Készült: 2024.09.24.00:51:09 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

18. ülésnap (2018.07.16.), 40. felszólalás
Felszólaló Varju László (DK)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 11:57


Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

VARJU LÁSZLÓ (DK): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Ellenzéki képviselőtársainkkal törekedtünk itt összeszedni és megfogalmazni azt a kisebbségi véleményt, amely a legfontosabb területeket érintően a költségvetésről elmondható. Fontos, hogy a gazdálkodási mozgástérről szó essen, fontos, hogy beszéljünk a kora nyáron elfogadott költségvetés kockázatairól, a figyelmen kívül hagyott költségvetési keret következményeiről, említsük meg a 3 százalékos hiány alatti költségvetési tervezés következményeit az előnyein túl. Beszélni kell az adórendszer problémáiról! Beszélünk egyébként a makrogazdasági pályáról, avagy a kiadási oldalról, vagy az államháztartás hiányáról, az államadósság mértékéről. Ehhez egyébként mintegy 810 figyelmen kívül hagyott módosító indítvány mindenképpen okot ad, mert önök ennyit dobtak a kukába. A viták alapján természetesen ezekre érdemes, mindenképpen fel kell hívni a figyelmet.Kezdjük azzal, hogy a gazdálkodási mozgástér hogyan néz ki. A miniszterelnök úr és mások is, felelős vezetők válságköltségvetéssel indítottak, és azt mondták el, hogy ez lesz az a költségvetés, amelynek ilyen lábakon kell állni, ki kell bírni mindent. Ennek érdekében egyébként, hogy ezt ilyen módon kezelhessék, lényegében azt megtették, hogy a parlament hatásköréből kivonták a költségvetést, és olyan helyzetet teremtettek, hogy lényegében a kormány saját hatáskörben, rendeletekkel tudjon pénzt költeni, és ilyen értelemben a parlament ellenőrző szerepét figyelmen kívül hagyják.

Ebbe a kategóriába tartozik egyébként maga a kora nyáron elfogadott költségvetés kockázata, amit  lássuk be  azzal, hogy 2017 adatai még nem ismertek, bár a minisztérium hangsúlyozta, hogy ő ismeri, 2017 adatai nem ismertek, 2018 folyamatairól nem tudjuk, hogy mi történik, nincs zárszámadás egyébként, és 2019-ről fognak itt majd dönteni, mert mint ahogy hallották, többségünk ezt nem fogja támogatni. Pedig az már jelenleg is látható, hogy 2017-et nem akarták betartani, amit önök elterveztek, 2018-at nem fogják betartani, 2019-re pedig nem is akarják ezt betartani. Nyugodtan lehet mondani azt, hogy biankó felhatalmazást adnak a döntéssel, a költségvetés elfogadásával a kormánynak, hogy saját hatáskörben alakítsa kénye-kedve szerint, spórolhat, avagy költekezhet is.

Fontos beszélni a figyelmen kívül hagyott költségvetési keretről, ami nagyon leegyszerűsítve azt jelenti, hogy nemcsak az adott évben figyeljük a hiányt, hanem előre tervezve is gondolunk erre a felelős gazdálkodásra. A korábbi világgazdasági válság óta az Európai Unióban az országok között önök által is egyébként felvállalt, elfogadott megoldásban azonban éppen ilyenkor kellene mindezt betartani. Önök éppen azt mondták, hogy nem kívánják ezt betartani, mert igazából nincsen ennek semmilyen következménye, nincs szankciója, miközben önök a gazdasági válság lehetőségéről beszélnek, amikor éppen hogy takarékoskodni kellene és ennek megfelelően eljárni. Éppen ez szolgálná egyébként a gazdasági válság esetén Magyarország és a családok érdekeit, hogy a legrövidebb idő alatt és a legkisebb kárral lehessen egy ilyet átvészelni, amennyiben ez bekövetkezik. Hozzáteszem, ha önök annyira büszkék a protestáns szellemiségű megközelítésre, akkor most miért nem ilyen költségvetést hoztak ide elénk. A lelkiismeretüket egyébként nem fogja megnyugtatni, hogy ebben a döntési folyamatban a Magyar Nemzeti Bank egy 180 pontból álló alternatív kormányprogrammal áll elő, vagy egyébként maga a Magyar Nemzeti Bank csinált ezenkívül egy olyan költségvetési jelentést, amely arról szól, hogy miben nem ért egyet a kormánnyal, és mi az, amit egyébként elutasít. Ennek, azt gondolom, következménye kell hogy legyen, már ha egyébként érvényes kormányprogramról lehet beszélni az önök részéről.

A költségvetés sikereinek árnyoldalairól is érdemes mindenképpen szót ejteni, mert az árnyoldalak közé tartozik az oktatás és az egészségügy. Ami itt bekövetkezett, a képviselőtársam is említette, azt gondolom, többen is megfogalmazzuk, és fontos erre felhívni a figyelmet, hogy azzal, hogy az oktatás területén a reálértéket sem biztosítják, és lényegében a növekményüket az infláció majd elviszi, ez világosan mutatja, hogy hogyan gondolkodnak önök erről. Hogyan lesznek így okosabbak, felkészültebbek, rátermettebbek a gyerekeink? Az önök iskoláiban erre egyre fogy az esély, és éppen ezért azt gondolom, önök rosszul gazdálkodnak. Az önök által sokat emlegetett családokban éppen hogy a gyerekekre spórolnak, miközben önök pedig nem. Ezzel a jövőnket élik fel, a jövőjüket élik fel, és erre egyébként ott van egy nagyon jó példa, amit a szakképzéssel műveltek. Olyan, mint az elvált szülők gyereke, ide-oda dobálják, megoldás nincs rá, most éppen majd az innovációval foglalkozó minisztérium lesz érte felelős, és majd próbál tenni valamit. Lehet, hogy önök is úgy érzik, hogy ezt a gyereket csak folyton verték, hát most ezt folytatják. Azt gondolom, hogy ha önök ezzel nem értenek egyet, nem akarnak ilyet, akkor ne fogadják el ezt a költségvetést.

(15.20)

Az adórendszer problémáiról mindenképpen kell néhány szót említeni, mert a költségvetés bevételi oldalán jelennek meg, s ennek lényege, hogy önök az emberektől több pénzt vonnak el, egyszerűsítsük le; vonatkozik a vállalatokra, a vállalkozásokra, önök ezt elvonják. Utóbb ezt kénytelenek voltak beismerni is, mert  idő híján most csak ezt az egyet említem  a kafetéria-rendszer kedvezményeinek megvonásával, önök nyilvánvalóan tudják, most már hangosan is elismerhetik: igen, ezzel a reálbér csökkenni fog, azok a kedvezmények, amiket önök korábban biztosítottak, most nem lesznek meg a dolgozók számára, és ez kifejezetten hátrányt fog okozni.

A költségvetésnél mindenképpen ebben a fejezetben meg kell említeni, hogy ez olyan értékválasztás is, hogy mit tartanak önök fontosnak. Ebben a tekintetben egy pozitív példát mindenképpen említek önöknek, ami igazából még egyharmadnyi pozitív példa, és ez pedig az otthonápolás ügye. Az önök részéről az elmúlt években számos alkalommal képviselők, vezetők, minisztériumi tisztségviselők megígérték, hogy ezt megoldják. Ebben a költségvetésben nem tették. A költségvetés vitájának menetében a civil szervezetek tüntettek, és ebben az igen nagy nyílvánosságot kapott témában, azt gondolom, hogy a kormánypárti képviselők a Költségvetési bizottság ülésén olyan nyilatkozatot tettek, hogy ezt meg akarják oldani. Ezért azt gondolom és azt remélem, hogy ez a nyilatkozat nemcsak elhangzott, hanem érdemben akarnak ezzel valóban foglalkozni, mert szó szerint is idézem önöknek: „Tudomásunk szerint az EMMI a nyári időszakban tárgyalásokat folytat ezekkel a szakmai szervezetekkel, és az őszi törvénykezésben lehet rendezni ezt a kérdést, hogy 2019-től akár emelésre is sor kerüljön. Arra kérem az elnök urat, hogy ebben az egyeztetésben majd vegyen részt, én pedig felajánlom a kormánypárti frakciók segítségét ebben a dologban.”  mondta a Fidesz képviseletében a bizottság alelnöke. Így önöké a felelősség.

Sajnos, az elmúlt héten az első egyeztetésnél még pozitív jeleket nem tapasztalhattunk, de bízom abban, hogy felelősen gondolkodnak, ígéretüknek megfelelően igenis eleget tesznek annak, hogy mind a munkaviszony elismerésére, mind pedig a díjazás jelentős növelésére sor kerül.

Ennek alapján egyébként nyugodtan mondhatjuk, és ezt egyébként a Magyar Nemzeti Bank jelentése is alátámasztja, hogy a 2018-19-es költségvetésben önök jelentősen túltervezték a bevételeket. Kisebb lesz a béremelkedés, és így egyébként ez is az előbbit támasztja alá. A vártnál kisebb lesz az adósságcsökkentés, több tartozást hagynak egyébként a gyermekeinkre. A kormány szándékosan alulbecsüli egyébként az infláció mértékét, de tegyük hozzá, még a formalitásokra sem adnak, mert a 2018-as költségvetésben 69,5 százalékos GDP-arányos államadósságot hagytak jóvá, míg a 2019-es javaslatban 70 felettire javasolják eközben. Önök folyton azt mondják, hogy csökken. A 69-ről 70, az milyen csökkenést jelent? Természetesen semmilyet.

Összefoglalva tehát azt kell mondjam önöknek, hogy ez a költségvetés nem ad módot a miniszterelnök által válsághelyzetnek minősített körülmények megelőzésére, sőt folytatódik az értelmetlen költekezés, hiszen válsághelyzetben nem stadionokat meg múzeumokat kell építeni, hanem megtakarítani kell, és ha eljön a nehéz időszak, akkor ernyőt kell tartani rossz időben nemcsak Putyin elnök feje fölé, hanem a többiek is, a családok is megérdemlik azt, hogy vigyázzanak rájuk.

Ez a költségvetés egy jövőt felélő papírhalmaz, mert az oktatást és az egészségügyet nem kezeli kiemelten, a szakképzést ide-oda dobálva tönkreteszi azt. És miért csodálkoznak önök, ha minden fiatal ezek után úgy nyilatkozik, hogy minél távolabb akar kerülni ettől az országtól? Ha egy tanácsot adhatok önöknek, akkor azzal azt teszem, hogy a Paksi Atomerőmű ügyét húzzák ki, és azt tegyék át az oktatás ügyére.

Végezetül pedig: a romlásba igyekvő, sodródó költségvetést még a Költségvetési Tanács megállíthatja. Kovács Árpád elnök úr, Matolcsy György, a Magyar Nemzeti Bank elnökének véleménye alapján ezen a héten az ÁSZ elnökével közösen szerdán dönthetnek úgy, hogy megállítják, önöknek ezt visszaküldik, és egyébként szeptemberre hozzanak egy új költségvetést. A Demokratikus Koalíció nem támogathatja az önök költségvetési előterjesztését. Köszönöm a figyelmüket. (Taps a DK és az MSZP soraiban.)




Felszólalások:  Előző  40  Következő    Ülésnap adatai