Készült: 2024.05.07.16:41:11 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

188. ülésnap (2004.11.22.),  332-354. felszólalás
Felszólalás oka Általános vita lefolytatása
Felszólalás ideje 54:24


Felszólalások:   274-332   332-354   354-388      Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. A benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára várhatóan következő ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény módosításáról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Simon Gábor és más képviselők önálló indítványát T/12217. számon, a bizottságok ajánlását pedig T/12217/1-2. számokon kapták kézhez.

Megadom a szót Filló Pál képviselő úrnak, a napirendi pont előadójának, 10 perces időkeretben.

FILLÓ PÁL (MSZP), a napirendi pont előadója: Köszönöm szépen a szót. Igen tisztelt Képviselőtársaim! Valamennyien tudjuk, hogy a közalkalmazotti tanácsok választása kapcsán igen sokszor kényszerültünk olyan helyzetbe, hogy meg kellett hosszabbítani a már megválasztott közalkalmazotti tanács mandátumát. Azt hiszem, azt lehet mondani, hogy talán ezek azok a választott szervezetek Magyarországon, amelyek a legrégebb óta viszonylag változatlan összetételben még mindig működhetnek.

 

(23.00)

Ezért gondoltuk azt képviselőtársaimmal, hogy benyújtunk egy önálló képviselői indítványt, amely a közalkalmazotti tanács jelenleg hatályos választását megváltoztatná, és ezzel együtt és ezzel párhuzamosan - egyetértésben a szakszervezetek döntő többségével - a választások helyett a hangsúlyt elsősorban a szakszervezetek taglétszámára helyezné, az adott területen lévő létszámhoz kötné a reprezentativitást. Mert, ha belegondolunk, tisztelt képviselőtársaim, a közalkalmazotti tanács választásának jelenleg két következménye van. Az egyik, úgy gondolom, érthető, hogy megválasztja a tanács tagjait, a másik viszont már nem egyértelmű megoldás, hiszen ennek alapján kerül sor a szakszervezetek reprezentativitásának a meghatározására is.

Mi úgy gondoljuk, és a szakszervezetek is régóta azt hangoztatják, hogy a szakszervezet lényegét a tagság adja, ezért helyesebb lenne, ha a reprezentativitást is ehhez a tényhez kapcsolnánk. A javaslatunk ezt a szándékot kívánja megvalósítani. Úgy gondoljuk, az lenne a helyes megoldás, ha a szakszervezeti tagok a munkahelyen, az ágazatban, a települési önkormányzatok intézményeiben, a közalkalmazotti szektorban a foglalkoztatottak arányától függően állapíthatnák meg a szakszervezetek reprezentativitását a tagságtól függően, és ennek megfelelően javaslatot tennénk a kollektívszerződés-kötés feltételeinek a megváltoztatására is. Végezetül pedig szeretnénk átalakítani ennek kapcsán a kormány és a szakszervezetek, illetve a települési önkormányzatok részvételét is a különböző szintű munkahelyi, ágazati, önkormányzati és szektorális szintű fórumokon.

Tisztelt Képviselőtársaim! Néhány pontosítást is benyújtottunk az önálló indítványunk kapcsán. Ilyen például az, hogy beemeljük a törvénybe az országos érdekegyeztetésben részt vevő szakszervezeti konföderációk fogalmát, pontosítva ezzel a jelenlegi szabályozást, illetve ilyen az ágazati, illetve az önkormányzati érdekegyeztetés szereplőire vonatkozó javaslatunk is. Alapvető célunk, hogy az érdekegyeztetés érdemibbé váljon, ezért javasoljuk azt, hogy az ágazati kérdésekben az ágazati miniszter az érintett ágazatban, alágazatban, szakágazatban működő reprezentatív szakszervezetekkel egyeztessen, de az egyeztetésbe vonja be az országos önkormányzati érdekképviseleti szervezeteket is.

Tisztelt Képviselőtársaim! Fontos eleme a javaslatunknak az, hogy a reprezentativitás feltételrendszerét illetően mind a közalkalmazottak összességéhez, mind szakmához, ágazathoz tartozás szerinti viszonyítást lehetővé tevő és rugalmas szabályokat fogalmazzunk meg. A munkahelyi, területi, ágazati szinten is a 10 százalékos határt vettük alapul a reprezentativitás eléréséhez, országos szinten ez 5 százalékot jelent.

Igen tisztelt Képviselőtársaim! Javaslatunk újraszabályozza a szakszervezetek kollektívszerződés-kötési jogosultságát, egyfelől a reprezentativitásra, másfelől pedig a szakszervezeti taglétszámra építve. Úgy gondoljuk, ha a tisztelt Ház elfogadja a törvényjavaslatunkat, akkor hosszú távon megoldódik az a probléma, amely a szakszervezetek körében az elmúlt években igen sok vitát, sok esetben sajnálatos módon komoly érdekellentéteket is eredményezett. Ugyanakkor a javaslatunk annak a kérésnek is eleget tesz, hogy ne sértse a szakszervezetek jogosítványait - nyugodt szívvel mondhatom, igen tisztelt képviselőtársaim, hiszen több alkalommal egyeztettünk az érintett szakszervezetekkel -, tehát azoknak a szakszervezeteknek a jogosítványait a javaslat nem fogja csorbítani, amelyek jelenleg is részt vesznek a különböző érdekegyeztetési fórumokban, ugyanolyan lehetőséget fognak kapni, ha elfogadjuk ezt a javaslatot, mint ami eddig is megillette őket.

Egyetlenegy dolgot még végezetül szeretnék megemlíteni: a legutóbbi egyeztetések során szóba került az a lehetőség, hogy miután már folynak a közalkalmazotti tanácsi választások igen sok területen, a törvényjavaslatukat módosítsuk a tekintetben, hogy vegyük figyelembe a már lezajlott választások eredményét, és az ugyanolyan legitimációt adjon az érintett szakszervezeteknek, mint a taglétszám. Úgy gondolom, ez a jelenlegi probléma megoldható módosító indítvánnyal, és akkor nyugodt szívvel mondhatom, hogy valamennyi érintett szakszervezet egyetértését is meg tudjuk szerezni a törvényjavaslathoz.

Úgyhogy én kérem tisztelt képviselőtársaimat, hogy a javaslatot vitassuk meg, és fogadja el a tisztelt Ház.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypártok soraiban.)

ELNÖK: Megkérdezem, a kormány részéről kíván-e valaki felszólalni 5 perces időkeretben. (Jelzésre:) Államtitkár úr jelzi, hogy nem.

Tisztelt Országgyűlés! Most a bizottsági állásfoglalások és a bizottsági üléseken megfogalmazódott kisebbségi vélemények ismertetésére kerül sor, a napirendi ajánlás szerint 5-5 perces időkeretben.

Megadom a szót Gúr Nándornak, a foglalkoztatási bizottság alelnökének, a bizottság előadójának.

GÚR NÁNDOR, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság alelnöke, a bizottság előadója: Elnök Úr! Államtitkár Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Bizottságunk október 25-én megtárgyalta a törvényjavaslatot, a képviselői önálló indítványt, és 12 igen és 10 nem mellett általános vitára alkalmasnak tartottuk. Hozzá kell tennem, hogy az azóta eltelt időszakban a szakszervezetekkel történő egyeztetéseken alapulva módosító indítványokkal még inkább alkalmassá kívánjuk tenni a javaslatot arra, hogy megfeleljen annak a követelményrendszernek, amelyet maguk az érintettek is maradéktalanul el tudnak fogadni, hiszen ez a cél.

Az a cél, amiről Filló képviselőtársam is szólt, hogy a szakszervezetek lényegét a tagság adja, tehát ezen az alapon nyugodva, a reprezentativitás tényét meghatározva alakuljon ki minden, aminek ki kell alakulni a kollektív szerződések megkötésével és egyéb más kérdéskörökkel kapcsolatosan. Ezek a gondolatok itatták át a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság ülésének a vitáját, és e tekintetben az a többségi álláspont alakult ki, amelyet az előbbiekben ismertettem.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket.

ELNÖK: A bizottsági ülésen megfogalmazódott kisebbségi vélemény ismertetésére megadom a szót Németh Szilárd képviselő úrnak.

NÉMETH SZILÁRD, a foglalkoztatási és munkaügyi bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A kisebbségi vélemény egyértelműen elutasító volt, mint ahogy ez alelnök úr elmondásából is hallható volt. Ennek az önálló indítványnak az elutasítását a következők miatt hoztuk meg. Mielőtt bekerült a bizottság elé ez az önálló indítvány, a szakszervezetekkel, a munkavállalók érdekképviseleteivel nem történt megfelelő érdekegyeztetés. Az ő javaslataik egyébként még a mai előterjesztésben sem szerepelnek, több szakszervezet együttesen kérte a különböző megbeszéléseken - és ezt többször is megtették -, hogy például a 25 százalékos ksz-kötési képesség menjen vissza 10 százalékra. Ez a mai napig sem szerepel ebben az előterjesztésben. Tehát az nem mondható, hogy nagyon kimerítő volt a szakszervezetekkel, a munkavállalói érdekképviseletekkel folytatott egyeztetés, és az ő javaslataik - hiszen róluk van szó - maradéktalanul bekerültek volna ebbe a javaslatba.

Másrészről azt gondoljuk, hogy egy ilyen horderejű javaslatot, amely a teljes munkavállalói kört, a teljes munkavállalói érdekképviseletet érinti, konszenzussal illik meghozni. Tehát ha bármelyik szakszervezeti szövetség, bármelyik szakszervezet kifogást emel akár az eljárás módja, akár pedig a törvényjavaslatban foglaltak miatt, akkor ezt illik visszavonni.

A második szempont, amiért nemmel szavaztunk: valójában úgy véltük, hogy a kormány mulasztásban van, mégpedig hosszú ideje, évek óta mulasztásban van ennek a témának a tárgyalásában, a szakszervezeti reprezentativitás meghatározásában.

(23.10)

Az lett volna a jó, hogyha a kormány terjeszt elő valamilyen megoldást, valamilyen javaslatot, és nem pedig önálló képviselői javaslatként kerül be a bizottsági ülésre. Úgy láttuk, hogy a kormány elbújik ez elől a feladat elől, tizenegy képviselő mögé szándékozik bújni, mert a valódi politikai célok, amelyek a hátterében vannak ennek a módosítási javaslatnak, kényelmetlenek számára. Ezek a valódi célok egyfajta SZOT-osítása, az egész szakszervezeti mozgalomnak, a közszféra nagyszámú létszámleépítésének az elrejtése, illetve azokat a szervezeteket, amelyek képesek lennének ez ellen hatni, az lenne a dolguk, hogy megvédjék a munkavállalók munkahelyeit, azokat a szervezeteket ki kell tessékelni az érdekegyeztetésből. És természetesen mi úgy ítéltük meg, hogy bizonyos egészségügyi intézmények privatizációja kapcsán is beszélhetünk erről a kormányrejtőzködésről.

Gyakorlati problémák is vannak ebben a javaslatban, többek között a 6/A. §-t nem vonják vissza, nem történik meg a 6/A. § visszavonása, ehelyett viszont a 12/A. §-ban egy másfajta szabályozás, ezzel ellentétes szabályozás kerül meghatározásra, és valójában oda lyukadunk ki, amit Filló alelnök úr mondott, hogy akkor így is lesz reprezentatív meg úgy is lesz. Akkor minek az egész? Szóval, nem teljesen világos előttünk, hogy mi az, ami igazából motiválta ennek a törvényjavaslatnak a benyújtását.

Úgy látjuk, hogy a törvényjavaslat ilyetén való elfogadása a közalkalmazotti tanácsokat elsorvaszthatná, vagy egy-egy erős szakszervezet fennhatósága alá helyezhetné. Az elsorvasztás úgy történik meg, hogy nincs értelme közalkalmazotti tanácsi választást tartani, a szakszervezetek nem fognak részt venni a közalkalmazotti tanácsnak ezen a választásán, mert minek, hiszen a reprezentativitásuk ezentúl már a taglétszámtól függene.

Három évre bebetonozódik egy-egy most erős szakszervezet. Tehát az összes többi kis szakszervezet, amelyik nem éri el azokat a létszámarányokat, amelyeket a törvényjavaslat előír, csak három év múlva válhatnak reprezentatívvá, három év múlva válhatnak ksz-kötésére képessé. Ez, azt gondolom, nagyon hosszú idő, inkább el fognak sorvadni ezek a szakszervezetek, és megint egy monolit szakszervezeti rendszer fog kialakulni. És úgy látjuk, hogy a hiteles létszámadatok, szakszervezeti létszámadatok sem szerezhetők be egykönnyen, hogy ezek megfeleljenek alkotmányos, adatvédelmi és az egyesülési jog kívánalmainak. Tehát nagyon nehéz ezt követni, hogy hogyan fognak adatot bekérni, és milyen adatok alapján döntenek arról, hogy mely szakszervezet lesz reprezentatív, illetve kollektív szerződés kötésére képes.

Én azt hiszem, hogy a negyedik szempont, ami megfogalmazódott az ülésen, az, hogy hol lesz a határ. Egy legközelebbi előterjesztés már nem 10-25 százalékról (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.), hanem 25-50 százalékról fog beszélni? És ami nagyon fontos, ez alapján a módosítás alapján, tehát a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény módosítása alapján el lehet kezdeni a munka törvénykönyvének hasonló jellegű módosítását.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Megadom a szót Tóth Gyulának, az önkormányzati bizottság előadójának.

TÓTH GYULA, az önkormányzati bizottság előadója: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! A közalkalmazotti tanácsok mandátuma már számos alkalommal, emlékezhetünk rá, parlamenti döntéssel meghosszabbításra került, és olyankor nagyon komoly politikai vita alakult ki a tekintetben, hogy ez miért nem a választások során történik meg. Ez igaz volt a Fidesz kormányzása időszakában, és igaz volt az MSZP kormányzásának az időszakában egyaránt.

Az előttünk lévő törvényjavaslat többek között ezt is orvosolni szándékozik, és talán az egyik legfontosabb jellemzője, hogy ezeknek a régóta működő szervezeteknek az újjáválasztását tegye lehetővé az Országgyűlés. A szakszervezetek korábban is hangoztatták azon törekvésüket, hogy a szakszervezeteknek a lényegét a tagság adja, mint ahogyan ez már elhangzott, és ezért helyesebb lenne, hogyha a reprezentativitás is e tényhez kapcsolódna. Az önkormányzati bizottság november 3-ai ülésén többségi véleményével egyetértett abban, hogy a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény módosításáról szóló törvényjavaslat e szándékot kívánja megvalósítani az alábbiakkal.

A szakszervezetek reprezentativitását a tagsága, pontosabban a szakszervezeti tagok és a munkahelyen, az ágazatban, a települési önkormányzat intézményeiben a közalkalmazotti szektorban foglalkoztatottak arányától függően állapítja meg. Ennek megfelelően újraszabályozza a kollektívszerződés-kötések feltételeit, és még egy nagyon lényeges kérdés, hogy meghatározza a kormány és a szakszervezetek, illetve a települési önkormányzatok részvételét a különböző szintű fórumokon. Külön említést érdemel, hogy meghatározásra kerülnek az ágazati, illetve önkormányzati érdekegyeztetés szereplői is.

Az önkormányzati bizottság fontosnak tartja, hogy az ágazati kérdésekben a miniszter az érintett ágazatban, alágazatban vagy szakágazatban működő reprezentatív szervezetekkel és az országos önkormányzati érdekvédelmi szervezetek bevonásával egyeztessen. Ugyancsak ez a véleménye arról, hogy a területi és települési kérdésekben az önkormányzat az érintett helyi, illetve területi szinten reprezentatív szakszervezetekkel egyeztet az általa működtetett önkormányzati érdekegyeztető fórumon.

A bizottság ülésén elhangzott az is, hogy a reprezentativitás számításának az Európai Unióban nincs egységes gyakorlata. Magyarországon már a '90-es évek első felében felmerült a kérdés, hogy ne az üzemi, illetve a közalkalmazotti tanács választásának eredményéhez, hanem a szakszervezeti tagok számához kapcsolódjon a reprezentativitás.

Képviselőtársaim előtt is köztudott, hogy a közalkalmazotti tanácsok mandátuma 2004. október 31-ével lejárt, választásokra mindenképpen sort kell keríteni, és most van lehetőség arra, hogy a jelenlegi törvényt az Országgyűlés módosítsa.

Tisztelt Országgyűlés! Mivel a törvényjavaslat az érintettekkel együtt került benyújtásra, megfelel azok szándékának, akiket leginkább érint. Az önkormányzati bizottság a beterjesztett indítványt 12 igen, 2 nem és 7 tartózkodó szavazattal általános vitára alkalmasnak tartja.

Köszönöm figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)

ELNÖK: A bizottsági ülésen megfogalmazódott kisebbségi vélemény ismertetésére megadom a szót Gyimesi Endrének.

DR. GYIMESI ENDRE, az önkormányzati bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Tisztelt Államtitkár Úr! Deák Ferenc, a haza bölcse mondotta egykoron: a rosszul gombolt mellényt újra kell gombolni.

A közalkalmazottak jogállásáról szóló, 1992-ben született XXXIII. számú törvény is nagyon sok ponton újragondolást igényel. Újragombolást úgy, hogy abban minden érintett szereplő a helyén legyen, az elme, a kéz, a mellény, a gombok, így lesz helyes a művelet. Esetünkben sajnos más a helyzet: a közalkalmazotti tanácsok mandátuma már régen lejárt, számtalan alkalommal parlamenti döntéssel kellett igen komoly politikai viták közepette meghosszabbítani azt, és nem választások útján történt a mandátum kiosztása.

A szabályozás igénye régóta sürgető volt, mégsem kormány-előterjesztés született, a kormány még nem tartotta időszerűnek az új szabályozást, hanem tizenegy szocialista képviselő önálló indítványaként. Nem tudni, kikkel és hogyan egyeztettek, de az biztos, hogy nem a szabályozásban érintett valamennyi szervezet teljes konszenzusát tartalmazza az elénk tárt tervezet. A kormányzat még nem tartotta időszerűnek a szabályozást, a különböző érintett szakszervezetek között sincsen egyetértés, a munkáltatói oldalt pedig be sem vonták, meg sem kérdezték.

 

(23.20)

Az ilyen furcsa előkészítés bizalmatlanságot szül. Csak nem valakik rovására, érdekeik figyelembevétele nélkül akarunk dönteni? Nem szerencsés.

Nem szerencsés, hogy nem derül ki az anyagból, milyen módon történik a szakszervezeti létszám hiteles megállapítása, ellenőrzése. Nem szerencsés, hogy a szabályozás csak a közalkalmazotti szférával foglalkozik, a köztisztviselők megint kimaradnak. A versenyszféráról nem is teszek említést ebben az esetben.

Nem tudhatjuk, hogy miért pont 10 százalék a javasolt határ a reprezentativitáshoz, hogyan alakult ki ez a szám. Nem szerencsés reprezentatívnak nevezni a többi 90 százalékos dolgozói létszámhoz viszonyítva. A korábbinál jobb, de még mindig erősen vitathatóan alacsony ez a szám.

Nem szerencsés, hogy elkésett és kapkodó ez a szabályozás, hiszen október 31-én lejárt a közalkalmazotti tanácsok mandátuma. Mostanában történt vagy történik az újraválasztásuk, természetesen a még érvényben lévő mostani szabályozás alapján. Ezért végképp nem szerencsés a hatálybalépés időpontjához, január 1-jéhez viszonyítva a reprezentativitást először 2005. március 1-jén megállapítani, akkorra, amikorra újabb három évre minden az eddigi szabályozók szerint eldőlt már.

Viszont nagyon szerencsés lenne a törvénymódosítási javaslatot visszavonni, minden érintettel újra megtárgyalni, és konszenzus alapján visszahozni ide a Ház elé.

A tervezetet nem támogatjuk. Köszönöm. (Taps a Fidesz soraiból.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Mielőtt az egyes képviselői felszólalásokra térnénk, ötperces technikai szünetet rendelek el. (Rövid szünet.)

Tisztelt Országgyűlés! Folytatjuk munkánkat. Képviselői felszólalásokra kerül sor, 8-8 perces időkeretben. Először az írásban előre jelentkezett képviselőknek adom meg a szót, elsőként Gúr Nándor képviselő úrnak, MSZP.

GÚR NÁNDOR (MSZP): Elnök Úr! Tisztelt Képviselőtársaim! Nagyon röviden három-négy dologban szeretnék álláspontot rögzíteni, és így talán megkönnyítem a további egyeztetéseket a javaslattal kapcsolatosan.

Úgy két évvel ezelőttre visszaemlékszem, amikor a munka törvénykönyvének a módosítására hasonlóképpen volt egy képviselői önálló indítványunk, és elég kemény, szigorú támadásokat kaptunk az ellenzék részéről - mint a szakszervezet védbástyái jelentünk meg annak idején. Most érdekes változást tapasztalok, az aggódást érzem a szakszervezetekért az ellenzék oldaláról. Nehezen tudom összerakni ezt a történetet, és az időbeni változási folyamatot sem igazán értem. Nade az élet már csak ilyen. (Sági József közbeszól.) Igen, talán az is.

A szakszervezetekkel való egyeztetés szoros és többkörös volt, szeretném jelezni. Tehát minden, ami gyakorlatilag az önálló képviselői indítvány kapcsán megfogalmazódik, az már ennek a jegyében történt, és minden, ami módosító indítványok, módosító javaslatok formájában megjelenik, meg fog jelenni az elkövetkezendő napokban, az hasonlóképpen ehhez illeszkedő.

Nagyon fontosnak tartjuk azt a mondatot és azt a gondolkodást, amit már az előbbiekben Filló képviselőtársam említett és rögzített, hogy a tagsághoz illeszkedő reprezentativitás kérdéskörét mindenképpen szem előtt kell tartani, és nem az a lényeg, hogy mi fontosnak tartjuk, hanem az, hogy maguk a szakszervezetek is így látják.

A közalkalmazotti szakszervezetekkel közösen történik mindaz a gondolkodás, amiről én itt az előbbiekben beszéltem. Nyilván itt az ágazati és a konföderációk bekapcsolódásával együtt történt ez a közalkalmazotti szinten.

 

(23.30)

 

Tudják, ismerik önök is, hogy a közalkalmazotti tanácsok választásai jelen időszakban is zajlanak: október-november hónapokban is zajlanak, ilyeténképpen tehát az időbeniség, ami a képviselői önálló indítványban megfogalmazódik, érthető. Egy dologgal szeretnék csak két mondat erejéig foglalkozni, ez az adatvédelmi feladatok teljesítése. A KOMT-on keresztül lesz meg a biztosítéka annak, és nyilván nem véletlenszerű, hogy a képviselői indítvány keretei között a kormány szerepvállalását hangsúlyozzuk itt, hogy természetszerűleg olyan adatvédelmi eljárási mechanizmusok érvényesüljenek, amelyek mindenfajta igénynek eleget tudnak tenni, de szeretném megerősíteni: a KOMT-tal közösen kialakítandó elképzelésrendszer keretei között történhet mindez meg.

Köszönöm szépen. Ezek alapján a kiegészítések alapján is azt szeretném kérni képviselőtársaimtól, hogy az önálló képviselői indítványunkat támogassák.

Köszönöm szépen.

ELNÖK: Hozzászólásra megadom a szót Németh Szilárd képviselő úrnak, Fidesz.

NÉMETH SZILÁRD (Fidesz): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! Tisztelt Előterjesztők! Még egy mondat az egyeztetéshez. Ez a november 16-ai, a munkavállalói oldal egyeztetéséről készült jegyzőkönyv (Felmutatja.), ebből idéznék: “Az oldal többségi véleménye szerint a munkaügyi kapcsolatok változása valamennyi konföderáció közös ügye, és az egyik, jelen esetben a közszféra szabályozásának rendszerbeli változása várhatóan hatással lesz a versenyszférára is.ö Ezért nehezményezték, hogy az ÉSZT és a SZEF e témában nem folytatott érdemi konzultációt a többi konföderációval és természetesen ez a másik három konföderáció, a Munkástanácsok, a Liga és az MSZOSZ közalkalmazottai.

A másik nagy probléma, ami már a bizottsági ülésen is megfogalmazódott, de még csak sejtésben, az a paradigmaváltás, amit hozhat a szakszervezetek megítélésében, a szakszervezetek társadalmi beágyazódásának meghatározásában ez az új javaslat. 1990-ben a rendszerváltozáskor az az igény merült föl, hogy ne taglétszám alapján, ne sokaság alapján ítéljünk, hanem az alapján ítéljünk - mármint egy szakszervezetet, egy érdekvédelmi szervezetet vagy bármilyen szervezetet nem a létszám alapján kell megítélni, mert voltak itt nagy létszámú szervezetek a rendszerváltás előtt, és bizony a megítélésük ma már elég furcsa -, hanem az alapján, amit a többiek mondanak róluk, akiknek érdekében dolgoznak. Tehát a társadalmi beágyazottság nem taglétszámfüggő, hanem támogatottságfüggő. Ezért volt az, hogy a reprezentativitás és a ksz-kötési képesség mindig valamilyen választás, valamilyen szavazás alapján kellett hogy eldőljön az eddigiekben. Természetesen annak is megvannak a maga visszásságai, de azt gondolom, alapvetőn megváltozik most a helyzet.

Tessék arra gondolni, hogy milyen nagy létszáma volt a SZOT-nak, 85-90-95 százalékos szervezettség, és körülbelül az üdülési jegyek kiutalására, illetve a karácsonyi szaloncukor osztására korlátozódott már a tevékenységük, semmi másra. Egyetlenegy dolga volt: a kormánypárt, az állampárt érdekeit szolgálja. Lehet nagy létszámú szervezetekről beszélni.

Azt gondolom, hogy akkor, amikor a szakszervezetek olyan helyzetben vannak, hogy nem érik el a 15-20 százalékos szervezettséget - és akkor még nagyon finoman fogalmaztam -, akkor taglétszámarányúvá tenni az érdekegyeztetési képességet, a reprezentativitást, a kollektívszerződés-kötési képességet, az azt jelenti, hogy alapvetően a szakszervezetek érdekérvényítési jogát, magát az érdekvédelmet szeretné csorbítani ez a javaslat.

Egyértelmű, hogy a javaslat mögött az húzódik meg, hogy minél kevesebben vegyenek részt az érdekvédelemben, minél kevesebb érdekképviselet tudjon beleszólni a dolgozók ügyeibe és csak azok, akik taglétszám alapján megkapták a felhatalmazást. Azok a szakszervezetek, amelyeknek nem lesz megfelelő taglétszámuk, egy idő után el fognak sorvadni. Tehát a szakszervezeti sokszínűség, a szakszervezeti pluralizmus, ami '90-ben kialakult, megszűnik.

Egycsatornás szakszervezetek lesznek akár a munkáltatóval szemben, akár ágazati szinten, akár országos szinten, és ez, azt gondolom, nem lehet célja egyetlenegy előterjesztésnek sem. A hátterében ez húzódik meg, ez a következmény várható.

Köszönöm szépen. (Taps az ellenzéki pártok padsoraiban.)

ELNÖK: Hozzászólásra Megadom a szót Béki Gabriella képviselő asszonynak, SZDSZ.

BÉKI GABRIELLA (SZDSZ): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Képviselőtársaim! Két dologról szeretnék beszélni nagyon röviden. Az egyik az, hogy örvendetes, hogy túljutottunk végre azon a nagyon rossz gyakorlaton, amit mandátumhosszabbítási gyakorlatnak kellett neveznünk. Utalás történt rá: tette ezt a Fidesz is az előző kormány idején, és sajnos tettük mi is, hogy egyszerűen meghosszabbítottuk annak a közalkalmazotti tanácsnak a mandátumát, amit nagyon régen választottak, és már többször lejárt a határidő.

Most tartunk ott, hogy végre választások vannak, hogy végre túljutottunk ezen a rossz helyzeten, és ehhez kapcsolódik ez a törvényjavaslat is. Én egyáltalán nem tartom bajnak, hogy ezt nem a kormány terjesztette be - ellenkezőleg. A másik, amit mondani szeretnék ezzel kapcsolatban, hogy amit igazán fontosnak tartok, az az, hogy az érintettek, a szakszervezetek tudjanak megegyezni a játékszabályokban. Ezt tartom igazán fontosnak.

Itt utalás történt arra, hogy ilyen egyeztetések folyamatosan vannak, hogy körvonalazódik az egyetértés, én pedig azt gondolom, hogy ilyen helyzetben nekünk összesen az a dolgunk, hogy elfogadjuk azokat a játékszabályokat, azt az egyezséget, amiben ők, az érintettek meg tudtak állapodni. Amennyiben ez így történik, akkor a Szabad Demokraták Szövetsége partner ahhoz, hogy elfogadja a törvényjavaslatot. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Csáky András képviselő úrnak, MDF.

DR. CSÁKY ANDRÁS (MDF): Köszönöm szépen, elnök úr. A törvényjavaslatot olvastam, és hallgattam az eddigi, ezzel kapcsolatos felszólalásokat, így eszembe jutott, hogy ha, mondjuk, az előző ciklusban 11 képviselő nyújtotta volna be ezt a törvényjavaslatot, akkor a patkó ezen oldalán ülő képviselőtársaim mit szóltak volna. Vélhetőleg ugyanazok a kritikák fogalmazódtak volna meg, mint ami most az ellenzéki padsorból, ami nem feltétlenül jó.

Az érdekvédelem, a szakszervezet kérdésköre, azt hiszem, az egész társadalmi átalakulás egyik lényegi pontja Magyarországon. Mindig ambivalens volt az éppen aktuális hatalom a szakszervezetekkel kapcsolatosan, habár volt egy olyan időszak - a Horn-kormány időszaka -, amikor egyszerűen kivásárolták, hisz a padsorok tele voltak szakszervezeti vezetőkkel, és tulajdonképpen a munka nyugalmát, a békét ezzel is meg tudták vásárolni.

Azért érdekes az előterjesztés, mert látszólagosan szigorítást vezet be, amire lehet az mondani, hogy igazságosabb is az eddigi rendszernél, és két sarkalatos pontja van szerintem a törvényjavaslatnak. Az egyik az, amire Németh Szilárd utalt, hogy valóban alkalmas-e ez módosítás arra, hogy akár rövid, akár középtávon a közalkalmazotti tanácsok szerepét mintegy háttérbe szorítsa, hisz Európában - legalábbis ismereteim szerint - olyan tendencia alakult ki, alakul ki, és ezzel kapcsolatos direktívák is érvényben vannak, hogy az adott munkahelyen a közalkalmazotti tanácsok, amelyek lényegében a munkáltatókkal pont arra a munkahelyre specifikus problémák megoldására és viták levezénylésére alkalmasak, a szakszervezetek inkább egy szinttel följebb, ágazati vagy országos szinten próbálják az érdekeket képviselni.

(23.40)

Legalábbis ennek a módosításnak a kapcsán bennem nem merülnek föl olyan aggályok, hogy ez a közalkalmazotti tanácsok szerepét egy adott munkahelyen háttérbe szorítaná.

A másik ezzel kapcsolatos probléma, hogy jó lenne ismerni a 7. §-ban azt a kormányzati rendelettervezetet - a jogalkotási törvény úgy szól, hogy ha egy törvény hatályba lép, akkor a felhatalmazó rendelkezéseknek is akkor hatályba kell lépni, tehát nincs sok ideje a kormánynak, és gondolom, a törvényalkotás háttérmozgásait ismerve azért itt is valamilyen kormányzati segítség volt a kodifikáció során, tehát nyilvánvalóan megvan, legalábbis koncepcionális szinten ez az elképzelés -, hogy ezt a reprezentativitást milyen módon kívánja majd a kormány rendeletben alkalmazni. Ugyanis ebben rejlik az egésznek a titka, hogy valóban valid adatok alapján lehet-e majd ezeknek a szakszervezeteknek a részvételét biztosítani.

Megmondom őszintén, hogy számos, különböző ágazatban szakszervezeti munkát végző személy véleményét kértük ki ezzel a törvényjavaslattal kapcsolatban, és egyetlenegy kifogással éltek, amit Filló Pál mint előterjesztő jelzett, hogy észrevették ők is, ezt a bizonyos '98-as visszanyúlást. Valóban most folynak az ezzel kapcsolatos választások. Mi is nyújtottunk be egy törvénymódosító javaslatot, hogy az idei évi, tehát a 2004-es választások legyenek ebben a kiindulási pontok. Egyébként számunkra elfogadható a törvényjavaslat.

Köszönöm szépen. (Taps az MDF soraiban.)

ELNÖK: Megadom a szót Lezsák Sándor független képviselőnek.

LEZSÁK SÁNDOR (független): Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Ház! A Magyar Demokrata Fórumból kivált, illetve kizárt képviselők nevében fogalmazom meg véleményemet. A Nemzeti Fórum képviselőcsoport határozottan elutasítja ezt a törvénytervezetet.

Amikor ismerkedtem a szöveggel, ilyen kifejezéseket írtam széljegyzetként: kényszerlépés, csapda, régi trükk új megfogalmazásban, és hasonlókat. Úgy vélem, hogy ha az erőltetett kormányzati elfogadása megtörténik, akkor hatással lesz a hazai érdekvédelem valamennyi területére mindenképpen.

Például a tavalyi év történései közül említeném azt, amikor a köztisztviselők szakszervezetei, a nevükben érdek-képviseleti intézmények semmilyen formában nem látták el az elbocsátottak érdekvédelmét, hiszen hónapokkal a tömeges elbocsátásokat követően született egy olyan, a kormánynak szóló és a gyermekeket nevelőkre és az 50 év felettiekre vonatkozó ajánlás, ami semmire sem kötelezte a kormányzatot, és így be sem tartották. Nem csoda ezek után, hogy tovább csökkent a közintézményekben a szervezett dolgozók aránya, hiszen nyíltan bebizonyosodott, hogy a szakszervezeti díjak fejében a tagságot semmiféle védelemben nem részesítik. A közalkalmazottak többsége ugyan tavaly elkerülte ezeket az elbocsátásokat, de hosszabb időtávra visszatekintve a közalkalmazottak többsége sincs arról meggyőződve, hogy számára érdemes lenne vállalni valamely szakszervezet tagságát. A szakszervezetek korlátozott mozgástere és politikafüggő vezetése miatt ma Magyarországon rendkívül alacsony a szervezett dolgozók aránya, és ettől a törvénytervezettől ez nem fog növekedni.

Minden törvénytervezethez mellékelni kellene azt a számítási anyagot, aminek értelmében döntenünk kellene, és ez sajnos most sem történt meg. Nem tudjuk, hogy a közalkalmazottak hány százaléka szervezett dolgozó, és azt sem ismerjük, hogy a törvénytervezet elfogadása révén hány szakszervezetet szorítunk ki a Közalkalmazottak Országos Munkaügyi Tanácsából. Félő például az is, hogy kellő anyagiak hiányában szerveződött, rendszerváltás utáni szakszervezetek kiszorítását célozhatja ez az előterjesztés.

Németh Szilárd képviselőtársam a korábbi felszólalásában igen világosan megfogalmazta ellenvetéseit, aggályait. Ezeket nem ismétlem meg. Mindezek alapján nem tudjuk támogatni ezt a törvénytervezetet. Ez annál is inkább sajnálatos, mert itt lett volna a lehetőség igazán, kellő előkészítéssel, hogy egy olyan tervezet szülessen, amelyik jó hatással lehetne arra az érdekvédelemre, amelyet oly szépen meg tudnak fogalmazni a kormánypárti képviselők. Köszönöm szépen.

ELNÖK: Megkérdezem képviselőtársaimat, hogy kíván-e még valaki felszólalni a törvényjavaslat általános vitájában. (Nincs jelentkező.)

Tisztelt Országgyűlés! Mivel több felszólaló nem jelentkezett, ezért megadom a szót Filló Pál úrnak, aki válaszolni kíván az elhangzottakra.

FILLÓ PÁL (MSZP): Köszönöm szépen. Tisztelt Elnök Úr! Igen tisztelt Képviselőtársaim! Azzal kezdeném, hogy válaszolnék Lezsák képviselő úrnak, aki föltette a szónoki kérdést, hogy hány szakszervezetet kíván ez a törvényjavaslat kiszorítani. Szeretném a képviselő urat megnyugtatni, hogy egyetlenegy szakszervezetet sem kíván ez a törvénytervezet kiszorítani; nem ez a célja, igen tisztelt képviselő úr.

A cél az, hogy azt a helyzetet, amit átéltünk itt az elmúlt tíz-egynéhány évben, hosszú távon el tudjuk kerülni, tehát hogy egy tisztességes, normális megoldás szülessen a tekintetben, hogy a választásokat ne kelljen nekünk, illetve a megválasztott testületeket országgyűlési szinten x időnként - évenként vagy négyévenként - meghosszabbítani. Hiszen amikor a parlament elé ezek a javaslatok bekerültek - legyen szó akár az előző ciklusról, akár a jelenlegiről -, akkor mindig igen komoly támadásokat kaptak az előterjesztők, akár a kormányzat is, hogy micsoda dolog az, hogy nem zajlanak le normálisan a választások, miért kell ezeket a testületeket újra és újra megválasztani. Mi nyitottak vagyunk, szeretném hangsúlyozni. A törvényjavaslat vitájának az elején elmondtam, hogy olyan megoldást szeretnénk, amely bírja az összes érintett szakszervezet egyetértését, legyen szó ágazati szakszervezetekről, legyen szó a konföderációkról.

Én jómagam is jó néhány egyeztetésen részt vettem. Ezek az egyeztetések most is, folyamatosan folynak. Részt vett ezeken az egyeztetéseken az ezen a területen, tehát a közszférában - és hangsúlyozni szeretném, hogy a közszféráról van szó, és nem a versenyszféráról - érintett valamennyi szakszervezet: a Liga, az MSZOSZ, az ÉSZT és a SZEF. A Munkástanácsok azért nem vettek részt, mert ők nem érintettek ezen a területen, nincsenek szakszervezeteik ezen a területen.

Tehát szeretném még egyszer képviselőtársaimat megnyugtatni, hogy nyitottak vagyunk a tekintetben, hogy a most lezajló választások is legitimációt adjanak a szakszervezeteknek, de hosszú távon oldja meg a parlament ezt a kérdést, ne kelljen ezzel a jövőben foglalkozni. Megértem az aggodalmat, hogy mennyire lesznek hitelesek a szakszervezeti tagnyilvántartási adatok, hogyan lehet ezt úgy megoldani, hogy ne sérüljenek az adatvédelmi ügyek sem, ugyanakkor hiteles, megbízható és pontos adatokat kapjunk e tekintetben.

Ez egy lényegesen komolyabb feladatot jelent. Ezért is javasoljuk azt, hogy a kormányzat - egyetértésben természetesen az érintettekkel - tegyen erre javaslatot, és kormányrendeletben a részleteket szabályozzák, hiszen ez egy nagyon összetett, bonyolult kérdés, mi nem vállalkoztunk néhány képviselőtársammal arra, hogy ezt az ügyet is megoldjuk.

Azt is el szeretném mondani, igen tisztelt képviselőtársaim, hogy egy kicsit furcsállom a dolgot, hiszen az elmúlt évtized nem arról szólt, hogy a jobboldalon lévő pártok nagyon aggódtak volna itt a szakszervezetek jövőjét illetően. Én ezt nem nagyon éltem itt meg a parlamentben; sőt dühödt támadásokat annál többet. Amikor bármilyen szakszervezeti ügy itt a parlamentben szóba került, akkor mindig azt kaptuk, hogy bizony ezek a szakszervezetek nem is a munkavállalókat képviselik, hanem a baloldalt vagy a szocialistákat, és sorolhatnám tovább, mindenfélét megkaptunk itt a parlamenti vitákban.

Úgyhogy nem igazán tartom hitelesnek azt, amikor, mondjuk, a Fidesz részéről elhangzik ez a borzasztó aggódás a szakszervezetek jövőjét illetően, hiszen önök mindent megtettek annak érdekében, hogy a szervezettség csökkenjen.

 

(23.50)

 

Olyan törvényjavaslatokat hoztak be a Ház elé, amelyek még a szakszervezetek tárgyalási esélyét is lecsökkentették. Még hozzá kell fűznöm: az elmúlt négy évben annak is ékes példáját láttuk, amikor a kormányzat úgy ült le a szakszervezetekkel tárgyalni, hogy kijelentette: meghallgatunk benneteket, de mi mondjuk ki a végső szót minden olyan kérdésben, még azokban is, amelyekben egyébként a törvényi felhatalmazás a szakszervezetet illette meg a munkaadókkal együtt a döntésekben, gondolok itt a minimálbér kérdésére. Az akkori kormányzat felülbírálta, nem várta meg azt, hogy a felek megállapodjanak, hanem egyoldalúan döntött ezekben az ügyekben. Még egyszer szeretném mondani, tisztelt képviselőtársaim: mi nem akarunk ilyent, ez a törvényjavaslat nem is erről szól.

Ugyanakkor azokkal a véleményekkel nem tudok egyetérteni, amelyek azt mondják, hogy egy szakszervezet társadalmi beágyazottsága nem a taglétszámhoz kötött. Azért szeretném elmondani, igen tisztelt képviselőtársaim, hogy az nem szervezet, amelynek csak vezetése van, és egyáltalán nincsen tagsága. Ha engem magánszemélyként bárki megkérdez, akkor azt mondom, nem tartom társadalmi szervezetnek azt a szervezetet, amelynek nincs tagsága, csak vezetése. De itt a szakszervezeteknél ez szóba sem kerülhet, hiszen létező szervezetekről, tagsággal bíró szervezetekről van szó.

Igen tisztelt Képviselőtársaim! Meggyőződésem, meg kell őriznünk azt, hogy a szakszervezetek továbbra is sokszínűek legyenek, hogy az érdekegyeztető fórumokon részt tudjanak venni. Ez a javaslat egyébként ezt célozza. Nekem meggyőződésem az, hogy olyan erős érdekképviseletekre is szükség van, amelyek mögött tagság is van, és az azért nem baj, ha az Országgyûlés arra ösztönzi a szakszervezeteket, hogy igyekezzenek tagságot is építeni, nemcsak vezetést.

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmüket. (Taps a kormánypártok padsoraiban.)

ELNÖK: Tisztelt Országgyűlés! Az általános vitát lezárom. A benyújtott módosító javaslatokra figyelemmel a részletes vitára bocsátásra és a részletes vitára várhatóan a következő ülésünkön kerül sor.

Tisztelt Országgyűlés! Soron következik a nemzeti audiovizuális archívumról szóló törvényjavaslat általános vitája a lezárásig. Az előterjesztést T/12630. számon, az informatikai bizottság ajánlását pedig T/12630/2. számon kapták kézhez.

Megadom a szót Kovács Kálmán informatikai és hírközlési miniszter úrnak, a napirendi pont előadójának, tizenöt perces időkeretben.




Felszólalások:   274-332   332-354   354-388      Ülésnap adatai