Készült: 2024.05.10.06:03:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

158. ülésnap (2004.06.14.), 50. felszólalás
Felszólaló Lezsák Sándor (MDF)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:06


Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

LEZSÁK SÁNDOR (MDF): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! A kormány május 26-ai ülésén döntött a városi tömegközlekedés állami támogatásáról. A bejelentés szerint normatív állami finanszírozás egészíti ki azoknak a városi közlekedési vállalatoknak a bevételeit, amelyeket eddig az önkormányzatok támogattak. 2005-től az állam tehát erőteljesebben vesz részt a városi tömegközlekedés finanszírozásában. Az idei normatív támogatás keretében a városi tömegközlekedés támogatására 8,5 milliárd forintot osztottak szét, és jövőre tovább növekszik ez a keret. Budapest csaknem 6 milliárdot kapott az idei támogatás összegéből.

Államtitkár úr, a lakosság közel fele nem a városokban él, és míg az ő adóforintjaikból támogatjuk a kedvezőbb jövedelmi viszonyok között élő városi lakosság tömegközlekedését, addig a falvakban élők tömegközlekedésének támogatására mindeddig kevés pénz jutott. Ez a közlekedéspolitika növeli az esélyegyenlőtlenséget, fokozza a vidéken élők lemaradását az életviszonyok területén. A választókerületemben például Ágasegyházáról nem tudnak a második műszakba eljárni dolgozni Kecskemétre, mert hazafelé már nincs buszjárat. Más megyékből is hallottunk olyan panaszokat, például Nógrád megyéből, Pásztó körzetéből, hogy a Volán-társaságok csak növekvő önkormányzati támogatás esetén tudnák sűríteni a járataikat. Erre a mai anyagi körülményeik közepette képtelenek a szegény falusi önkormányzatok, de ha ők is megkapnák a városoknak jövőre járó támogatást, akkor sok helyen megoldódna ez a gond.

A helyközi Volán-járatok közlekedtetése nem piaci alapú tevékenység, vagy nem csupán az. A járatok fenntartása közszolgáltatás, az anyagi háttér biztosítása, vagy a vállalkozói tevékenységen túli kellő mértékű kiegészítése az állami újraelosztási rendszer feladata, éppen úgy, mint az egészségügyi szolgáltatások, az oktatásügy vagy a rendőrség, az állam más, létfontosságú szervezeteinek esetében.

A hírek most arról is szólnak, hogy a nem gazdaságos Volán-járatok közül 38 megszüntetését készítik elő a tulajdonosok az ÁPV Rt. közreműködésével. Vajon melyik lesz az a 38 helyközi járat, amely végképp megszűnik szolgálni egy-egy régió, kistérség lakosságát? Mi lesz a sorsa a közúti tömegközlekedés nélkül maradt településeknek és az ott élő állampolgároknak? Milyen közlekedési eszközzel járnak iskolába, orvoshoz, munkába az érintett térségek lakosai?

Kérem az államtitkár úr válaszát, hogy igazak vagy alaptalanok ezek a hírek, híresztelések. Várom a válaszát.

Köszönöm szépen. (Taps a Fidesz és az MDF soraiban.)




Felszólalások:  Előző  50  Következő    Ülésnap adatai