Készült: 2024.09.26.13:21:51 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

158. ülésnap (2004.06.14.), 52. felszólalás
Felszólaló Gaál Gyula
Beosztás gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:06


Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

GAÁL GYULA gazdasági és közlekedési minisztériumi államtitkár: Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Képviselő Úr! Jó hírem van az ön számára, arról szeretném ugyanis tájékoztatni itt az Országgyűlésben önt, hogy az Országgyűlés április 26-án este felé elfogadta az autóbusszal végzett, menetrend szerinti személyszállításról szóló törvényt, amely egyrészt mindazokat az alapelveket rögzíti, amiket itt a képviselő úr számon kér, másrészt világossá teszi a finanszírozási feladatokat is.

Tudom természetesen, hogy a képviselő úr nem szavazta meg ezt a törvényt, ezzel az MDF frakciója egyedül maradt, hiszen mind a három másik frakció megszavazta. Ebben a törvényben a 3. § arról szól, hogy nemhogy negatív megkülönböztetésben részesülnének a vidéken élők, a falvakban élők, hanem pontosan ők azok, akik pozitív elbírálásban részesülnek a törvény szemlélete alapján is, hiszen a törvény természetesen kezeli úgy, hogy állami közszolgáltatási feladat a falun élők helyközi tömegközlekedésének biztosítása. Mint ilyet, már a benyújtott törvényjavaslat is tartalmazta, hogy az állam finanszírozni és fenntartani köteles a közszolgáltatás keretében ezeket a szolgáltatásokat.

A vita ott volt a törvényhozatal során is, hogy vajon a városi tömegközlekedést kötelező-e támogatnia az államnak, vagy pedig marad, mint ahogy a korábbiakban volt, önkormányzati feladat. Tehát eddig is úgy volt, hogy a vidéken élőket támogatta az állam közvetlenül, az ő helyközi közlekedésüket támogatta, a helyi tömegközlekedési normatíva idén kezdődött a költségvetésben, és ez a törvény emelte törvényerőre. A 3. § (1) és (2) bekezdése rögzíti ezeket a szabályokat. Tehát nincs szó arról, hogy bármilyen módon is hátrányos helyzetben lennének a vidéken élők a közszolgáltatási feladat fenntartása tekintetében.

Az egy más kérdés, hogy hosszú távon természetesen a közlekedéspolitika feladata, hogy átgondolja, milyen szervezeti keretek között a legcélszerűbb megoldani a tömegközlekedési közszolgáltatási feladatokat, és milyen járműtípussal - autóbusszal vagy vasúton - lehet ezt olyan szervezeti rendszerbe illeszteni, amely a leghatékonyabban tudja nyújtani a vidéken élő lakosság számára is, hogy a most gazdaságtalannak tűnő vasúti szárnyvonalak vagy a gazdaságtalannak tűnő autóbuszjáratok sokkal szorosabb összehangolásával egy gazdaságosabb és jobban finanszírozható közszolgáltatást teremtsen a vidéki lakosság számára is.

A másik dolog, amit fontosnak tartok leszögezni, hogy jelen pillanatban semmi olyan előterjesztés és tárgyalás nincs az ÁPV Rt. gondozásában, ami az ön által említett 38 járat megszüntetésére irányulna. Az ÁPV Rt. mint tulajdonos nem is jogosult járatok megszüntetésére, hiszen a gazdasági és közlekedési miniszternek a jogköre, hogy a menetrendet jóváhagyja. Tehát az ÁPV Rt. saját hatáskörben nem is tud ilyet lépni. Természetesen arra garanciát nem lehet vállalni, hogy soha semmilyen járat nem fog megszűnni, elképzelhető, hogy megszűnnek járatok, mint ahogy az ugyanúgy elképzelhető, és meg is szokott történni, hogy új járatok indítását határozza el a társaság, éppen azért, mert a lakosság közlekedési szokásai vagy a helyi igények változnak az idők folyamán, és ehhez igazodóan szükséges a közszolgáltatást is megszervezni.

Tehát, képviselő úr, összefoglalva azt tudom mondani, hogy a közlekedéspolitika, az Országgyűlés által is elfogadott közlekedéspolitika nem támasztja alá az ön aggodalmait.

Köszönöm szépen. (Kovács Kálmán tapsol.)




Felszólalások:  Előző  52  Következő    Ülésnap adatai