Készült: 2024.09.26.05:21:38 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

54. ülésnap (1999.03.04.), 54. felszólalás
Felszólaló Ruchti Róbert (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:35


Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

RUCHTI RÓBERT (Fidesz): Köszönöm a szót. Elnök Úr! Tisztelt Ház! Az előttünk fekvő, szabálysértésekről szóló, T/669. számon benyújtott törvényjavaslatot, úgy gondolom, szemrebbenés nélkül nevezhetjük nagy fontosságúnak és elengedhetetlenül szükségszerűnek. Tehetjük ezt nem csupán azért, mert nemzetközi szerződés és egyúttal az Alkotmánybíróság 1997-es határozata is jogszabály-módosításra kötelezi e téren a parlamentet, de annak okán is, mivel egy harminc évvel ezelőtt született s azóta rendeletek sokaságával toldozott-foldozott törvényt fog reményeim szerint ez az új szabálysértési kódex leváltani.

A feladatokat, területeket világosan elkülönítő, egységes szerkesztésű törvényjavaslat jó esélyt ad a céljai közt elsődleges helyen szereplő gyors és eredményes fellépésnek, amely nem kizárólag a jogalkalmazók, hanem bizony a törvénytisztelő polgárok régi vágya is.

 

(11.20)

Azon nyilván lehet vitatkozni, bár szerintem nem nagyon érdemes, hogy egy ekkora országban, mint a miénk, a napi több mint ezer szabálysértési ügy soknak minősül-e, kell-e emiatt aggódnunk és a szankciókat szigorítanunk, de azt mindannyian jól tudjuk, hogy ez esetben a tényleges eljárások és az igazából elkövetett szabálysértések között óriási a különbség, nyilván az utóbbi javára.

Nyolcéves önkormányzati képviselői tapasztalataim is hozzájárultak ahhoz a meggyőződéshez, hogy a lakosság, a közvélemény egyáltalán nincs elragadtatva attól az eredménytől, amit a büntetőjog és a különböző hatóságok, a társadalom általánosan elfogadott normáit felrúgó magatartások, jogsértések megelőzése, üldözése, megbüntetése terén nyújtani tudtak.

Tisztelt Képviselőház! Egy ilyen törvény alapvető kritériuma, hogy minden esetben az elkövetett szabálysértés súlya megfelelő mértékű büntetéssel legyen arányba hozható, olyan szankciórendszerrel rendelkezzék, mely visszatartó erejénél fogva is csökkenti az ilyen cselekmények végrehajtási hajlandóságát. A korábbi jogszabályok sokszor nevetségesen alacsony büntetési tételei - gondolok itt például a helyszíni bírság 2000 forintos maximumára - erre semmiképpen nem voltak alkalmasak.

A jelenlegi javaslat szerint az eddigieknél sokszínűbb szankciórendszer, a pénzbírság általános maximumának emelése olyan, a mai realitásokra szabott válaszok, melyek már régóta váratnak magukra. Mindamellett a pénzbírság 1000-től 100 ezer forintig terjedő nagysága széles mérlegelési lehetőséget ad a jogalkalmazó számára, hogy az eset összes körülményeinek értékelése alapján a tettre s az egyénre szabottan állapítsa meg a büntetés mértékét.

Mivel a jogszabálytervezet nem notórius bűnözők megfékezésére szolgál, pénzbírság végrehajtásánál - nagyon helyesen, az eredendő állampolgári felelősségtudatra számítva - a fokozatosság elvét alkalmazza akkor, amikor befizetéselmulasztás esetén a letiltást, majd ennek eredménytelenségekor az adók módjára történő behajtást, végezetül az elzárást helyezi kilátásba. Új eleme a tervezetnek az adók módjára való ingó és ingatlanvagyonra vezetett végrehajtás általánossá válása és a folyamat végén az elzárás eshetősége. Nem hiszem persze, hogy ezek után főleg az utóbbi tömegbüntetéssé válna, nem is ez a cél, viszont van ennek a két intézkedési lehetőségnek egy igen fontos üzenete: nem érdemes arra számítani, hogy akármilyen ürüggyel ki lehet játszani, el lehet kerülni a felelősségre vonás következményét.

Tisztelt Képviselőház! A szigorítások, az eszközrendszer kiterjesztése mellett ugyanakkor a törvényjavaslat - és ez így van rendjén - a jogorvoslat lehetőségével garanciát nyújt bármiféle hivatali elfogultság, túlkapás felülbírálatára is. Ezek után - ahogy olvashattuk - amenynyiben az érintett nem ért egyet a közigazgatási szerv határozatával, bírósághoz fordulhat. Megnyugtató ebben a struktúrában, hogy tulajdonképpen egy harmadik, független és pártatlan fórum dönti el két, lényegében azonos perbeli pozíciójú fél vitáját.

Végezetül: a javaslat külön érdemének tartom a gyermekek védelmét szolgáló paragrafusait, melyek a tiltott kéjelgésre, a gyermekkel koldulásra vagy akár a játék- és pénznyerő-automaták üzemeltetésére vonatkozóan tartalmaznak lényeges szigorító intézkedéseket.

Összességében úgy gondolom, rendkívül időszerű, egységes szerkesztésű szabálysértési kódex került a tisztelt képviselőház asztalára.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiból.)




Felszólalások:  Előző  54  Következő    Ülésnap adatai