülésére, illetve közös szabályokat sem állapít meg a Közösség egészére. A csoportosulás létrehozása, az ahhoz való csatlakozás önkéntes, amelynek csak tagállamok, azok állami szervei és egyéb szervezetei lehetnek tagjai. A csoportosulások létrejöhetnek egyrészt a Közösség által társfinanszírozott területi együttműködésben megvalósuló programok vagy projektek végrehajtására, másrészt kizárólag hazai vagy saját finanszírozású együttműködések megvalósítására. A csoportosulás nonprofit gazdálkodó szervezetként szerepel majd a magyar jogrendben.
A törvényjavaslatban meghatározásra kerültek az európai csoportosulásban való részvétel jóváhagyásával, nyilvántartásba-vételével, gazdálkodásával, ellenőrzésével, megszűnésével kapcsolatos rendelkezések, amelyek szabályozása a rendeletből kötelező jelleggel következik. A rendeletben foglaltak szerint a csoportosulásban részt vehetnek tagállamok, regionális hatóságok, helyi hatóságok és az Unió közbeszerzési irányelvének fogalomhasználata szerinti közjogi intézmények. A hazai jogban a közbeszerzésekről szóló törvényben meghatározott ajánlatkérők köre fedi le ezeket a felsoroltakat. Az egyesület, a nem kormányzati szervezet és a profitorientált szervezet vonatkozásában annak vizsgálata szükséges, hogy az ajánlatkérők között meghatározott egy vagy több szervezet, illetőleg az Országgyűlés vagy a kormány meghatározó befolyást képes-e felette gyakorolni, vagy működését többségi részben egy vagy több ilyen szervezet, testület finanszírozza-e.
(15.40)
A hazai székhelyű csoportosulásban való részvétel jóváhagyásával, nyilvántartásba-vételével, működésével és megszüntetésével kapcsolatos feladatokat a Fővárosi Bíróság látja el. Működésének felügyeletére az ügyész, míg gazdálkodásának ellenőrzésére az Állami Számvevőszék jogosult.
Fontos hangsúlyozni, hogy az európai csoportosulás mint közösségi eszköz, a területi együttműködés határokon átnyúló transznacionális és interregionális formája esetében is alkalmazható.
Tisztelt Országgyűlés! A törvényjavaslat elfogadásával hazánk lehet az első tagállam, ahol a vonatkozó tagállami jogszabály hatályba lép. Az új jogintézmény nemcsak a hazai finanszírozású projektek eredményes végrehajtását segíti, hanem lehetővé teszi a közösségi források hatékonyabb elérését, felhasználását is.
Kérem, hogy a jogharmonizációs kötelezettségünk teljesítése, valamint a területi együttműködés hatékonyabb megvalósítása érdekében a törvényjavaslatot a megtárgyalását követően támogatni szíveskedjenek.
Köszönöm szépen a figyelmet. (Taps az MSZP soraiból.)
Felszólalások: Előző 148 Következő Ülésnap adatai