Készült: 2024.09.20.10:00:18 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

214. ülésnap (2005.04.18.), 261. felszólalás
Felszólaló Tállai András (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:18


Felszólalások:  Előző  261  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÁLLAI ANDRÁS (Fidesz): Köszönöm szépen. Előrevetítem, hogy a 20. és a 32. számú módosító javaslatról szeretnék beszélni, és a 32. módosító javaslattal fogom kezdeni. Ez a jövedéki törvényt módosítaná, amennyiben a parlamentben megkapja a többséget.

Tisztelt Képviselőtársaim! Hetek óta zajlik az üzemanyagadó vitája, és önök nagyon büszkén mondják azt, hogy az önök ideje alatt nem növekedett a jövedéki adó mértéke, sőt inkább csökkent. Azt kell mondjam, hogy ez nem igaz. Azért nem igaz, mert ha visszaemlékeznek, a jövedéki adótétel utolsó emelése 2002. július 1-jén lépett hatályba. Ezt a parlament 2000 őszén szavazta meg. (Domokos László: Úgy van!) Tehát hatályba az emelés 2002 júliusában lépett. Azért csak 2002 júliusában, mert 2000-ben volt egy megállapodás a fuvarozókkal, az bekerült a törvényjavaslatba, hogy addig, amíg az olaj hordónkénti ára 25 dollár alá nem megy negyedéves átlagban, nem növekszik a jövedéki adó mértéke, kivéve, ha elérjük 2002. július 1-jét, mert akkor fog majd növekedni, meghatározva egy dátumot.

Na most, ez a törvény hatályba lépett. De önök 2002 májusában léptek hatalomra, megalakult a kormány, és 2002 júniusában már az önök által benyújtott törvényjavaslatot tárgyalta az Országgyűlés. Ha önök korrektek lettek volna, akkor azt mondják, hogy kérem, még mindig nem érte el azt a mértéket, és a szocialista kormány folytatja az Orbán-kormány által elfogadott stratégiát a jövedéki adó tekintetében, június 29-én idehozzák a törvényt 13 órára, abból 17 órára törvény van, hogy csökkenjen vagy maradjon az a szabályozás. De nem, ettől sokkal kényelmesebb volt az, hogy ráfogják az előző kormányra és Országgyűlésre, hogy az emelte a jövedéki adót. Kérem, ha idehozták volna júniusban a parlament elé, amit egyébként az Orbán-kormány valószínűleg megtett volna, önök nem tették meg, mert a politikai balhét el lehetett vitetni az előző Országgyűléssel, illetve az előző kormányzattal. Átlátszó trükk!

Ráadásul tudják, mi a nagy probléma? Az a nagy probléma, hogy mondjuk, egy gépjárműfenntartó szempontjából nézzük át, milyen terhek változtak azóta. Például súlyadó. Ha hiszik, ha nem, önök 700 forint/kiló tételről 1200 forintra emelték fel a súlyadó mértékét (Domokos László: Úgy van!), 1200 forintra és kötelezően. Ez személygépkocsira, kamionra, teherszállítóra, mindenre igaz, államtitkár úr - ezen lehet mosolyogni. A következő tétel az autópályadíj. Önök az autópályadíjat 7,5 tonna fölött 80 ezer forintról évi 130 ezer forintra emelték fel. Nézzük tovább! Felemelték a szemétszállításban 12 százalékról 15 százalékra az áfa mértékét. Ez is a lakosságot terheli, szintén tehernövekedés. Az illetékek vonatkozásában: a gépjárművek átírási illetékét 50 százalékkal emelték 2002-ben, 10 forintról 15 forintra; a forgalmi kiadását, a törzskönyvezést már nem is teszem ehhez hozzá.

És ha mindehhez, mondjuk, egy teherszállító esetében még hozzájön, tisztelt képviselőtársaim, hogy Ausztriában és Németországban az uniós tagságunkat követően egy úgynevezett autópálya-kilométerdíjat vezettek be, ami Ausztriában 0,52 euró, Németországban pedig 0,32 euró, és mindezt azóta vezették be - no, ezt nem önök vezették be, de ez is terheli ugyanazt a fuvarozót. Ugyanazt a fuvarozót!

(19.50)

Közben beléptünk az Európai Unióba, megszűnt, mondjuk, a tevékenységi engedély, ezáltal felhígult az egész fuvarozói tevékenység, magyarul: sokkal többen vannak a piacon, mert nincs semmilyen szakmai korlátja annak, csak a pénz, hogy ki tudja megvásárolni a teherautót, és ha így nézzük meg, hogy milyen közegben kell ugyanannak a vállalkozónak megfelelni, tisztelt államtitkár úr, akkor megdöbbenünk, hogy érdekes módon nem tud megfelelni. Ezért mennek tönkre a fuvarozó vállalkozások Magyarországon.

Tehát ma ezzel beérni, hogy kérem, én nem emeltem a jövedéki adót, egyszerűen nem lehet, mert az összes többi adónemet tetszettek szépen emelni, és nem vették figyelembe azt, hogy az Európai Unió milyen körülményeket teremt, mondjuk, egy fuvarozási vállalkozás esetében.

Más terhek is rászállnak még a vállalkozóra, többek között csak mondom, hogy a fuvarozásnak 25 százalék lett az áfája, és bizony be kell állítania a bevallásába, és be kell fizetnie az áfát akkor is, ha nem kapja meg az ellenértékét, és meg kell neki finanszíroznia. Ez is nehézség azóta. Ezeket kell összerakosgatni és megnézni azt, hogy mi változott, nem hőbörögni a jövedéki adóval. Éppen hogy a jövedéki adóval kellene kompenzálni. Azt nem akarom elmondani, hogy Európában milyenek az üzemanyagárak. Három európai országban drágább, mint Magyarországon, az összes szomszédos országban alacsonyabb.

Ezért nyújtottuk be a 32. módosító javaslatot, ami egyébként, bevallom őszintén, politikai célzatú, szó szerint megegyezik a 2004 májusában elfogadott törvényjavaslattal, amit az éppen a ma fölmentett Draskovics Tibor pénzügyminiszter úr terjesztett a parlament elé, pontosan ugyanezzel a módszerrel. Egy órakor néztük meg a törvényjavaslatot, a rendkívüli eljárást négyötöddel megszavaztuk, megtárgyalta a költségvetési bizottság, beadtuk a módosítót, öt órakor volt az első szavazás, hogy szavazzuk meg. Megszavaztuk, hatályba lépett a törvény. 2004 májusában miért volt jó ez a javaslat? Most ugyanúgy itt van előttünk.

A miniszterelnök azt mondja, hogy ő úgy tudja, hogy ez működik, talán. Így mondta, hogy talán van egy kormánydöntés erre. Hát, a talán megint nem jött be a miniszterelnöknek, mert nem a kormánydöntés, hanem törvény volt erre vonatkozóan. Most itt van előttünk, uraim, és ne hagyják bajban a miniszterelnök urat, Gyurcsány Ferencet, segítsék ki! Szavazzák meg ezt a módosító javaslatot, mert legalább akkor azt tudja mondani, hogy kérem, az Országgyűlés segített, és az Országgyűlés érvénybe léptette azt a javaslatot, amely alapján 250 forint fölött a benzin árából 5 forintos emelés esetén 1 forinttal kevesebb lesz az emelés, ugyanez a gázolaj esetében.

Egyébként, ha hatályban lenne az a törvény, amit Gyurcsány Ferenc miniszterelnök március 22-én úgy tudott, hogy hatályban van, akkor például a gázolaj ára ma 8-10 forinttal lenne kevesebb, és ne mondják, hogy az kis összeg. Tehát mindenképpen azt javaslom, hogy fontolják meg, hogy ezt a javaslatot elfogadják. A 32-esről van szó.

Még maradt 40 másodpercem arra, hogy a 20. javaslat mellett érveljek, ez az áfa. A mi javaslatunk szerint az áfakulcsok mértéke 19-re, 10 százalékra módosulna a 25 és 15 helyett, illetve maradna az 5 százalékos áfakulcs. Emellett nem sok érvet szeretnék felsorakoztatni. A legfontosabb talán az, hogy miközben nálunk a legdrágább az üzemanyag, aközben nálunk a legmagasabb az áfakulcs, de ha fuvarozásról beszélünk, a legmagasabb a súlyadó, és legmagasabb még mellé a helyi iparűzési adó mértéke is.

Tehát az áfára visszatérve, úgy gondolom, hogy nem beszélni kell az áfakulcsok változásáról, hanem dönteni. Itt van a parlament előtt egy javaslat, tisztelettel kérem Göndör képviselő urat is, hogy fontolja meg nagyon alaposan, és támogassa a 20. számú javaslatot. (Domokos László: Úgy van! - Taps a Fidesz soraiban. - Bánki Erik: Vastaps az ellenzéki padsorokból!)




Felszólalások:  Előző  261  Következő    Ülésnap adatai