Készült: 2024.09.21.12:43:23 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

151. ülésnap (2016.05.12.), 164. felszólalás
Felszólaló Ikotity István (LMP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend utáni felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:12


Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

IKOTITY ISTVÁN (LMP): Köszönöm, elnök úr. Tisztelt Ház! A tankönyvrendelés időszaka kapcsán újra érdemes foglalkozni a tankönyvtémával. Mára itt is egy erősen központosított, felülről irányított állami rendszer működik. A Fidesz-KDNP először a tankönyvelosztást, majd a tankönyvellátást államosította, mind a kettő komoly gondokhoz vezetett. A Kello botrányosan kezdte meg működését: 2013-ban közel 40 ezer tankönyv nem érkezett meg időben tanévkezdésre, sokan hónapokig hiába várták a megrendelt és kifizetett példányokat. A problémák egy része a következő évben is jelentkezett.

Hasonlóan problémás volt a tankönyvellátás megreformálása, állami kézbe helyezése. Ennek eszköze volt a piaci tankönyvkiadók lépésről lépésre történő visszaszorítása, az állami tankönyvkiadás létrejötte és a szűkített tankönyvlista meghatározása, adminisztratív eszközökkel akadályozták meg, hogy a pedagógusok a korábban jól bevált és mindenki által kedvelt kiadványokból taníthassanak.

Ne gondoljuk, hogy mindezt csak ideológiai okok vezérelték! Persze a mindenkori hatalom, a Fidesz-KDNP különösen szeretné ideológiai szempontból is a saját képére formálni az oktatást, de nemcsak arról van szó, hogy az oktatást Orbán Viktor lázálmának, a munkaalapú társadalomnak rendelték alá, ugyanis ugyanúgy szerepet játszottak a szokásos anyagi érdekek is. A tankönyvrendszer átalakítására nagyon komoly uniós forrásokat hívtak le, amely milliárdos összeg egy része a haverok pénzéhsége okán ki tudja, milyen zsebekbe vándorolt. Ez az oka annak is, hogy nem akarják, de nem is tudják lecserélni a rosszul sikerült új tankönyveket sem, mert akkor vissza kéne fizetni a rájuk fordított összeget az Európai Uniónak. Az új tankönyvek bevezetése érdekében még két éve egyébként nagyszabályú diákkísérletbe fogott a kormány, hiszen a megszűnő-beolvadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet felmenő rendszerben bevezetendő tankönyveit először 1500 iskola több tízezer diákja próbálta ki 2014 szeptemberétől.

De mi a baj az új tankönyvekkel? A pedagógusok és szakértők visszajelzései alapján a szűkített tankönyvlistára került könyvekkel kapcsolatban általános és strukturális hiányosságok, általános minőségi problémák merültek fel. Sok esetben a 15-20 évvel ezelőtti tananyag köszön vissza belőlük szóról szóra, mintha korábbi tankönyvekből ollózták volna össze őket. A pedagógusok visszajelzése az, hogy a korábbi tankönyvcsaládokhoz képest sokkal nehezebb tanítani ezekből a kiadványokból. Sok évfolyam kényszerből cserélte le a tankönyveket, megnehezítve ezzel a diákok zökkenőmentes felkészülését az érettségire, továbbtanulásra.

Hogy finoman szólva sem a legjobb tankönyvekből tanulnak a diákok, azt az LMP adatkérései is alátámasztották, amikor az új kiadványokkal kapcsolatban a korábbi szakértői értékelések ‑ még természetesen az engedélyezés során ‑ közepes vagy annál alig jobb eredményeket mutattak. Korábban lényegesen magasabb, sokkal jobb minősítést kaptak. Egyrészt általános minőségi problémákról, másrészt konkrét problémás elemekről van szó, amelyek akár a jogszabálysértés lehetőségét is felvetik. Gondoljunk itt a sértő, sztereotip tartalmakra; ezekkel is foglalkoztunk korábban, kérve a könyvek felülvizsgálatát.

Tisztelt Ház! Nemcsak az aktuális ügyek miatt jött elő újra a tankönyvekkel kapcsolatos problémák témája. Gondoljunk itt arra, hogy a hírek szerint a KLIK önkényesen korlátozta és felülírta több iskolában még a szűkített tankönyvlistáról való rendeléseket is, vagy arra, hogy a szakközépiskolák átalakítása miatt új könyvekre lehet szükség, hiszen a közismereti tárgyak egy részét nem tanítják tovább. Emiatt sokan pótrendelésekre is várnak, hátha lesz addig pozitív döntés az új kerettantervekkel kapcsolatban.

A hónapok óta tartó pedagógustiltakozás kapcsán is előkerült a tankönyvek ügye. Az évek során kiderült, hogy a Hoffmann Rózsa-féle új nemzeti alaptanterv ezer sebből vérzik. Egy teljesen új tantervre lenne szükség, olyan tantervre, amely végre alkalmazkodik a diákok életkori sajátosságaihoz, érdeklődéséhez és igényeihez is; amely igazodik a tanulók sokféleségéhez, hiszen nem lehet mindenkinek ugyanazt, ugyanúgy, ugyanakkor megtanítani; amely végre korszerű tanterv lesz, korszerű tantárgystruktúrával, és garantálja a XXI. században szükséges készségek elsajátítását, ismeretek átadását.

Akárhogy is, ha végre lesz új, korszerű tanterv Magyarországon, annak bevezetését csak fokozatosan szabad megtenni, miután széles körű szakmai és társadalmi vitán esett át. A következő kormánynak okulnia kell a Fidesz-KDNP által elkövetett hibákból, és ki kell azokat javítaniuk a tankönyvekkel kapcsolatban is. Köszönöm figyelmüket.




Felszólalások:  Előző  164  Következő    Ülésnap adatai