Készült: 2024.09.21.02:54:45 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

215. ülésnap (2017.04.20.), 14. felszólalás
Felszólaló Bodó Sándor (Fidesz)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:48


Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

BODÓ SÁNDOR, a Fidesz képviselőcsoportja részéről: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Ház! Valóban így van, ahogy az államtitkár úr mondta. A nemzetközi példákat is tekintve Magyarországon az ilyen jellegű fejlesztések időintervalluma és bonyolultsága egészen kriminális. Ennek a tanúbizonyság-tevői leginkább azok a ma­gyar állampolgárok, azok a magyar vállalkozások, amelyek ezt elszenvedik. Amikor ezek a cégek a hatá­ron túli üzleti partnereikkel valamiféle együttműkö­désben gondolkodnak, a külföldi partnerek nem is értik ezt a hozzáállást. Gyakran elhangzik, hogy ti talán fordítva ültök a lovon. Nyilván ennek kialakult szokásrendje van, amit nagyon is helyes módon át kell gondolni, és javítani kell azokat a lehetőségeket, amelyeket mindannyiunk számára előnyként tud majd biztosítani ez a törvényjavaslat.

Az, hogy a közműhálózatra való rácsatlakozás felgyorsuljon, teljesen érthető és jogos igény, és ha belegondolunk, talán három-négy olyan fontos jel­lemző mindenképpen megfogalmazódik ennek kap­csán, amit érdemes hangsúlyozni.

Az egyik a gyorsítás, ami teljesen érthető, ahogy említettem. Emellett természetesen az is nagyon fontos, hogy ezeket a munkálatokat olyan szakembe­rek végezzék el, akik erre megfelelő jogosítvánnyal, szakértelemmel bírnak. És ennek a leginkább megfe­lelő garanciája az, ha ők egy olyan rendben vannak felsorolva, olyan jogosítványi körrel vannak felha­talmazva, ami alapján bárki a tetszése, költségei, földrajzi közelsége szerint választhat.

(9.50)

Elég furcsa eljárás volt az, hogy a megrendelő nem választhatja ki, hogy kivel is végezteti el az adott tevékenységet. Erre azért elég kevés példa van az üzleti világban, hiszen mégiscsak ő fizet.

Amikor a villamos energia kapcsán, illetve a víziközmű-szektor vonatkozásában is ezek a példák előjönnek, azt kell mondjam, hogy nagyon helyesen utoléri, kapcsolódik a földgázszektorhoz a hasonló elvárások sorában, hiszen tudjuk nagyon jól, hogy az ipari, mezőgazdasági, kereskedelmi létesítmények kapcsán talán ez a három ágazat az, ami mindegyik esetben megjelenik, el nem kerülhető, hiszen mind­egyik helyen szükség van villamos energiára, vízre, szennyvízre és nyilván a fűtési módtól függően föld­gázra is. Amikor arra gondolunk, hogy talán egyik vagy másik a biztonságosabb vagy a fontosabb ennek kapcsán, természetesen nemigen állíthatunk sorren­det, hiszen a mai modern és azt gondolom, összetett gazdasági vonatkozásban ezek mindegyike olyan feltétel, amit egyenlő szempont szerint kell majd elbírálnunk.

Nagyon sokszor elhangzik, hogy amikor vállal­kozók elindulnak egy-egy fejlesztés kapcsán és sok feltételt számba véve, bizony ott van a fontossági sorrend elején, hogy vajon milyen tortúrákon, mi­lyen bürokratikus lépéseken is kell áthaladniuk. Az is, hogy a finanszírozási oldal részéről biztosítva van egy-egy ilyen vállalkozás vagy egy-egy ilyen fejlesz­tés, nyilván nagyon-nagyon fontos, és azt gondolom, talán az egyik legfontosabb, de hallottunk már szám­talan olyan példát, hogy a meglévő anyagi fedezet mellett, illetve annak ellenére az eljárási rend, illetve a kilátástalanság, a rendkívül hosszú eljárási idő volt az, ami eltántorított egy-egy befektetőt akár attól, hogy megvalósítsa, akár attól, hogy itt Magyarorszá­gon valósítsa meg azokat a fejlesztési elképzeléseit, amelyek mindannyiunk számára igen fontosak len­nének. Ez ebben a vonatkozásban rendkívül fontos, és a határidők csökkentése szerintem egy olyan ins­piráló tényező lesz a gazdasági szervezetek számára, ami elősegíti majd azt a jövőben, hogy reménytelje­sebben vágjanak bele egy-egy ilyen fejlesztési elkép­zelésbe.

Az, hogy a költségek is csökkennek, érthető mó­don szintén egy fontos elvárás. Nagyon sokszor el­hangzott a vállalkozók részéről, magam is fültanúja voltam több ilyen beszélgetésnek, hogy igazából nem is igen tudják, hogy miért kell ezeket a költségeket befizetni. Nem nagyon volt ennek észszerű magyará­zata, hiszen a későbbi szolgáltatási díjban azért nyil­vánvalóan a szolgáltató nyeresége is megjelenik, és úgy élik meg a vállalkozók, hogy még azért is nekik kell fizetni és nekik kell sort állni, amiért majd a későbbiek során, a gazdasági tevékenységükből adó­dóan rendszeresen fognak térítést biztosítani a szol­gáltató felé. Tehát nagyon fontos, hogy a költség­csökkentés ezen a területen is megjelenjen.

Nagyon határozott elképzelés az, ami abban a vonatkozásban jelenik meg, hogy az adatbázisok, térképek, kimutatások hozzáférhetőek legyenek bár­ki számára díjmentesen. Számtalan példa van arra is a gazdasági életben, hogy az ezekhez való hozzájutás vagy ennek a nehézsége szintén eltántorít vállalko­zókat, illetve esetenként félinformációk alapján tév­útra vihet egy-egy fejlesztési elképzelést. Amikor még nem kiforrott egy-egy fejlesztési elképzelés, nyilván abban az időszakban is nagyon sok adatbá­zist kell begyűjteni, hogy a megvalósulás kockázatát, annak időtartamát, hosszát, és sok minden más szempontot is lehetne még sorolni, figyelembe tudja venni a vállalkozó. Ezeknek a beszerzett irományok­nak elég jelentős költsége volt, és ez nyilvánvalóan esetenként ablakon kidobott pénz volt. Jó esetben ezek abba a sorba illeszthetőek voltak, amire azt mondta a vállalkozás, hogy lenyeljük annak érdeké­ben, hogy majd a jövőbeni fejlesztések érdekében gyorsabban, eredményesebben és pontosabban ha­ladjunk, de azokban az esetekben, amikor esetleg ez a program valami miatt nem is valósult meg az adott vonatkozásban, különösen bosszantó lehetett egy nem túlságosan alacsony eljárási díj, illetve díjsoro­zat kifizetése. Tehát a szabályozásban megjelenő elképzelések mindegyike határozottan azt az elkép­zelést szolgálja, hogy a vállalkozásoknak könnyebb legyen az élete, a fejlesztési elképzelések könnyeb­ben, gyorsabban, de hiszem, hogy továbbra is bizton­ságosan megvalósulhassanak.

Ami a partnerek együttműködését illeti ebben a vonatkozásban, azt gondolom, erre is kiváló lehető­séget fog garantálni ez a javaslat, és hiszem, hogy a települési önkormányzatok, ahogy elhangzott a terü­letrendezési tervek kapcsán, a megyei önkormányza­tok, a szakhatóságok, a vállalkozások ebben az egy­szerűsített, a bürokráciacsökkentés kapcsán megva­lósuló menetrendben eredményesebben és ponto­sabban fognak tudni dolgozni.

Én optimista ember vagyok, és hiszem, hogy ed­dig, olykor úgy tűnt, az ügyintézők makacssága, ne­hézkessége miatt, és talán még más szavakat is hasz­nálhatnék, nem haladtak ezek a fejlesztések, elképze­lések olyan tempóban, ahogy szerették volna az érin­tettek, de azt is hozzá kell tegyem, hogy bizonyára oka volt ennek, sőt nagyon is oka volt: nagyon túlszabá­lyozott, nagyon bürokratikus volt az eljárási rend. Ha ezen tudunk változtatni, és ehhez kérem az önök tá­mogatását, az önök segítségét, akkor hiszem, hogy ebben a történetben csak nyertesek lesznek, és legin­kább a magyar emberek, a magyar vállalkozások a fő nyertesei ennek az elgondolásnak. Köszönöm szépen a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  14  Következő    Ülésnap adatai