Készült: 2024.09.19.11:17:27 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

68. ülésnap (2015.04.28.), 4. felszólalás
Felszólaló Dr. Rétvári Bence (KDNP)
Beosztás Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 6:21


Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. RÉTVÁRI BENCE, az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára: Köszönöm szépen a szót. Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Képviselők! Tisztelt Ház! Újat nagyon nem hallottunk a képviselő úr felszólalásában, hiszen nagyon sok mindent érintett nagyon röviden. Nem tudom, az 5 perc elég lesz-e arra, hogy mindenre megpróbáljak válaszolni.

Ami a két iskolát, középiskolát jelenti, a Neptun utcai iskolát. Ön is nagyon jól tudja, képviselő úr, hogy ennek az iskolának a működtetője nem az állam, nem a KLIK, hanem csak a fenntartója, hiszen az épület a kerületi önkormányzat tulajdonában van. A kerületi önkormányzat kezdeményezett egy döntéshozatal előtti előzetes egyeztetést, hiszen azt mondja, hogy egyes adatok szerint az iskola kapacitásának 42 százaléka van kihasználva, valamelyik számítás szerint pedig csak a harmada, és az 58 százaléka vagy 66 százaléka pedig üresen áll az épület kapacitásának. Ezért kezdeményeztek egy egyeztetést, amelyet le is folytattak ott helyben. Meglátjuk, hogy ennek az eredményeképpen milyen megoldás születik, de az mindenképpen fontos, hogy az ott levő, főleg sni-s diákok részére hátrányosabb helyzet nem keletkezhet, mint amilyen helyzetben most vannak. Erről egyeztetések zajlanak.

A Wallenberg iskolánál szintén úgy látom, hogy képviselő úr a múlt heti lemezt tette föl, és az azóta történt egyeztetésekről elfelejtett itt beszámolni, hiszen ön is nagyon jól tudja, hogy itt is egy előzetes döntéshozatal előtti egyeztetés zajlott, hiszen egy középfokú oktatási intézmény épületébe egy felsőfokú oktatási intézmény kerül, tehát egy szakközépiskola helyét évek óta tudottan egy egyetem fogja elfoglalni. De ugyanakkor fontos, hogy az ott levő 1200 diák tanulmányai folyamatosak legyenek, a képzés színvonala ne sérüljön.

Balog Zoltán miniszter úr a múlt héten személyesen látogatott el oda, és biztosította a tanárokat és a szülőket, hogy egyben maradhat a Wallenberg iskola, megtarthatja a nevét, megtarthatja a funkcióit, és egy másik budapesti helyszínen folytathatja a működését.

A gyakorlókkal kapcsolatban szintén a képviselő úr, hogy egy klasszikust idézzek, nem fejtette ki a valóság minden részét, hiszen ön is nagyon jól tudja, hogy a nemzeti felsőoktatásról szóló törvényhez tartozó kormányrendelet 4. melléklete tartalmazza a gyakorló köznevelési intézménnyé válás feltételeit. Itt a)-tól k)-ig 11 feltétel található meg, és a felsőoktatási stratégia szerint átvizsgálta a felsőoktatási államtitkárság, hogy ezen 11 feltételnek melyik gyakorlóiskolák felelnek meg.

(9.10)

Idézek egy-két feltételt. A pedagógusok fele megfelel a vezető pedagógusi feltételeknek. Legalább 150 fő hallgató vesz részt a gyakorlati képzésben. A tanárképzésben tanévente átlagosan legalább öt hallgató jut egy vezető tanárra. Három párhuzamos osztály van. A közismereti tantárgyak és a tanórán kívüli iskolai tevékenységek legalább 70 százalékában gyakorlati képzési feladat folyik. A tanítási időkeret 25 százalékát gyakorlóiskolai feladatokra fordítják. Tehát elég sokféle feltétel van a jogszabályban, a kormányrendeletben, ezeket vizsgálta meg és erről indított egy konzultációt az államtitkárság. Kilenc esetében kétség merült fel, hogy ezeknek a feltételeknek eleget tesz-e vagy sem, ezt egyeztetik az iskolák képviselőivel, és ha az egyeztetési folyamat lezárul, akkor meghozzák a döntést, hogy ezek az iskolák milyen módon folytassák a tevékenységüket.

Ami a felsőoktatással kapcsolatos 10 pontot illeti, amit ön is mondott: tisztelt képviselő úr, ön az átláthatóságot hiányolta. Itt a parlamentben néhány hónappal ezelőtt még az LMP is biztos, hogy nem elutasító álláspontra helyezkedett a felsőoktatási stratégiával kapcsolatban. A pontos szóhasználatra nem emlékszem, de nem is az a lényeg, hogy tartalmilag milyen kifejezést használtak arra, hogy pozitív semlegességet mondjanak a parlamentben, hanem arra akarok utalni, hogy önök is tökéletesen ismerték ezt a felsőoktatási stratégiát, hiszen széles körű konzultáció előzte meg, az interneten mindenki olvashatta, a Magyar Rektori Konferenciával, a HÖOK-kal, a felsőoktatási kerekasztallal és mindenkivel egyeztetésre került, és konszenzussal lett elfogadva ez a stratégia. Nemzetközi téren is bemutattuk, tegnap hosszabban is idéztem az OECD igazgatójának, Andreas Schleicher úrnak a véleményét. Most csak két félmondatot idéznék: a stratégia egyes elemei az OECD által is bemutatott legjobb gyakorlatokat veszik figyelembe, mindezek miatt úgy látja az OECD, hogy a stratégia időszerű és rendkívül fontos a magyar felsőoktatás globális versenyképességének a megőrzése szempontjából. Tehát nemzetközi téren is elismerték a stratégia tartalmát, és úgy gondolták, hogy a fejlődő magyar felsőoktatás számára ez rendkívül fontos.

A forrásbővítést említette képviselő úr. Ön is tudja, hogy az idei évi költségvetés, ha jól emlékszem, 12 milliárddal, de mindenesetre érezhetően nagyobb forrásokat biztosít, és a PPP-kiváltásokkal tudja igazán csökkenteni a kormányzat a felsőoktatás terheit, ami szintén a szándékában áll, sőt amit részben már meg is tett és a következő időkben is folytatni fog.

A nyelvi követelmények területén igyekszünk már a középiskolában megalapozni, hogy 2020-ra mindenkinek középfokú nyelvvizsgája lehessen, aki tovább kíván tanulni. Ami pedig a diplomások számát jelenti: mi azt szeretnénk, hogy a száz százaléka diplomás lenne azoknak, akik beiratkoznak az egyetemekre. Az lenne a legnagyobb előrelépés, ha minden beiratkozott egyetemista diplomát is tudna szerezni.

Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  4  Következő    Ülésnap adatai