Készült: 2024.09.19.20:36:20 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

106. ülésnap (2003.11.11.), 430. felszólalás
Felszólaló Tóth Sándor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Költségvetési bizottság
Felszólalás oka Ismerteti a bizottság véleményét
Videó/Felszólalás ideje 3:46


Felszólalások:  Előző  430  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

TÓTH SÁNDOR, a költségvetési és pénzügyi bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök asszony. Tisztelt Képviselőtársaim! A költségvetési és pénzügyi bizottság megtárgyalta a regisztrációs adóról benyújtott törvényjavaslatot, és azt 15 igen szavazattal, 3 tartózkodás mellett általános vitára ajánlja a parlamentnek.

A regisztrációs adó a bizottság ülésén megfogalmazott előterjesztés alapján tulajdonképpen a mostani fogyasztási adónak egy európai és harmonizáltabb neve. Azért hangsúlyoztuk azt, hogy EU-harmonizáltabb, mert nem kötelezettség az, hogy legyen ilyen, de az európai tagországokban általában bevezették ezt az adót. Arról van szó, hogy a vámhatárok elmozdulása után az áruk szabad mozgásával együtt a fogyasztási adó biztonságosan nem szedhető be. A mi költségvetésünkben ez a tétel már 50 milliárd forint felett van ebben az évben, amelyről nem szeretnénk ilyen módon lemondani. Ezért be kell vezetni a regisztrációs adót, amely azon a megfontoláson alapul, hogy a személygépkocsik első belföldi forgalomba hozatalát tudnánk megadóztatni. Tehát míg elviekben elkerülhető a vámhatóság akkor, amikor valaki külföldről Magyarországra hoz egy személygépkocsit, ha magyar rendszámot kér rá - márpedig erre szüksége van, ha életvitelszerűen itt tartózkodik, a kötelező biztosítást fizetnie kell, és súlyadó-kötelezettsége is van az önkormányzatok felé -, akkor ez egy adóztatható tényállás, és erre szolgál a regisztrációs adó.

A fogyasztási adó százalékos adómértéke helyett a regisztrációs adó tételes lesz, mivel így megvalósítható lesz a használt autóknál tapasztalható alulszámlázás csökkentése, megszüntetése. Az adótételek a személygépkocsi műszaki, illetve környezetvédelmi tulajdonságai alapján változnak, ami igen jelentős változás az eddigi fogyasztási adóhoz képest. Amennyiben a személygépkocsit átalakították, és ennek következtében az adó összege nő, a különbözet értékét értelemszerűen meg kell fizetnie az átalakítónak.

Az eljáró hatóság ebben a körben az esedékes fogyasztási adót több mint tíz éve beszedő Vám- és Pénzügyőrség Országos Parancsnoksága, és ezt az adót kivetéssel állapítják meg. Ezen eljárás keretében mód van a vámhatóság eddig felhalmozott tapasztalatainak, termékismeretének kihasználására és a lopott személygépkocsik kiszűrésére is.

Amennyiben az adóalany át kívánja alakítani a személygépkocsiját, azt a területileg illetékes közlekedési felügyelethez kell neki benyújtani előzetes engedély iránti kérelemmel, egyidejűleg az adóhatóságot is köteles értesíteni az átalakítási szándékáról. A személygépjárművek adategyeztetési ellenőrzésének céljából adatokat is kérhetnek az adóhatóságtól.

Tisztelt Képviselőtársaim! Mint mondtam, a költségvetési bizottságban nagyobb vita nem alakult ki a regisztrációs adó szükségességének bevezetését illetően, ezt ellenzéki képviselőtársaink tartózkodó magatartása is tanúsítja, ezért a parlamentnek általános vitára javasolom a benyújtott törvényjavaslatot.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  430  Következő    Ülésnap adatai