Készült: 2024.09.20.03:44:26 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

147. ülésnap (2011.12.05.), 88. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:00


Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Engedje meg, hogy a kérdésemet a helyközi, helyi közlekedés és a pályafenntartás költségeinek együttes tárgyalása alapján adjam meg.

A Széll Kálmán-tervben és a 2012-es költségvetésben foglalt célok fenntarthatóságát biztosítanunk kell. A kormány ezért újjászervezi a közösségi közlekedést, ezért alakította át a fogyasztói árkiegészítést, és ezért kívánja átalakítani az utazási kedvezmények rendszerét. Arra törekszünk, hogy a szolgáltatók pénzügyi egyensúlya, finanszírozása és működési biztonsága fenntartható, a szolgáltatási szint pedig növelhető legyen.

A jövő évi költségvetésről szóló törvényjavaslat a helyközi személyszállítási közszolgáltatások költségtérítése céljára mintegy 183 milliárd forintot irányoz elő, ez alig kevesebb, mint a 2011. évi költségvetési törvény alapján az egyes gazdálkodó szervezetek részére nyújtott 185 milliárd forint.

A 2012-es költségvetési törvényjavaslat fogyasztói árkiegészítés céljára 93 milliárd forint kiadást tartalmaz, amely valóban 16 milliárddal kevesebb az idei évhez képest. A 2012. évi költségvetést megalapozó egyes törvények módosításáról szóló törvényjavaslat azonban a fogyasztói árkiegészítésről szóló 2003. évi LXXVII. törvényt úgy módosítja, hogy ez a költségvetési kiadásmérséklődés a helyközi közlekedésben nyújtott utazási kedvezmények után a szolgáltatóknak járó fogyasztói árkiegészítésen keresztül valósuljon meg.

Összességében tehát valóban csökken a helyközi személyszállítási közszolgáltatóknak ezeken a címeken juttatott költségvetési támogatás, ennek mértéke azonban a közösségi közlekedés egészét nézve reális és megalapozott. A Széll Kálmán-terv alapján jelenleg folyamatban lévő, közösségi közlekedés átszervezésére irányuló munka eredményeként csökken a helyközi közlekedési cégek, elsősorban a MÁV-csoport költségszintje, így várhatóan javulnak e cégek pénzügyi működési feltételei is.

Az utazási kedvezmények rendszerének áttekintése alapján kialakítandó új kedvezményrendszer révén pedig, az utazási szokásokat és a szociálpolitikai megfontolásokat szem előtt tartva, a kedvezmények célzottsága és eredményességének növekedése várható.

A Széll Kálmán-tervben foglaltakkal összefüggésben folyamatban van a nemzeti közlekedési holdinggal kapcsolatos feladatok előkészítése, végrehajtása, melynek célja a közösségi közlekedési vállalatok működési hatékonyságának növelése. Az érintett vállalati kört tekintve változatlanok a kormány tervei, a holdingba továbbra is integrálni kívánjuk a MÁV-vállalatok mellett a Volán-társaságokat is. A jövő évi költségvetés kapcsán fontos jelezni, hogy a vasúti pályahálózat működtetésének költségtérítése céljára az idei összegnek több mint a kétszeresét, 47 milliárd forint kiadást irányoz elő, ami érdemi javulást jelent.

Összefoglalva: bízom benne, hogy képviselő úr félelmei indokolatlanok, nincs szó a helyi közösségi közlekedést ellehetetlenítő költségvetési kiadás csökkentéséről, sőt a tervezett közlekedés-szakpolitikai lépések megvalósulásától az ágazat működési, pénzügyi feltételeinek javítását várjuk.

Kérem, hogy válaszomat méltányolni és elfogadni szíveskedjék. Köszönöm, elnök úr. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  88  Következő    Ülésnap adatai