Készült: 2024.04.26.03:38:58 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

88. ülésnap (1999.09.28.), 259. felszólalás
Felszólaló Manninger Jenő
Beosztás közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi politikai államtitkár
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka interpelláció szóban megválaszolva
Videó/Felszólalás ideje 4:08


Felszólalások:  Előző  259  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

MANNINGER JENŐ közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár: Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Úr! Ön interpellációja címének azt adta, hogy "az öröm viszonylagossága". Ez valóban így van: mi örültünk neki, hogy sikerült ezt a kérdést megoldani, amit a korábbi években nem sikerült. Önök bizonyára nem örültek neki - tehát valóban viszonylagos az öröm. (Taps és derültség a Fidesz soraiban.)

Afelett érzett örömünk, hogy a díjat csökkenteni lehetett, nyilván nem korlátlan, hisz ellentétben az ön előadásával, pontosan elmondtuk a választóknak, hogy valóban, az összes autópályán, amely állami tulajdonban van, díjfizetés lesz, ez szerepel a kormányprogramban, viszont megfizethető díjakat és matricás rendszert ígértünk, amit meg is fogunk valósítani. Így tehát konkrétan a válaszok is ebből a kérdésből következnek.

De visszatérve az M1-es autópályára, amiről ön azt kérdezte, hogy valóban mi indokolta, illetve mennyibe került ennek a megvásárlása, először azt kell elmondanom, hogy halaszthatatlan és elkerülhetetlen volt a lépés, hiszen a koncessziós társaság csődbe ment a korábban kötött szerződés következtében. Az állam nem vett részt a beruházás finanszírozásában '95-97-ben - bizonyára tudja, hogy akkor az előző kormány működött -, és akkor jött létre egy olyan konstrukció, amelynek folytán csődbe ment ez a társaság.

Kétségtelen, hogy '95-97-ben állami beruházásként az M1-es és M15-ös pályákat is olcsóbban lehetett volna megépíteni, de megvoltak az indokai, hogy miért koncessziós autópályaként épültek.

Tény az, hogy a koncessziós jog visszavásárlásáért a koncessziós társaság hitelezőivel való megállapodás alapján az állam az építési költségek mai árra átszámított értékénél 11 százalékkal alacsonyabb összeget fizet, és azt új, kedvezőbb hitelfeltételekkel törleszti. Tehát azt tudom mondani, hogy lényegesen kedvezőbb feltételekkel vásárolhattuk meg az autópályát, mint ami a koncessziós szerződésben állt. Erről szólt az a hosszú időszak, amíg a megegyezés megszületett.

Az új állami társaság pedig, amely az ELMKA Rt. helyébe állt, valóban megvalósíthatja azt a díjpolitikát, amit meghirdettünk, amelynek első lépése a díj csökkentése. Pontosan azért nem került sor rögtön a matricás rendszer bevezetésére, mert amit ön is kifogásolt, arra kerítünk sort a következő hónapokban.

 

(15.40)

Az önkormányzatok tájékoztatása és az önkormányzatokkal való egyeztetés történik meg, most már az M3-as autópályánál szerzett tapasztalatok birtokában fogunk kialakítani egy matricás rendszert, ami valóban úgy, ahogy a kormány meghirdette, a teljes autópályahosszra vonatkozik. Kétségtelenül Győr és Budapest között is kell fizetni, de megfizethető áron matricát lehet vásárolni a polgároknak.

Azt is el kell mondanom, hogy az M1-es autópálya forgalma jelentősen növekedett, vélhetően ezek a hazai használók, hiszen a külföldiek eddig is meg tudták fizetni az autópályadíjakat. Több mint 20 százalékkal emelkedett a forgalom azóta. Mindent egybevéve, az új finanszírozási rendszerre való átállás valóban okozott problémákat, az M1-es autópálya helyzetét is rendeznünk kellett.

Az ön harmadik kérdésére válaszolva - mint amit önök már többször idéztek -, hogy egyetlenegy centiméter autópálya sem épült, azt tudom mondani, hogy sajnos ténybeli tévedésük van, mert épült autópálya tavaly is, igaz, hogy az már majdnem készen volt. (Derültség az MSZP soraiban.) Az M3-as autópálya átadásra került, és most is épül autópálya, az M0-ás most is épül. Kétségtelen, hogy az M0-ás igen drága, de ezt a szerződést még önök kötötték. Azt tudom mondani, hogy nem igaz, tévinformációkat adnak, mert épül autópálya, és a következő években meg gyorsított ütemben fognak épülni úgy, hogy a kormányprogramot befejezhessük. 2001-ig azokat, amiket ígértünk, meg lehet építeni (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az időkeret leteltét.), és akkor remélem, nemcsak a mi örömünk lesz teljes, hanem az önöké is.

Köszönöm. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  259  Következő    Ülésnap adatai