Készült: 2024.09.23.05:59:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

39. ülésnap (2002.12.03.), 30-34. felszólalás
Felszólaló Dr. Fónagy János (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:43


Felszólalások:  Előző  30 - 34  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Ház! Igen tisztelt Miniszter Úr! Az elmúlt napokban több, autópályával kapcsolatos hír jelent meg. Ezek szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium elkészítette az autópályamatrica-díjak 2003. évi emelési javaslatát. A sajtóban is megjelent adatok szerint végleges döntés még nincs, ám az előterjesztett változatokból a legvisszafogottabb is 10 százalékos emelést javasol, de szerepel akár 30-40 százalékos indítvány is. Ha ehhez hozzászámítjuk az SZDSZ-MSZP-kormány "több pénzt az embereknek" programja keretében 12-ről 25 százalékra megemelt áfaterhet is, akkor a magyar autósok, fuvarozók és fuvaroztatók 20-40 százalékkal magasabb autópálya-díjakkal számolhatnak 2003. január 1-jétől. Nem lett volna talán tisztességesebb, ha a választási ígéretek között a "kevesebb pénzt az embereknek" szlogen szerepelt volna?

A helyzetet csak súlyosbítja, hogy a díjemelések differenciálása várhatóan elmarad, illetve iránya megváltozik. Az elmúlt években alkalmazott díjpolitika eredményeit feladva a kormány százezrek életét keserítheti meg, mert újra rászabadítja a nehéz teherforgalmat az autópályákkal párhuzamos utak mellett fekvő települések lakosságára.

Igen tisztelt Miniszter Úr! Ön sikeres gazdaságkutatói pályafutás után került a gazdasági miniszter székébe. Ezért jól tudja, hogy a szállítási költségek természetüket tekintve olyanok, mint az energiaköltségek: teljes mértékben és azonnal beépülnek a költségstruktúrákba, növelve a fogyasztói árakat és az inflációt. Ezért holnaptól az emberek több pénzt fizetnek a kenyérért, a húsért, mert a szállítmányozó cégek nem jó szándékukból emelnek a költségeken, hanem a jelenlegi kormány intézkedéseinek következménye miatt. Ha a fuvarozók nem ezt teszik, akkor jelentős részüknél fennáll - már az EU-kötelezettségek miatt is - a tönkremenetel veszélye, s ezt nem mi mondjuk, ezt nyilatkozta Sárközi György, a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségének elnöke és Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetségének főtitkára.

Tisztelt Miniszter Úr! A helyzetet rontja, hogy a választási ígéretek ellenére nem sikerült az M5-ös matricás rendszerbe vonása, az továbbra is Európa legdrágább autópályája. Lehet, hogy az autópályadíj egységesítését önök az M5-ös díjtételeihez igazodva képzelték el?

A polgári kormány az autópályadíj-emelés mértékét az inflációs szint alatt oldotta meg, sőt az érintett térségek lakosságának érdekeit szem előtt tartva a teherautók díját ezen belül is csak mérsékelten módosította. Kérem, fontolják meg a brutális áremelés következményeit, s annak mértékének megállapításánál (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) az emberek érdekeit, a magyar autósok és fuvarozók teherbíró-képességét is vegyék figyelembe.

 

ELNÖK: Képviselő úr...

 

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): Kérdezem: hogyan szerez érvényt miniszter úr...

 

ELNÖK: Képviselő úr, három perc áll az ön rendelkezésére.

 

DR. FÓNAGY JÁNOS (Fidesz): ...a szocialista választási ígéreteknek? Mit kíván ez ügyben tenni?

Elnézést kérek. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

 




Felszólalások:  Előző  30 - 34  Következő    Ülésnap adatai