Készült: 2024.09.23.19:45:39 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

93. ülésnap (1999.10.19.), 195. felszólalás
Felszólaló Dr. Lentner Csaba (MIÉP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 3:06


Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. LENTNER CSABA (MIÉP): Tisztelt Ház! Tisztelt Államtitkár Úr! Az elmúlt egy évtizedben a nemzeti hajózási vállalat tengerjáró hajóinak nagy részét feltűnően nagy értékaránytalanságon és máig tisztázatlan körülmények között off-shore cégekbe vitték ki, majd értékesítették.

Az Állami Számvevőszék '97. július 31-én lezárt vizsgálati anyaga rögzíti, hogy a Mahart ügyvezetése és felügyelőbizottsága nem készített teljes körű és megbízható vagyonfelmérést, nem végezték el a vállalat vagyonának teljes körű számbavételét és értékelését. A vállalati belső ellenőrzést pedig elsorvasztották.

Ilyen átláthatatlan körülmények között került sor a máltai, ciprusi off-shore cégekbe történő vagyonkivitelre, amelyek feltűnő értékaránytalanságokat és gazdaságielőny-biztosítást jelentenek a Mahartban megtestesülő állami vagyon rovására.

1996-ban a Mahartnak lehetősége nyílt az orosz államadósság levásárlása keretében új tengerjáró hajókat vásárolni. Ezek a tengerjáró hajók a világpiaci árnál 20 százalékkal drágábban kerültek beszerzésre, ráadásul műszaki paramétereik aggasztóak, hiszen 200 mérföldnél messzebbre a parttól nem biztonságos velük hajózni, 400 mérföldenként pedig biztonságos menekülőkikötőre van szükség. Elmondható, hogy feltűnően előnytelen üzletet kötöttünk az orosz fél javára.

Az orosz államadósság levásárlása keretében beszerzett, majd előnytelen bérletbe továbbadott tengerjáró hajók olyan adósságszolgálati terheket és előnytelen bérbeadási feltételeket hordoznak magukban, amelyek, ha nem történik hathatós változtatás, az Állami Számvevőszék véleménye szerint a tengerhajózás, de az én álláspontom szerint az egész nemzeti hajózási vállalat felszámolásához vezethetnek. Amennyiben a Mahart nem tudja törleszteni a hiteleket, a hajópark idegen tulajdonba száll át a Csepeli Szabadkikötővel egyetemben, amely ugyancsak jelzáloggal terhelt.

Mind az off-shore cégek alapítása, mind az orosz hajóvásárlás pénzügyi feltételei arra utalnak, hogy a magyar tengeri flotta szándékos elsüllyesztése történik. A Mahart néhány hónapja kinevezett új vezetésétől a problémák súlyához méretezett kilábalási terv nem várható.

Kérdésem: az orosz államadósság keretében beszerzett hajóvásárlási ügyleteket felül kívánja-e vizsgálni a kormány, képes-e arra, hogy a törlesztőrészleteket átütemeztesse a hitelezőkkel? Van-e hajlandósága arra, hogy a tengeri flotta zátonyra futtatói ellen - az Állami Számvevőszék és a privatizációs vagyonkezelő ellenőrzési jegyzőkönyvei alapján - a törvényes felelősségre vonást megindítsa?

Várom szíves válaszát. (Taps a MIÉP padsoraiban.)




Felszólalások:  Előző  195  Következő    Ülésnap adatai