Készült: 2024.09.19.20:47:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

43. ülésnap (1998.12.15.),  29-93. felszólalás
Felszólalás oka Záróvita
Felszólalás ideje 1:18:45


Felszólalások:   23-29   29-93   93      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Felhívom figyelmüket, hogy a támogatott javaslatok elfogadása kizárja az ajánlás 4., 5., 11., 18., 28., 34., 37., 38., 43. és 44. pontjaiban lévő javaslatok elfogadását.

Most a támogatott módosító javaslatokról határoz az Országgyűlés. Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e a támogatott módosító javaslatokat. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a támogatott módosító javaslatokat 162 igen, 76 nem, 16 tartózkodás mellett elfogadta.

Tisztelt Országgyűlés! Most azokról a módosító javaslatokról határozunk, amelyekről a Házszabály értelmében még szavazni lehet. Mivel a most határozathozatalra kerülő módosító javaslatok nagy többsége nem kapott a bizottságokban támogatást, ezért az eljárás gyorsítása érdekében csak a támogató bizottsági állásfoglalásokat fogom ismertetni.

Az ajánlás 1. pontjában Göndör István és Farkas Imre a törvényjavaslat 3. § (1) bekezdésének módosítását javasolják. Indítványuk szerint az állam egyik legfontosabb feladata a gyermeknevelés anyagi feltételeinek javítása. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 98 igen, 164 nem, 2 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A törvényjavaslat 4. § b) pontja a családtámogatási kifizetőhely fogalmát legalább 100 - tb-ellátásra jogosult - foglalkoztatotthoz köti. Az ajánlás 2. pontjában Kökény Mihály és más képviselők e feltétel elhagyását javasolják. Kérem, most szavazzanak! (Dr. Baráth Etele gépe nem működik.) Baráth Etele gépét kérem bekapcsolni! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 97 igen, 167 nem szavazattal, tartózkodás nélkül nem fogadta el.

Az ajánlás 3. pontjában Göndör István és Farkas Imre a törvényjavaslat 4. § b) pontjának módosításával azt kezdeményezi, hogy a Tákisz és a MEP - Megyei Egészségbiztosítási Pénztár - kifizetőhelyei is családtámogatási kifizetőhelynek minősüljenek. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 96 igen, 170 nem szavazattal, tartózkodás nélkül nem fogadta el.

Az ajánlás 8. pontjában Béki Gabriella és Bauer Tamás a törvényjavaslat 8. § (1) bekezdésének más megfogalmazását javasolják. Az alaprendelkezés meghatározza, hogy mely személyek után jár a családi pótlék. Az indítvány elfogadása kizárja a kiegészítő ajánlás 1. pontjában szereplő javaslatot. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 97 igen, 170 nem szavazattal, tartózkodás nélkül nem fogadta el.

A kiegészítő ajánlás 1. pontjában az oktatási bizottság azt javasolja, hogy családi pótlék a 23 év alatti közoktatási intézményben tanulónak is járjon. Az egészségügyi bizottság támogatja. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 101 igen, 140 nem, 28 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 10. és ezzel összefüggésben az 55. pontokban Béki Gabriella és Bauer Tamás a törvényjavaslatot új bekezdéssel, valamint 51. §-át új ponttal javasolják kiegészíteni. Indítványaikban a kiegészítő családi pótlék bevezetésére és mértékére tesznek javaslatot. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatokat 103 igen, 162 nem, 9 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A törvényjavaslat 9. § (1) bekezdése b) pontja meghatározza, hogy milyen életkorú, már nem tanköteles, de közoktatási intézményben tanuló gyermek után jogosult a szülő, a nevelőszülő és a gyám iskoláztatási támogatásra. Az ajánlás 13., 14. és 15., valamint a kiegészítő ajánlás 2. pontjaiban szereplő módosító javaslatok alternatív megfogalmazású változatokat terjesztenek elő az életkori feltételre.

A kiegészítő ajánlás 2. pontjában az oktatási bizottság azt javasolja, hogy a támogatás annak a tanítási évnek a végéig járjon, amelyben a tanuló betölti a 23. évet. Az összefüggésekre figyelemmel együtt határozunk a kiegészítő ajánlás 7. pontjáról is. Az egészségügyi bizottság támogatja. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatokat 107 igen, 145 nem, 25 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 13. pontjában Csizmár Gábor és Szabó Sándorné indítványa szerint iskoláztatási támogatás annak a tanítási évnek az utolsó napjáig jár, amelyben a gyermek a 23. életévét betölti. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 99 igen, 157 nem, 18 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A 15. pontban Jánosi György és Csige József a következő szövegű módosítást terjesztették elő: "A támogatás az után jár, aki közoktatás-korú, közoktatási intézménnyel tanulói jogviszonyban áll, és 23. életévét még nem töltötte be." Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 103 igen, 159 nem, 19 tartózkodás mellett nem fogadta el.

 

(9.30)

 

A 14. pontban Jánosi György és Csige József, valamint Révész Máriusz azt javasolják, hogy az iskoláztatási támogatás a 23 év alatti gyermek után legyen igénybe vehető. Az egészségügyi és az oktatási bizottság támogatja. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 109 igen, 146 nem, 26 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 20., 21., 22. és 24. pontjaiban szereplő módosító javaslatok eltérő mértékben kívánják megemelni a nevelési ellátás havi összegét a törvényjavaslat 11. § (1) bekezdésében.

Először a 24. pontról határozunk Kökény Mihály és más képviselők javaslata alapján. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 118 igen, 165 nem, 4 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Most a 22. pontot teszem fel szavazásra, ugyancsak Kökény Mihály és más képviselők javaslata szerint. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 118 igen, 166 nem, 1 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A 21. pontban Béki Gabriella és Bauer Tamás javaslata található a nevelési ellátás havi összegére vonatkozóan. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 113 igen, 165 nem, 2 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Most az ajánlás 20. pontját teszem fel szavazásra a Sándor László és további képviselők által előterjesztett javaslat szerint. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 112 igen, 181 nem, 1 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A kiegészítő ajánlás 3. pontjában Kökény Mihály és más képviselők a törvényjavaslat 11. § (3) bekezdésének módosítását kezdeményezik. Lényege: a nevelési ellátás összege évente a tervezett infláció mértékével növekedjék. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 113 igen, 172 nem, 12 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 30. pontjában Göndör István és Farkas Imre a törvényjavaslat 12. §-ának módosítását javasolják. Ebben meghatározzák, hogy a nevelési ellátás összegének megállapítása szempontjából kiket kell figyelembe venni. Az indítvány elfogadása kizárja az ajánlás 29. pontjában szereplő javaslatot. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 95 igen, 184 nem, 20 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Most az ajánlás 29. pontját teszem fel szavazásra, amelyben Göndör István és Farkas Imre azt javasolják, hogy a nevelési ellátás összegének megállapításakor csak a közös háztartásban élő gyermekeket lehessen figyelembe venni. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 93 igen, 187 nem, 20 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 33. pontjában Göndör István és Farkas Imre a törvényjavaslat 14. § (1) bekezdésének módosítására tesznek javaslatot. Indítványuk szerint a nevelési támogatás folyósítását szüneteltetni kell, ha a gyermeknek tanulmányai szüneteltetése alatt rendszeres jövedelme van. A költségvetési bizottság támogatja. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 126 igen, 170 nem, 3 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 39. pontjában Szentgyörgyvölgyi Péter a törvényjavaslat 19. §-ának módosítását javasolja. Lényege: a gyermekgondozási támogatás a saját jogú szolgálati időnek minősülő tevékenység ellenértékeként jár. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 43 igen, 233 nem, 24 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A 40. pontban Göndör István és Farkas Imre a törvényjavaslat 25. §-a (2) bekezdésének módosításával azt kezdeményezik, hogy a gyermekgondozási támogatást gyermekenként, de csak három gyermek figyelembevételével, az egyik szülő részére lehessen megállapítani. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 107 igen, 172 nem, 21 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az ajánlás 41. pontjában Béki Gabriella és Bauer Tamás az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150 százalékában, a 42. pontban pedig Kökény Mihály és más képviselők a minimálbér 80 százalékában javasolják megállapítani a gyermekgondozási támogatás havi összegét.

Az eltérő tartalomra tekintettel először a 41. pontot teszem fel szavazásra, Béki Gabrielláék javaslatát. Kérem, szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 117 igen, 176 nem és 12 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Most az ajánlás 42. pontjáról határozunk. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 105 igen, 178 nem, 23 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A 46. pontban Hortobágyi Krisztina a törvényjavaslat 29. §-át új bekezdéssel javasolja kiegészíteni.

(9.40)

Az indítvány az örökbe fogadó szülő anyasági támogatásra való jogosultságát tartalmazza. Az egészségügyi és a költségvetési bizottság támogatja. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 141 igen, 164 nem, 7 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A 47. pontban Kökény Mihály és további képviselők a törvényjavaslat 31. §-ának módosításával az anyasági támogatás összegét a minimálbér 150 százalékában kívánják megállapítani. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 128 igen, 182 nem, 1 tartózkodás mellett nem fogadta el.

A 48. pontban Kristyánné Aknai Erzsébet a törvényjavaslat 34. § (1) bekezdésében a családtámogatási ellátás iránti igény előterjesztésének szabályát egészíti ki. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 98 igen, 199 nem, 14 tartózkodás mellett nem fogadta el.

Az 50. pontban Kökény Mihály és további képviselők a törvényjavaslat 37. § (1) bekezdésének módosítását javasolják. Indítványukban az ellátás visszamenőleges megállapításának és folyósításának kezdő időpontját terjesztik ki. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Az Országgyűlés a módosító javaslatot 132 igen, 173 nem szavazattal, tartózkodás nélkül nem fogadta el.

Tisztelt Országgyűlés! Határozathozatalunk végére értünk. Megkérdezem, van-e valakinek tudomása olyan módosító javaslatról, amelyről kellett volna, de nem szavazott mégsem az Országgyűlés. (Senki sem jelentkezik.) Nincs ilyen indítvány.

Tisztelt Országgyűlés! A zárószavazásra jövő heti ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslat záróvitája és zárószavazása. Az előterjesztést T/326. számon, az egységes javaslatot pedig T/326/53. számon kapták kézhez.

Tisztelt Országgyűlés! Az előterjesztő az egységes javaslathoz módosító indítványokat nyújtott be, amelyekről az alkotmányügyi bizottság T/326/56. számon ajánlást készített.

Az indítványok összefüggései alapján javaslatot teszek a záróvita szerkezetére. Kezdeményezem, hogy a záróvita három szakaszból álljon.

Felkérem Molnár Róbert jegyző urat, ismertesse az egyes vitaegységeket.

MOLNÁR RÓBERT jegyző: Tisztelt Országgyűlés! A vita első szakaszában a főösszegek módosításait kezdeményező 1. és 2., valamint az ehhez kapcsolódó 5., 9., 12. és 14-20. ajánláspontok megvitatására kerül sor.

A második szakasz a két határidő-módosítást tartalmazó 3. és 8. pontok megvitatásából áll.

Végül a nyelvtani szövegmódosításokat és jogtechnikai pontosításokat kezdeményező indítványok vitája következhet az ajánlás további pontjai alapján.

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Aki a záróvita szerkezetére tett javaslatot elfogadja, kérem, kézfelemeléssel jelezze! (Szavazás.)

Megállapítom, hogy az Országgyűlés látható többsége a vita szerkezetére tett indítványt elfogadta.

Megnyitom az első vitaszakaszt az 1., 2., 5., 9., 12. és 14-20. pontok alapján.

Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni a vita e szakaszában. Dr. Kökény Mihály képviselő úr. Tessék, öné a szó!

DR. KÖKÉNY MIHÁLY (MSZP): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Csak reggel kaptuk kézhez a záróvitához készült alkotmányügyi és igazságügyi bizottsági ajánlást. Első rátekintésre is az a meggyőződésem alakult ki, hogy itt az előterjesztő messze a koherenciazavarok kiküszöbölésén túlmenően is tett javaslatokat, amelyeket a szakmai bizottságok nem néztek, nem tárgyaltak.

Csak szeretném szóvá tenni, hogy például a főösszegeket is érintő módon van változás. Az ajánlás 17. pontjában a személyi juttatások kiadási előirányzata növekszik, ugyanakkor a felújítási csökken - tehát érdemi észrevételek vannak. Úgyhogy én örülnék, ha az előterjesztő itt az Országgyűlés plenáris ülésén is megindokolná ezeket a változásokat, vagy például azt, hogy mondjuk, a terhességmegszakítással kapcsolatos költségvetési térítés előirányzata miért itt csökken... - hadd ne soroljam fel ezeket a javaslatokat. Nem szeretnék még egyszer a második szakaszban hozzászólni, de a dátummódosítással kapcsolatban is ugyanilyen aggály vethető fel.

Azt szeretném a tisztelt Ház tudomására hozni, hogy itt az ajánlásban nem csupán a koherenciazavarok kiküszöbölését látjuk, hanem ezen túlterjeszkedő, valódi tartalmi kérdések kerültek itt a záróvitában elő, úgyhogy jó lenne, ha az előterjesztő ezzel összefüggésben véleményt mondana, és megosztaná érveit a tisztelt Házzal.

Köszönöm. (Taps az ellenzék soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő úr. Nyilván az előterjesztőnek joga van a három vitaszakasz végén közösen reagálni az elhangzottakra.

Most Béki Gabriella képviselő asszony következik. Tessék, öné a szó!

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! (Általános zaj.)

ELNÖK: Kérem, hogy figyelemmel hallgassák a felszólalót, képviselőtársaim! A női hangok még halkabbak, mint a férfi hangok. (Derültség.) Ezért nagyon kérem, hogy csöndben hallgassák a képviselő asszonyt. Tessék!

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Előttem Kökény Mihály már elmondta, ami a Szabad Demokraták Szövetsége képviselőcsoportjának is gondot okoz, tudniillik, hogy szokatlan módon itt nem egyszerűen koherenciazavar kiküszöbölésével kapcsolatos utólagos módosításokról van szó, hanem olyan érdemi változtatásokról, amelyeket a bizottságnak, a szakbizottságnak meg kellene vitatnia.

Éppen ezért támaszkodva mindarra, amit Kökény Mihály már előttem elmondott, én ügyrendi javaslatként fogalmazom meg elnök úr felé, hogy adja ki az ajánlás megtárgyalását az érintett szakbizottságnak.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Asszony! Figyelmeztetem, hogy erre csak az alkotmányügyi bizottságnak van joga, az elnöknek nincs. Az alkotmányügyi bizottság elnöke, tagjai itt vannak, ha módjukban áll, természetesen reagálnak. A javaslatát természetesen hallották az alkotmányügyi bizottság tagjai is, én ebben az ügyben további lépéseket nem teszek.

Dr. Nagy Sándor képviselő úr, MSZP, szólal fel.

DR. NAGY SÁNDOR (MSZP): Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársak! Ugyan nem először fordul elő, de mégis, nemcsak hogy szokatlan, egyszerűen el nem fogadható, hogy koherenciazavar címén vagy azon túlmutatóan javaslatok kerülnek a szavazás előtt közvetlenül a dokumentumba. Ezért ügyrendi javaslatom van.

Elnök úr, arra kérem, hogy az illetékes bizottságot vagy bizottságokat hivassa össze, és addig a szavazást ebben a tárgyban napoljuk el. Nem fogadható el ugyanis, hogy a Ház úgy döntsön, úgy szavazzon, hogy általa nem ismert, meg nem beszélt, meg nem vitatott kérdések kerülnek a szavazás előtt a dokumentumba.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

 

(9.50)

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Úr! Ügyrendi vitára bocsátom a javaslatát. Minden frakcióból természetesen felszólalhatnak, ha igényelnek felszólalást. Itt van az előterjesztő, itt van az alkotmányügyi bizottság, felnőttnek tartom őket arra, hogy reagáljanak. (Derültség az MSZP soraiban.)

Kíván-e a frakciók részéről valaki Nagy Sándor képviselő úr indítványára reagálni? (Dr. Vojnik Mária jelzésére:) Dr. Vojnik Mária képviselő asszony, MSZP. Tessék!

DR. VOJNIK MÁRIA (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Az elhangzott ügyrendi indítvány támogatására szeretném felszólítani és kérni a Magyar Országgyűlés kormánypárti és ellenzéki frakcióit. Teszem ezt azért, mert a társadalombiztosítás költségvetésének mai napon megkapott kiegészítő ajánlása érdemben változtatja meg magát a társadalombiztosítás költségvetését. Ezért tehát azt gondolom, hogy mindaddig, amíg a költségvetési bizottság és az egészségügyi és szociális bizottság ezekben az érdemi, tartalmi kérdésekben állást nem foglal, a Ház határozata enyhén szólva megkérdőjelezhető.

Köszönöm figyelmüket. (Taps az MSZP soraiban.)

ELNÖK: Béki Gabriella képviselő asszony, az SZDSZ részéről, két percben kíván felszólalni. Tessék!

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Elnök Úr! Köszönöm a szót. Az előbbi ügyrendi javaslatomat azzal a kéréssel egészíteném ki, hogy kérem elnök urat, az ügyrendi bizottságnak is adja ki a témát megtárgyalásra, hogy házszabályszerű-e érdemi módosító indítványokat ebben a vita utáni szakaszban benyújtani. Úgy van, ahogy előttem Vojnik Mária is utalt rá: közel 200 millió forintot rendez át a benyújtott javaslat.

Azt gondolom, hogy érdemben változtatja a költségvetést, a felújítási összegek hátrányára változtatja a költségvetést, következésképp a szakbizottságok - az egészségügyi és szociális, valamint a költségvetési bizottság - jogosultak megtárgyalni ezeket a módosító indítványokat.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az SZDSZ soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm. A Fidesz-frakció részéről dr. Frajna Imre képviselő úr szól hozzá két percben.

DR. FRAJNA IMRE (Fidesz): (Nem működik a képviselő mikrofonja.) Köszönöm a szót, elnök úr. Véleményem szerint az ügyrendi javaslat... (Közbeszólások: Nem lehet hallani!)

ELNÖK: Kérem a teremőröket, hogy a mozgatható mikrofont vigyék oda! Egy pillanatot várjon, képviselő úr, mindjárt odaviszik a mikrofont. (Megtörténik.)

DR. FRAJNA IMRE (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Megítélésem szerint az ügyrendi javaslat egyrészt nem indokolt, másrészt nem házszabályszerű. A zárószavazás elhalasztását ugyanis a Házszabály önmagában szabályozza, és ez pedig nem képviselői önálló indítvány formájában tehető meg. (Vancsik Zoltán: Nem erről van szó! - Zaj, moraj az MSZP soraiban.) Másrészt azt gondolom, hogy a benyújtott koherenciazavart kiküszöbölő indítványok jelentős része egyszerűen a múlt héten a költségvetési törvényben elfogadott módosító indítványok eredményét vezeti át a társadalombiztosítás költségvetésén, tehát ez ügyben érdemi módosítások nem történnek a társadalombiztosítás költségvetésében.

Köszönöm. (Taps a Fidesz soraiban.)

ELNÖK: Kérdezem, hogy más frakciók részéről van-e észrevétel. (Senki sem jelentkezik.) Mivel több felszólaló nem jelentkezett a vita e szakaszát lezárom. (Vancsik Zoltán: Ügyrendi volt!) Bocsánat, a Házszabály szerint a záróvita szakaszában csak az alkotmányügyi bizottság javaslata lehet érvényes. Most szavazásra teszem fel az ügyrendi javaslatot, Nagy Sándor ügyrendi szavazatát felteszem szavazásra. (Felhördülés az MSZP soraiban.) Kérem, szavazzanak! Aki egyetért Nagy Sándor azon javaslatával, hogy halasszuk el a részletes vita e szakaszát... (Ismét felhördülés az MSZP soraiban.)

Nagy Sándor ügyrendi javaslata arra terjed ki, hogy az ügyrendi bizottság is vizsgálja meg? (Közbeszólások az MSZP soraiból: Nem!) Akkor megadom a szót Nagy Sándor úrnak, hogy fogalmazza meg javaslatát.

DR. NAGY SÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Az én javaslatom arra irányult, hogy tekintettel arra a körülményre, hogy a koherenciazavar fogalmát túlhaladó új, önálló tartalmú módosító javaslatok kerültek a szavazás előtt a csomagba, ezért azt indítványoztam, hogy elnök úr haladéktalanul hívassa össze az illetékes bizottságot vagy bizottságokat. Ebben megengedtem azt is, hogy ön értelmezze, mely bizottságokról van szó, és csak mellesleg természetesen hozzátettem, hogy addig nem kellene szavazni. De ez nem azt jelenti, hogy halasszuk el a szavazást, hanem azt jelenti, hogy hívassa össze a bizottságokat, és ha a dolog rendben lezajlott, akkor utána lehet szavazni.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Úr! A levezető elnök joga, hogy él-e ezzel a lehetőséggel. Én úgy látom, hogy erre nincs szükség. Mivel itt van az alkotmányügyi bizottság, itt van az előterjesztő, úgy ítélem meg mint levezető elnök, hogy nem indokolt most megszakítani a vita e szakaszát. (Taps a kormánypártok soraiból.) Ezért még egyszer mondom, hogy az ön javaslatát szavazásra teszem fel.

Aki egyetért Nagy Sándor ügyrendi javaslatával, kérem, szavazzon! (Közbeszólások: Nincs bekapcsolva a tábla!) Kérem, hogy most szavazzanak! (Szavazás.)

121 igen, 166 nem, 15 tartózkodás mellett Nagy Sándor ügyrendi javaslatát elvetette a parlament.

Kérdezem, hogy kíván-e még valaki felszólalni e vitaszakaszban. (Jakab Róbertné: Nem működik a gépem!) Jakab Róbertné gépe nem működik. Kérem, hogy akinek nem működik a gépe, kézfelemeléssel jelezze! Kérem a technikusokat, hogy kapcsolják be Jakab Róbertné gépét! (Dr. Nagy Sándor jelentkezik.) Nagy Sándor ügyrendi kérdésben kíván felszólalni, vagy pedig a vitaszakaszhoz jelentkezik? (Dr. Nagy Sándor: Ügyrendi!) Tessék, Nagy Sándoré a szó.

DR. NAGY SÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Azt indítványozom, hogy hívja össze a házbizottság rendkívüli ülését. (Sasvári Szilárd: Majd ülés után!) Indoklásul elmondom, hogy nem fogadható el az, ahogy ezt a kérdést itt a Ház előtt interpretálta, és amilyen módon ezt az indítványt elutasították, ezért kérem a házbizottság ülésének összehívását.

Köszönöm.

ELNÖK: Tisztelt Képviselő Úr! Majd össze fogom hívni a házbizottság ülést, de a szavazásokat, a határozathozatalt nem fogjuk megzavarni ezzel. Ebédszünetben fogom összehívni a házbizottság ülését. (Taps a kormánypártok soraiból.)

Folytatjuk tovább! Mivel több felszólaló nem jelentkezett... (Bauer Tamás jelentkezik.) Még Bauer Tamás képviselő úr jelentkezett... (Közbeszólások a Fidesz soraiban: Huú!!) De arra kérem, hogy ne akkor jelezzék, amikor már továbbmentünk! Ez utolsó, hogy ilyenkor megadom a szót, képviselő urak. (Derültség.) Tessék!

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót...

ELNÖK: Ez csak a szimpátiám jele, hogy önnek megadom a szót. (Derültség a kormánypártok soraiban.) Tessék, képviselő úr!

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Elnök Úr! (Zaj, moraj a teremben.) Köszönöm a szót, elnök úr, még egyszer.

ELNÖK: Hallgassuk figyelemmel Bauer képviselő urat! (Derültség a kormánypártok soraiban.)

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Nem ügyrendi javaslatot szeretnék előterjeszteni, hanem az elnök úr kérésének megfelelően az első vitaszakaszban a tárgyhoz, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló záróvita első vitaszakaszában szeretnék hozzászólni a megjelölt 1., 2., 5., 9., 12., 14. pontokhoz. Érdemben szeretnék hozzászólni, gondolom, ez házszabályszerű. (Derültség.)

ELNÖK: Ez házszabályszerű!

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Köszönöm szépen. Tisztelt Országgyűlés! Mint tudjuk, itt egy költségvetés vitája folyik, nem árt, ha ezt észrevesszük. Arról van szó, hogy a társadalombiztosítási költségvetés keretében hány millió és hány milliárd forintot költsenek el a járulékbefizetők pénzéből.

(10.00)

Ez a vita tárgya, és mintha az elmúlt percekben ez figyelmen kívül maradt volna.

Amit önök a kezükben tartanak, ez az alkotmányügyi bizottság ajánlása, ahol az előterjesztő, vagyis a kormány javaslatára milliókkal módosították azt a költségvetést, ami az előző alkalommal a módosító indítványokról szóló szavazáskor mint javaslat előállt. Ezt az előterjesztést a kormány javaslatára vizsgálta felül az alkotmányügyi bizottság. És mint az is kiderült az előző ügyrendi jellegű hozzászólásokban, itt nem arról van szó, hogy bizonyos részletekben a megszavazott módosító javaslatok között állt elő ellentmondás - és ezt hívják koherenciazavarnak -, hanem arról van szó, hogy a módosító indítványokról történő szavazás után a kormánynak eszébe jutott, hogy a benyújtott előterjesztéshez képest valamit változtatni kíván.

Számomra teljesen nyilvánvaló, hogy ha a kormány módosítani kíván a költségvetésen, akkor itt nem koherenciazavart kiküszöbölő módosító javaslatot kell tenni, hanem valódi módosító javaslatot kell tenni. Az ilyen típusú módosító javaslatokat pedig, ha költségvetésről van szó, akkor az Országgyűlés költségvetési bizottsága meg szokta vitatni költségvetési és nem pusztán formai szempontból.

Aki járt már valaha az alkotmányügyi bizottság ülésén, ahol záróvitát készítettek elő, az tudja, hogy az alkotmányügyi bizottság ülésén érdemi megvitatásra ritkán van mód, legfeljebb akkor, ha mondjuk, meghívnák oda az illetékes szakbizottságok tagjait, de erre még mód sem volt, olyan gyorsan történt ez a folyamat. Én például mint a költségvetési bizottság szabaddemokrata tagja, minderről ma reggel szereztem tudomást, és gondolom, a költségvetési bizottság többi tagja is ezt csak most tudta meg, és ezért módja sem volt áttekinteni, miről is szólnak itt az újra elosztott milliók.

Gondolom, hogy miután itt társadalombiztosítási költségvetésről van szó, legalább ennyire indokolt lett volna, hogy az egészségügyi bizottság tagjait tájékoztassák erről, esetleg, urambocsá!, az alkotmányügyi bizottság elnöke meghívja őket az alkotmányügyi bizottság ülésére - én nem hiszem, hogy a Házszabály ezt kizárná. Természetes, hiszen az előterjesztő a kormány, de a szakbizottságok nem tudják és én nem tudom, hogy az alkotmányügyi bizottság tagjai milyen költségvetési és egészségügyi szakismeretek birtokában döntöttek ennek a záróvitára benyújtott költségvetési javaslatnak a támogatásáról.

Én tisztában vagyok azzal és egyetértek az elnök úrral abban, hogy az alkotmányügyi bizottság elnökéé a felelősség ebben a kérdésben, és a Házszabályunk a záróvita esetében valóban az alkotmányügyi bizottság abszolút kompetenciáját irányozza elő.

A probléma tehát így néz ki, és azt gondolom, a problémát csak akkor lehetne megoldani, tisztelt Országgyűlés, tisztelt elnök úr, ha az előterjesztő legalább itt és most megindokolná ezeket a javaslatokat, mielőtt az Országgyűlés erről szavaz. Én tudom, hogy a kormánypárti képviselők itt a kormánypárti fegyelemmel ezt meg fogják szavazni, mégis indokoltnak tartanám, hogy beavassák...

ELNÖK: Képviselő úr!

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Bocsánat, a módosító indítványokról szól a felszólalásom!

ELNÖK: Az ajánlási pontokra szeretném, ha rátérne végre...

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Én fölsoroltam...

ELNÖK: ...5 perc 30 másodperc után az ajánlási pontokra szeretném, ha rátérne.

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Elnök Úr! Én fölsoroltam a felszólalásom kezdetén azokat az ajánlási pontokat, amelyekhez hozzászólok, de megismételhetem. Az 1. pontban is milliókkal módosítják a múlt héten jóváhagyott és az egységes javaslatban szereplő előterjesztést; a 2. pontban is erről van szó. És az, hogy miért kell sok-sok millió forinttal módosítani az előterjesztést, erre nézve nekünk, országgyűlési képviselőknek, az előterjesztő semmit nem mondott!

ELNÖK: Arra szeretném figyelmeztetni - újra magamhoz veszem a szót, kénytelen vagyok -, hogy az előterjesztőnek joga van a három vitaszakasz végén szólni, nem muszáj minden egyes vitaszakaszban részt vennie az előterjesztőnek. Önök várják meg, és ha a harmadik vitaszakasz végén sem szólt hozzá, akkor tegyék meg az ügyrendi indítványukat, arra kérem önöket. (Zaj.)

És arra kérem, hogy valóban, mivel még legalább húsz határozathozatal van hátra, kérném, térjenek a tárgyra. Tessék!

BAUER TAMÁS (SZDSZ): Elnök Úr! Köszönöm a figyelmeztetését, és mindjárt be is fejezem. Az én mondanivalóm összefoglalva annyi, hogy itt most a kormány a módosító indítványok jóváhagyása révén létrejött egységes javaslatot összegszerűen jelentős mértékben módosítja, különböző célok között átcsoportosításokat hajt végre, és ehhez kéri az Országgyűlés jóváhagyását, anélkül, hogy ennek tartalmáról, indokairól az Országgyűlés bármit megtudott volna, és ilyen alapon megnehezíti számunkra a szavazást.

Mi ma reggel, amikor jöttünk az Országgyűlésbe, azt gondoltuk, nem lesz gond azzal, hogy a záróvitás módosító indítványokat megszavazzuk, de most azt kell látnunk, hogy úgy, mint egy korábbi alkalommal is, itt érdemi módosítások vannak, és ez megnehezíti számunkra azt, hogy a záróvitában szereplő módosító indítványokat támogassuk.

Köszönöm a figyelmet. (Taps az SZDSZ és az MSZP padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm a képviselő úr felszólalását. Keller László képviselő úr, MSZP, kíván felszólalni.

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Én is az ajánlás néhány pontjához szeretnék hozzászólni, nevezetesen az ajánlás 3., az 5. és a 7. pontjához.

ELNÖK: A 3. pont a következő szakaszban lesz; mindegy, nem akarom elvenni most a szót...

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Majd akkor hozzászólok, elnök úr...

ELNÖK: Akkor tessék hozzászólni!

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): ...bár alapvetően a legnagyobb gondot megítélésem szerint a 3. pont jelenti, ami teljesen új helyzetet teremt, és megítélésem szerint ezt alaposan meg kellene a Háznak, legalábbis a bizottságoknak vitatni. De ha az elnök úr majd később fog szót adni az ajánlás 3. pontjához, akkor most maradok az 5. pontnál, és akkor így rövidebb lesz a felszólalásom, mert igazából a lényegi hozzászólásomat a 3. ponthoz szerettem volna megtenni.

Itt az előterjesztő azt javasolja, hogy egészüljön ki a 18. § tulajdonképpen néhány szóval, nevezetesen, hogy az egészségügyi szolgáltatások finanszírozása a finanszírozási szerződések figyelembevételével történjen. Ez, tisztelt képviselőtársak, egy fából vaskarika! Ugyanis a törvények alapján kell finanszírozási szerződéseket kötni, és ugyanezen finanszírozási szerződések alapján nem lehet a szolgáltatások finanszírozását befolyásolni.

Megítélésem szerint tehát az eredeti törvényjavaslat a helytálló, és az előterjesztő újabb módosítási szándéka egyszerűen egy lehetetlen helyzetet teremt, hiszen a hatályos törvények szerint szerződéseket kell kötni, és ez nem lehet bázisa az egészségügyi szolgáltatások finanszírozásának. Úgyhogy tisztelettel kérem, hogy az előterjesztő vonja vissza ezen módosító javaslatát, mert egy olyan lehetetlen helyzetet fog teremteni a biztosítónak, a finanszírozónak, hogy nem tud eleget tenni a törvényalkotó szándékának.

Az ajánlás 7. pontjához is szeretnék hozzáfűzni néhány megjegyzést. Az az igazság, hogy itt hosszasan spekuláltunk azon, mit is akar az előterjesztő az ajánlás 7. pontjával nem derül ki számunkra, hogy ez milyen természetű módosító indítvány. El akar hagyni valamilyen törvényi szakaszt, hozzá akar írni, vagy egyáltalán mi a szándéka?

Én tehát úgy gondolom, hogy ebben a vitában az előterjesztőnek mindenképpen meg kell szólalnia, mielőtt még lezárja elnök úr ezt a vitaszakaszt, hiszen a végén már nem lehet hozzászólni, és az előterjesztő véleménye nélkül pedig egyszerűen lehetetlen érdemben vitatkozni az ajánlás 7. pontjáról. Tisztelettel kérem az előterjesztő képviselőjét - vagy a pénzügyminiszter urat, vagy az egészségügyi miniszter urat -, hogy szóljon hozzá, és magyarázza el nekünk az ajánlás 7. pontjában foglalt módosító indítvány tartalmát.

Majd a 3. pontról később kívánok szólni, elnök úr. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)

ELNÖK: Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni a vita e szakaszában. (Senki sem jelentkezik.) Nem kíván.

Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a vita e szakaszát lezárom.

Megnyitom a vita következő szakaszát az ajánlás 3. és 8. pontjai alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni a vita e szakaszában.

Korábban jelezte felszólalási szándékát Keller László képviselő úr. Öné a szó, tessék!

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az ajánlás 3. pontja az előterjesztőnek az a módosító indítványa, amelyet ha megszavaz a tisztelt Ház, akkor teljesen fölrúgja a társadalombiztosítás 1999-re kialakított költségvetési javaslatát.

 

(10.10)

Mondom ezt azért, mert a kormánynak eredetileg az volt a szándéka, hogy a társadalombiztosítás vagyonát, a működési vagyonon kívüli vagyonelemeket 1999. december 31-ig értékesíteni fogja.

Ez már akkor is aggályokat vetett fel az ellenzék részéről. A bizottsági vitában elég hosszasan érveltünk ellene. De e szándék következménye a társadalombiztosítás költségvetésében 53 milliárd forint. Meg kell mondanom, hogy a kormány sem az általános vitában, sem a részletes vitában, sem a bizottsági vitában nem számolt be arról, hogy milyen vagyontesteket milyen áron gondol értékesíteni, aminek a következménye a társadalombiztosítás költségvetésében 53 milliárd forintos bevételt fog eredményezni. Ez egy óriási összeg, tisztelt képviselőtársak. A kormányzat az elmúlt időszakban erről nem beszélt, és most nagy meglepetésemre azt látom, hogy kiveszi az 1999. december 31-i dátumot. Ez persze még lehet jó is, mert egy határidőhöz kötött értékesítés nyilván lefelé viszi az árakat - ezt elismerem.

De ez a módosító indítvány egylábú, hiszen önmagában csak a határidőt kivenni belőle, és nem tenni hozzá azt, hogy akkor milyen ütemben, hogyan képzeli el a vagyon értékesítését... Tehát, mondjuk, március 31-ig kötelező meghirdetni első körben a vagyonelemek értékesítését, hogy abból a tervezett bevételből, az 53 milliárd forintból legyen valami, mert azt nem módosította a kormány, és most nem lehet tudni, hogy vajon hány milliárd forintot gondol bevételként a jövő évben a társadalombiztosítás költségvetésébe.

Tehát azt gondolom, hogy ez a módosító indítvány így, ahogy most az előterjesztő beterjesztette, egyszerűen elfogadhatatlan. Jövőre olyan bizonytalanságot teremt a társadalombiztosítás költségvetésében... - és ha még hozzávesszük azt, hogy a társadalombiztosítás költségvetéséből szintén 1,9 milliárdot zárolni akar a kormány, illetve a kormányzati többség ezt már az első körben meg is szavazta, és ennek a felhasználása bizonytalan, hiszen azokat a módosító indítványainkat nem támogatják, amelyek arra irányulnak, hogy amennyiben a gazdasági fejlődés úgy alakul, hogy az kedvező lesz, akkor az eredeti előirányzatnak megfelelően kerüljön felhasználásra a zárolt előirányzat.

Tehát adott esetben előfordulhat az is, hogy bizonytalan az 53 milliárdos vagyonértékesítés. Bizonytalan, hogy az 1,9 százalékos előirányzat-zárolást mire fogja felhasználni a kormány. Lehet, hogy gondol egyet, és, mondjuk, a Nemzeti Színház építésére akarja felhasználni a társadalombiztosítás költségvetését. Nem kizárt, hogy a kormány ezt a lépést meglépi; a jelenlegi tervezet szerint meglépheti. Tehát nagyon veszélyes folyamatot indított el a kormány azzal, hogy most ezt a határidő-megjelölést kiveszi a törvényjavaslatból, és nem tesz mellé semmiféle ütemezést, ami lehetővé tenné azt, hogy jövőre a társadalombiztosítási bevételek teljesüljenek, és adott esetben az egyensúlytalanság ne álljon elő a társadalombiztosítás költségvetésében.

Mindaz, amit elmondtam, szükségessé teszi azt, hogy a költségvetési bizottságban egy részletes vita folyjon erről a kérdésről a pénzügyminiszter úr, az egészségügyi miniszter úr részvételével és a társadalombiztosítást irányító politikai államtitkár kisasszony részvételével. Ha ez nem történik meg, akkor teljesen megalapozatlanul tudunk állást foglalni, és a kormánypárti képviselők is teljesen megalapozatlanul tudnak állást foglalni ebben a nagyon fontos kérdésben.

Tisztelettel kérem az előterjesztőt, hogy vagy vonja vissza a módosító javaslatát, vagy pedig üljön le velünk bizottsági szinten, és beszéljük meg ezt a nagyon fontos módosító indítványt.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

ELNÖK: Dr. Surján László képviselő úr, Fidesz, kétperces felszólalásra jelentkezett.

DR. SURJÁN LÁSZLÓ (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Keller László képviselőtársam felszólalásának volt egy eleme, amely valójában megadja a választ mindazokra a problémákra, amelyeket ő felvetett. Nevezetesen: megítélésem szerint az eredeti törvénytervezetben valóban van egy koherenciazavar, nem lehet előírni meghatározott számú milliárd bevételét és határidőt egyszerre. Erre célzott a képviselőtársam is. Lehetetlen helyzetbe kerül egy apparátus, amelynek az a feladata, hogy adott határidőben eladjon értéktárgyakat, amikor a vevő pontosan tudja, hogy a határidő köti őket, következésképpen nem tud teljesülni az a bevételi előirányzat, amit előírtunk. Ha van koherenciazavar, akkor ez az. A Ház tulajdonképpen csak köszönettel tartozik az alkotmányügyi bizottságnak azért, hogy ezt a módosítást támogatta és elénk hozta.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Köszönöm. Dr. Vojnik Mária képviselő asszony kíván felszólalni, MSZP.

DR. VOJNIK MÁRIA (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Országgyűlés! Ugyanehhez a ponthoz szeretnék hozzászólni. Ez nem koherenciazavar, hanem pénzügyi zavar (Taps az MSZP padsoraiban. - Moraj a kormánypárti padsorokban. - Dr. Dávid Ibolya: Jaj!). Legyünk már egy kicsit tisztában ezzel! Arról van szó, igen tisztelt Surján képviselőtársam, hogy ez az indítvány már volt a szakbizottság előtt. Az előterjesztő akkor nem támogatta ezt az indítványt. Az érveket a fideszes képviselőtársam nagyon helyesen, szakmailag teljesen megalapozottan előadta. A bizottság kérte, hogy ezt a módosító indítványt az előterjesztő fogadja el. Az előterjesztő azonban akkor még ezt a költségvetést - így, ilyen bevételi és kiadási összegekkel - koherensnek találta.

Most pedig én már végül is azt szeretném megtudni, hogy ha az Országgyűlés dönt, és úgy gondolja, hogy ezek a bevételi és kiadási főösszegek teljesülnek, de a bevételi főösszeg teljesüléséhez ez a vagyonértékesítés szükséges lenne, akkor mi a biztosíték arra, hogy ez a szükséges 53 milliárd forint a társadalombiztosítás költségvetésébe bekerül.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

ELNÖK: Béki Gabriella képviselő asszony következik, SZDSZ.

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm a szót, elnök úr. Magam is Surján képviselő úrral szeretnék vitába szállni, amikor úgy interpretálja ezt a bizonyos 3. ajánlási pontot, mintha koherenciazavart szüntetne meg. Amit mond, akkor lenne megfontolható, ha nem lett volna ilyen módosító indítvány. De nemcsak hogy volt ilyen módosító indítvány, és ráadásul kormánypárti képviselő nyújtotta be, hanem nagyon hosszú vita is volt erről, legalábbis az egészségügyi és szociális bizottságban hosszú vita volt erről. Számomra nem koherenciazavar kiküszöbölését, hanem - ha tetszik - egy ilyen koncepcionális zavar feloldását akarják most megcsinálni.

Mindez számomra azt bizonyítja, hogy mennyire átgondolatlanul és mennyire következetlenül nyújtották be ezt a költségvetést. Azt bizonyítja, hogy sokkal súlyosabb gondok vannak a bevételi oldallal, mint ahogy annak idején ezt az általános vitában próbáltuk feltárni. Egyáltalán nem biztos, hogy az a sok milliárd - a több mint 50 milliárd - majd befolyik a bevételi oldalon. Ez az egész költségvetést nagyságrendileg felboríthatja. Nagyon fontosnak tartanám, hogy a szociális és egészségügyi bizottság, valamint a költségvetési bizottság még foglalkozzon ezzel a kérdéssel. (Dr. Frajna Imre: Tessék felnyitni a Házszabályt!)

Köszönöm a figyelmet. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

ELNÖK: Köszönöm, képviselő asszony. Dr. Nagy Sándor képviselő úr következik, MSZP.

DR. NAGY SÁNDOR (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársak! Szeretnék egy újabb javaslatot tenni, és elnök úr segítségére sietni ebben a helyzetben. (Derültség az MSZP soraiban.) Indítványozom, hogy a Házszabály 107. § (2) bekezdése értelmében - tekintettel arra, hogy meggyőzően bebizonyosodott, hogy abszolút új, és az eredeti előterjesztést alapjaiban és érdemben érintő változásokról van szó - a költségvetési és pénzügyi bizottság ülését haladéktalanul szíveskedjék összehívni, és erre az időre szünetet elrendelni legyen szíves. Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ padsoraiban.)

(10.20)

ELNÖK: Természetesen a frakcióvezető-helyettes úr is jól ismeri a Házszabályt, én akkor idézném a 107. § (2) bekezdését, amelyet ön szó szerint nem idézett. Azt mondja ki a Házszabályunk 107. § (2) bekezdése: "A zárószavazás előtti módosító javaslatot az elnök az alkotmányügyi bizottságnak adja ki." - mint ahogy meg is történt. "A költségvetést módosító törvényjavaslathoz benyújtott, zárószavazást megelőző módosító javaslatot az elnök a költségvetési bizottságnak is kiadja." A (3) bekezdésben viszont világosan benne van, hogy ez nem a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak költségvetésére, hanem ennek az értelmezése szerint csak a központi költségvetésre vonatkozik. (Moraj az MSZP soraiból.)

Még egyszer elmondom, tisztelt képviselő úr: helyt adtunk annak, hogy a házbizottságot összehívjuk egy órára - és itt be is jelentem a házbizottsági tagoknak, hogy a házbizottság egy órakor, az ebédszünet alatt ülésezik -, nem tartom indokoltnak, hogy gyakorlatilag amikor a mai nap még annyi határozathozatal van, akkor most ügyrendi vitákkal és házszabály-értelmezésekkel elvegyük az időt az érdemi munkától.

Keller László képviselő úrnak adom meg a szót.

KELLER LÁSZLÓ (MSZP): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Ház! Szeretném kiegészíteni Nagy Sándor képviselőtársam ügyrendi észrevételét, és felhívni az elnök úr figyelmét arra, hogy a benyújtott központi költségvetési törvényjavaslatnak része a társadalombiztosítási alapok mérlege, és értelemszerű az, elnök úr, hogy a költségvetési bizottság ezen módosító javaslatokat igenis megtárgyalja, hiszen - azt gondolom -, hogy a legmesszebbmenőkig a kompetenciájába tartozik, és nyilvánvaló, hogy az államháztartási mérleget teljes mértékben módosítja, elnök úr, úgyhogy nem lehet eltekinteni ettől a tárgyalástól. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiból.)

ELNÖK: Frajna Imre képviselő úrnak adom meg a szót, Fidesz. Tessék!

DR. FRAJNA IMRE (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök úr. Amit Keller László elmondott, az teljesen helyénvaló, csak éppen az ügyrendi javaslat ellen szól, ezek a módosítások pont a költségvetés részletes vitájában megfogalmazott módosító indítványokat vezetik át a társadalombiztosítás költségvetésén. (Közbeszólások az MSZP soraiból.) Ráadásul az összeg, amiről ez a nagy vita folyik, 9, azaz 9 millió forint, úgyhogy emiatt az aggódás talán kevésbé fontos egy 1569 milliárdos főösszegű költségvetésnél.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Figyelmeztetem a tisztelt képviselőket, elsősorban az ellenzéki képviselőket, hogy volt már egy ügyrendi vita, arról szavaztunk, azt elvetette a Ház, született egy döntés, hogy egy órakor házbizottsági ülés van. Ezért... - Béki Gabriella jelentkezett, bízom benne, hogy a 3. és a 8. pontokhoz. Ugye, képviselő asszony? Mert csak ahhoz tudom megadni most önnek a szót a vita második szakaszában. (Közbeszólás az MSZP soraiból: Nem ügyrendiben is meg kell adni!)

Az ügyrendi vitát lezártuk, Béki Gabrielláé a szó! (Derültség az MSZP soraiban. - Közbeszólás az MSZP padsoraiból: Micsoda?) Tessék!

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Elnök úr, köszönöm a szót, de én egy újabb ügyrendi javaslattal szeretnék élni. (Zaj.) Arra való tekintettel, hogy a mai napon húsz témáról kell szavaznia a Háznak (Sasvári Szilárd: Akkor szavazzunk!), azt gondolom, a mostani problémát az oldaná meg, ha az elnök úr a társadalombiztosítási költségvetésről szóló szavazásokat elhalasztaná a délutáni időpontra. Délben összeülhetne a házbizottság - éppúgy, mint az ügyrendi bizottság meg a többi érintett bizottság -, és érdemi vita után délután tudnánk dönteni a kérdésről, most pedig sorra következhetne a következő téma. (Taps az SZDSZ és az MSZP soraiból.)

ELNÖK: Tájékoztatásként mondom, nemcsak a képviselő asszonynak, de a Háznak is, hogy az előbb az alkotmányügyi bizottság elnöke éppen azt kérte, hogy a következő pont, a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat zárószavazását halasszuk délutánra, mert ebédszünet alatt koherenciazavar miatt az alkotmányügyi bizottság ülésezni fog. Tehát az ön javaslatát azért nem tudom most feltenni szavazásra, mert éppen az előbb, tíz perce történt egy igénybejelentés, hogy a zárószavazást halasszuk el és késő délután kerüljön rá sor. Szeretném az előttünk lévő törvényjavaslatot lezárni.

Itt az előterjesztő, itt az alkotmányügyi bizottság, nekik természetesen joguk van nyilatkozni. Én se az előterjesztő, se az alkotmányügyi bizottság elnöke nem vagyok, felém olyan szívesen továbbítják a dolgokat, mintha én lennék az előterjesztő vagy az alkotmányügyi bizottság elnöke. (Derültség.)

(Dr. Balsai István jelzésére reagálva:) Balsai István képviselő úr elállt az ügyrendi vitával kapcsolatos észrevételétől.

Kérdezem, hogy kíván-e valaki felszólalni a 3. és a 8. pontokhoz, a vita második szakaszához. (Senki sem jelentkezik.) Nem. Mivel több felszólaló nem jelentkezett, a vita e szakaszát lezárom.

Megnyitom az utolsó vitaszakaszt, az ajánlás 4., 6., 7., 10., 11. és 13. pontjaiban foglaltak alapján. Megkérdezem, kíván-e valaki felszólalni a vita e szakaszában.

Tessék, dr. Járai Zsigmond pénzügyminiszter úr. Mindig elsőbbséget élvez az előterjesztő, öné a szó, miniszter úr. (Derültség.)

DR. JÁRAI ZSIGMOND pénzügyminiszter: Ez most a záró?

ELNÖK: Nem most kíván felszólalni? (Dr. Járai Zsigmond jelzi, hogy nem. - Derültség, taps az MSZP soraiból.) Nem most kíván felszólalni. Elnézést, miniszter úr, megjelent a neve a monitoron.

A képviselők közül ki óhajt felszólalni a vita e szakaszában? (Nem érkezik jelzés.) Senki nem jelentkezett. Most kérdezem meg Járai Zsigmond pénzügyminiszter urat, kíván-e válaszolni az összvitában elhangzottakra. (Dr. Járai Zsigmond: Igen.) Nem kíván. (Jelzésre:) Kíván? (Dr. Járai Zsigmond: Igen. - Közbeszólás: Ez jó! - Derültség, taps az MSZP soraiban.) A miniszter úr megtéveszt engem.

Tessék! Járai Zsigmond pénzügyminiszter úré a szó.

DR. JÁRAI ZSIGMOND pénzügyminiszter: Bocsánatot kérek, elnök úr, a technikai zavarért, olyan érdekes volt a vita, hogy nem tudtam megállni, hogy ne szóljak hozzá. Megpróbálom összefoglalni a vitát - nagyon nagy jelentőségű volt.

Az 1. pontban 9 millió forint technikai változtatásról vitatkoztunk, amelyet a költségvetés kapcsán a tisztelt Ház többször megtárgyalt, és különböző bizottságok megtárgyaltak, és a bizottságok javaslatait és a Ház döntéseit figyelembe véve átvezettük a társadalombiztosítási költségvetésen ezt a 9 millió forintos összeget.

A 2. pontban, amiről nagyobb vita zajlott, illetve ez a harmadik javaslat volt, a határidő módosítása a kényszerértékesítés kapcsán. Ez kétségtelenül egy érdekes pont, azért került be, hogy ne kelljen a társadalombiztosításnál kényszerértékesítéseket végrehajtani. December 31-éig szeretnénk értékesíteni a vagyont; nagyon nehéz megmondani a vagyon tőzsdei értékét.

Még egyszer: úgy gondolom, hogy az összes módosítás technikai jellegű volt, a költségvetésben elfogadott módosításokat vezettük át, érdemi módosítás a törvényjavaslaton nem történt. Tehát kérem a tisztelt Házat, hogy fogadja el a törvényjavaslatot.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiból.)

ELNÖK: Köszönöm, miniszter úr. Tisztelt Országgyűlés! Most az egységes javaslathoz érkezett módosító indítványokról határozunk. (Zaj, mozgás.) Arra figyelemmel, hogy az előterjesztő által benyújtott, koherenciazavart kiküszöbölő javaslatok mindegyikét az alkotmányügyi bizottság támogatja, ezekről együttesen határoz az Országgyűlés.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést... Megvárom, míg elfoglalják helyüket a tisztelt képviselőtársak. (Megtörténik.) Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e az előterjesztő módosító javaslatait az ajánlás 1-20. pontjai szerint. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás. - A táblán megjelenő eredmény: 171 igen, 3 nem, 2 igen.)

Az Országgyűlés az előterjesztő módosító javaslatait... Nem határozatképes a Ház. (Moraj az MSZP soraiból. - Dr. Szabó Zoltán: Ellenzék nélkül is működik a Ház!) Nyilván a képviselők a Házban sokan nem szavaztak, mert természetesen jóval többen vagyunk, mint 176-an, amennyit a tábla jelez.

Újra elrendeljük a szavazást. Megkérem a teremőröket, hogy a folyosón tartózkodó tisztelt képviselőtársakat próbálják a terembe invitálni. (Zaj.)

 

(10.30)

 

Kérem azokat a képviselőtársakat, akik az előbb nem szavaztak, véletlenül nem találták meg a gombot, most igyekezzenek megtalálni a gombot - a megfelelő gombot. (Derültség.)

Tehát kérdezem a tisztelt Országgyűlést... (Több képviselő belép az ülésterembe. - Közbeszólás: Várjunk még!) Várok még. Kérem a tisztelt képviselőtársakat, nagyobb fegyelem kellene, mert körülbelül még húsz törvényjavaslat vár ránk a mai nap során. Hajnal ötig fogunk itt ülni, lehet, hogy hajnal hatig, ha így haladunk. (Derültség az ellenzék soraiban. - Közbeszólások az MSZP soraiból: Mi ráérünk!)

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést, elfogadja-e az előterjesztő módosító javaslatait az ajánlás 1-20. pontjai szerint. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás. - Az eredményjelző táblán 180 igen, 0 nem és 10 tartózkodás jelenik meg.) Pár fő híján most sem határozatképes a Ház. (Vancsik Zoltán: Tíz perc szünet, elnök úr!) Még harmadszor is meg fogom próbálni, természetesen, makacs ember vagyok, megpróbáljuk a határozathozatalt. Kérem még egyszer a teremőröket és a jelen lévő képviselőket... És csak a televíziónézők kedvéért mondom, mert az előző ciklusban is megtörtént, amikor elmondták, hogy az akkori ellenzéki képviselők talán egyszer vagy kétszer éltek ezzel a joggal (Felzúdulás az ellenzék soraiban.), önök, úgy látom, tisztelt ellenzéki képviselők, nagyon sokszor élnek ezzel a lehetőséggel, hogy nem szavaznak, mert a Ház egyértelműen határozatképes a jelenlévők létszáma alapján. (Zaj. - Több kormánypárti képviselő lép be az ülésterembe.) Megkérem a képviselőtársakat, foglalják el helyüket.

Nem tartom etikus dolognak, hogy (Közbekiáltások az SZDSZ soraiból: Elnök úr, ne minősítsen! - Az elnök vezeti az ülést és nem minősít!) nem szavaznak a képviselők.

Kérdezem a tisztelt Országgyűlést - harmadszor -, elfogadja-e az előterjesztő módosító javaslatait az ajánlás 1-20. pontjai szerint. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás. - Taps. - Közbeszólás az SZDSZ soraiból: Itt kell lenni, nincs mese!)

Az Országgyűlés az előterjesztő módosító javaslatait 185 igen szavazattal, nem nélkül, 9 tartózkodás mellett elfogadta. (Zaj.)

Tisztelt Országgyűlés! Most a zárószavazás következik.

Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatot. (Általános zaj. - Vancsik Zoltán felállva dr. Szekeres Imrével konzultál.) Megkérem a képviselőtársakat, Vancsik képviselőtársamat is, hogy üljön le, foglaljanak helyet az ellenzéki képviselőtársak. (Derültség.) Ne beszélgessenek, hanem figyeljék az elnököt! (Derültség és taps az ellenzék soraiban. - Horn Gábor: Olvasni lehet?)

Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, hogy elfogadja-e a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló törvényjavaslatot az egységes javaslat imént módosított szövege szerint. Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 187 igen, 28 nem, 4 tartózkodás mellett a törvényjavaslatot elfogadta.

Kérem közben, hogy Imre Zsolt, Mádai Péter és Csabai Lászlóné gépét kapcsolják be. (Zaj.)

Tisztelt Országgyűlés! A Házszabály 108. §-ának (2) bekezdése alapján az Országgyűlés felkérheti az Országgyűlés elnökét, hogy a köztársasági elnöktől kérje a törvény sürgős kihirdetését. Erről az Országgyűlés vita nélkül határoz. Kérdezem tehát a tisztelt Országgyűlést, egyetért-e azzal, hogy az Országgyűlés elnöke a törvény sürgős kihirdetését kezdeményezze.

Kérem, most szavazzanak! (Szavazás.)

Kimondom a határozatot: az Országgyűlés 189 igen, 125 nem, 4 tartózkodás mellett úgy határozott, hogy az Országgyűlés elnöke kérje a törvény sürgős kihirdetését a köztársaság elnökétől.

Soron következne a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat zárószavazása, de ahogy az előbb már említettem, az alkotmányügyi bizottság elnöke az ebédszünetben a főemelet 37-38. számú teremben ülést tart, és ezért kérte, hogy a zárószavazásra csak délután kerüljön sor.

Tisztelt Országgyűlés! A szervezett bűnözés, valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló törvényjavaslatról fogunk határozni.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a szervezett bűnözés, valamint az azzal összefüggő egyes jelenségek elleni fellépés szabályairól és az ehhez kapcsolódó törvénymódosításokról szóló törvényjavaslat módosító javaslatainak határozathozatala. Az előterjesztést T/272. számon, a bizottságok együttes ajánlását pedig T/272/80., 89. és 90. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Pintér Sándor belügyminiszter úrnak, aki válaszolni kíván a vitában elhangzottakra. A miniszter úré a szó. Tessék parancsolni!




Felszólalások:   23-29   29-93   93      Ülésnap adatai