Készült: 2024.04.26.11:09:05 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

84. ülésnap (1999.09.08.), 76. felszólalás
Felszólaló Kovács Kálmán (SZDSZ)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 7:27


Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

KOVÁCS KÁLMÁN (SZDSZ): Elnök Úr! Tisztelt Ház! Nem túlzás, azt hiszem, ha azt mondom, hogy már a gazdaság szereplője és az utca embere is úgy összegzi a véleményét az Orbán-Torgyán-kormány első évéről, hogy ez alatt nem tettek semmit. Azt hiszem, hogy ha az ígéretekkel összevetjük, nem is juthatunk más megállapításra. És ha most látjuk az adó- és költségvetés-tervezetet, akkor mondhatjuk nyugodtan, hogy most sem tesz, és már nem is fog jelentős dolgot tenni ebben a választási ciklusban.

Egyszeri nagy adócsökkentést ígért, hatékonyabb államot. Nos, ha megvizsgáljuk, elmaradt a kiadási oldal reformja, nem tett semmit az egészségügy reformjáért, a pazarlás megszüntetéséért, szétverte ugyan az egészségügyi önkormányzatot, de helyette nem tudott újat kitalálni a finanszírozásra, nem tudta megoldani a problémát. Az államháztartás pazarlásának megszüntetését ígérte - de hol van a hatékonyabb állam? A működési kiadások épp az államigazgatásban 30 százalékkal nőttek egy ilyen árvizes, nehéz esztendőben is. És 7 százalékban ugyan - rettenetes nagy mértékben - csökkentette az egészségügyi hozzájárulást, ugyanakkor az egyösszegű hozzájárulást növelte 50 százalékkal, és így, tessék megkérdezni a vállalkozókat, tessék megkérdezni az érintetteket, többet fizetnek-e. Igen, nem fizetnek kevesebbet - ennyit a nagy terhek egyszeri csökkentéséről.

Ugyanakkor tehát nem teremtem meg az igények csökkenését, mert nem hozok létre hatékonyabb államot, nem hozok létre hatékonyabb felhasználást, nem szüntetem meg a pazarlást - akkor persze, hogy nem marad más, mint növelni az adókat.

Ha a kormány által számunkra kiosztott dokumentumot áttanulmányozzuk, akkor megállapíthatjuk, hogy a hírekkel ellentétben és az expozéval ellentétesen a bevételi terv reálértéken is 1 százalékkal nő. Tehát akkor Magyarországon mégis csak nő az adóteher, nem pedig csökken.

Új adónemek bevezetése jelenik meg. Az MDF padsoraiból egyenesen azt hallottuk - rettenetes dolog -, hogy "ebből az új adónemből kívánjuk megoldani a vidék csatornázását, növelni a támogatásokat". Te jó Isten! Hát Magyarországon egy kormányzat már nem tud mást elképzelni, mint hogy ha a feladatait nem tudja megoldani, akkor új adónemeket vezet be, és az adókat növeli? Én azt hiszem, nem ez az az ígéret, ami miatt a Fideszre szavaztak az emberek, és azt hiszem, hogy nem ez a helyes útirány.

A helyi adók központosított terve szintén arra utal, hogy ha már az adónövelésnek lesznek korlátai, az új adók bevezetésének lesznek korlátai, akkor a helyi adókat, tehát az elosztást próbáljuk átalakítani.

A másik nagyon fontos elem, hogy a közteherviselést hogyan osztom el a társadalom egyes szereplői között. Elég sok minden el fog hangozni a holnapi napon a személyi jövedelemadó tervezetének hatásáról, hogy növelni fogja a társadalmi különbségeket, mert a kisebb jövedelműek körében növeli az adóterhet a változatlan sáv, a kedvezmények megállapítása. És a gazdaság szereplőinél is a kis- és középvállalkozások körében növekednek és nehezednek az adóterhek. Három hét múlva majd beszélni fogunk az ezen vállalkozások támogatásáról szóló törvényről, viszont cselekszünk az adóelvonások területén az ő rovásukra.

Nem tesz semmit a gazdasági növekedés folytatásáért, fenntartásáért, hiszen a sokat ígért gyorsuló infrastruktúra megállt, és a beruházások támogatása elmaradt.

 

(11.40)

Amit tett az adók területén, talán jobb lett volna, ha nem teszi, ami lényeges módosítást végrehajtott, azokat a következő napok vitája fogja szétszedni elemeire, és azt hiszem, mindannyiunk számára igazolni, hogy sajnos azok az intézkedések, amelyeket tett - és kétségtelen, hogy a technikai-adminisztratív intézkedések mellett van néhány érdemi -, ezek éppenséggel nem egy korszerű, csökkentett, egyszerűsített adórendszer irányába hatnak.

Kezdeném az áfa-visszaigénylés rendszerével, ami tökéletesen mutatja, hogy a négy alapelvvel hogy megy szembe a kormány. Ígérte az alapelvben az adminisztráció csökkenését. APEH-oldalról csökkenni fog az adminisztráció, de a vállalkozói oldalról nem, hiszen egyre több igazolást kell a vállalkozónak a visszaigényléshez felmutatni, mégpedig nehéz technikai igazolásokat: például, hogy 20 százalékot mikor éri el az export hányada; például, hogy 3 hónapig igazolnia kell, hogy ő igénylő pozícióban van; például, hogy most már 8 millió forintos jövedelemhatárig kell gyűjtenie és igazolni majd, hogy elért-e már ahhoz, hogy egyáltalán lehívhassa az első visszatérítést.

A második, hogy a kis- és középvállalkozásnál több forrást hagyok. A kis- és középvállalkozások készpénzkészletét - ezeknél a legérzékenyebbek a vállalkozások a készpénzre - éppen megnehezítem. Hiszen azzal, hogy már az említett háromhónapos igénylési pozícióval a 2 millióról 8 millióra növelt értékkel... - tehát csak akkor kezdhetek el visszaigényelni, ha elértem a 8 millió forintot, illetve a visszatérítésnek a 30 napról 45 napra történő emelésével mind-mind a kis- és középvállalkozók készpénzkezelését nehezítem.

Már az MDF soraiban is értik, és azt hiszem, egyre inkább meg fogjuk érteni, hogy a 45 napra növelés nem javítja az ellenőrzés hatékonyságát. Tessék elképzelni, ha január 1-jén benyújtok egy visszaigénylést, és van rá 45 napja a hivatalnak, akkor február 1-jén még ezt fogja vizsgálni egészen február 15-ig. Tehát a február 1-jén beérkező igényléseket majd csak február 15-én fogja kézbe venni a hivatalnok, és onnan kezdve természetesen már csak 30 napja van. Tehát ez nem az ellenőrzés hatékonyságát, hanem a pénz állami büdzsében tartását fogja növelni 15 nappal, azt viszont minden hónapban.

Végül ellehetetleníti a lízingrendszert. Nem minden lízingelő vállalkozó csaló Magyarországon. Márpedig a mostani tervezet szerint akkor igényelhetem vissza az áfát, ha minden tételét kifizettem áfavonatkozásban egy terméknek, tehát egy lízing esetében, ha az utolsó lízingtételt egy kétéves lízingnél kifizettem. Két évig bent fekszik az államnál a pénzem a költségvetésben, mert feltételezik rólam, hogy a lízingkonstrukciót csak azért választom, mert csalok (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), nem azért, mert forráshiányos helyzetben ez az egy megoldásom.

Úgy látszik, hogy a mai tervezet - és csak az áfáról szeretnék konkrétan beszélni - is mutatja (Az elnök ismét jelzi az idő leteltét.), hogy ez a tervezet ellentétes azokkal az irányokkal, amelyeket a kormány meghatározott.

Köszönöm szépen. (Szórványos taps az SZDSZ és az MSZP soraiból.)




Felszólalások:  Előző  76  Következő    Ülésnap adatai