Készült: 2024.09.19.03:16:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

253. ülésnap (2017.11.02.), 38. felszólalás
Felszólaló Hollik István (KDNP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka vezérszónoki felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 8:31


Felszólalások:  Előző  38  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

HOLLIK ISTVÁN, a KDNP képviselőcsoportja ré­széről: Köszönöm szépen, elnök úr. Kicsit vissza­ugranék egészen 2010-ig. Akkor a Fidesz-KDNP azt az ígéretet tette: amellett, hogy a csőd széléről vissza­hozza és rendbe teszi az országot, egy jó államot fog kialakítani. A jó állam ismérvei a mi ér­tel­mezésünkben azt jelentik, hogy az állam mi­nő­ségi szolgáltatásokat nyújt, a digitalizációra mint lehe­tő­ség­ként tekint, és az egyik talán legfontosabb vezér­lő­elv az volt, hogy ne az embereknek kelljen iga­zodniuk az állami szolgáltatásokhoz, hanem éppen azok igazodjanak a magyar emberek elvá­rásaihoz.

Ha megnézzük az elmúlt hét évet, akkor az állam és az állami szolgáltatások átalakítása éppen ennek a szellemében történt meg. Ha vissza­gon­do­lunk arra, hogy létrehoztuk a kormányablakokat, ahol egyablakos ügyintézésre van lehetőség, ahelyett, ami 2010 előtt volt, hogy 17 szakigazgatási szervvel külön-külön kellett egy vállalkozásnak vagy egy ma­gán­személynek az ügyeit intézni, ezt mind behúztuk a kormányablakok mögé, és ott egy ablakon ke­resz­tül minden ügyet el lehet intézni. A kormányablakok reggel 8-től este 8-ig vannak nyitva éppen annak érdekében, hogy a magyar embereknek ne kelljen szabadságot kivenni azért, hogy egy állammal kap­csolatos ügyüket el tudják intézni.

Vagy éppen azt is láthatjuk, egyre inkább bővül az elektronikusan intézhető ügyek köre. Itt azért szeretnék röviden reagálni Mesterházy Attila kép­vi­selőtársam megszólalására, aki azt mondta, hogy nem tartotta a Fidesz-KDNP-kormányzat azt az ígéretét, hogy az adóbevallás egyszerűbbé vált, az volt az ígéret 2010-ben, hogy néhány éven belül egy söralátét méretű legyen az adóbevallás. Szeretném jelezni, hogy ma ehhez már söralátétre sincs szükség, hiszen működik az e-szja-bevallás. Azt gondolom, ez a most indult rendszer mutatja, hogy milyennek kell lenni egy modern, jó állami szolgáltatásnak. Az e‑szja‑bevallás átlátható, egyszerű és azonnal mű­kö­dik. Semmifajta fennakadás nem volt a működé­sé­ben. Minden adózó könnyen és egyszerűen igénybe tudja venni, semmi más dolga nincsen, mint hogy amikor belép erre a felületre, ez az oldal földobja a saját adóbevallását, amelyet tulajdonképpen csak jóvá kell hagynia.

Nem véletlen az sem szerintem, hogy az In­for­matikai Vállalkozások Szövetsége 2017-ben ezt a rendszert, az e-szja rendszerét díjazta úgy, hogy az IVSZ még állami szolgáltatást, állami honlapot, állami portált soha nem díjazott. Ez volt az első al­kalom. Azt gondolom, hogy ez is mutatja egyébként szerintem az állampolgári megelégedettség mellett, hogy itt egy valóban jól működő rendszerről van szó. Azt gondolom, hogy az a törvényjavaslat, amely előttünk fekszik, törvényjavaslatok, mert kettőről van szó, beleilleszkednek ebbe a sorba, tehát az adóhatóság működését próbálja szolgáltató jellegűvé és ügyfélbaráttá tenni, ahogy azt államtitkár úr is elmondta.

Néhány olyan változtatást emelnék ki, amelyek szerintem kifejezetten jól mutatják, hogy milyen irányba kíván elmozdulni a NAV. Például a kis összegű pótléktartozások kezelése esetén annak a végrehajtása aránytalanul nagy kapacitást kötött le a NAV-nál, ezért az 5 ezer forintot el nem érő kése­delmi pótlékot nem írná elő a NAV. Jelenleg ez az ér­ték­határ 2 ezer forint. Vagy például ott van az adó­bír­ság mértéke: a jelenlegi szabályok szerint az adó­hiány 200 százaléka, a tervezet most jelenleg azt tar­talmazza, hogy ezt felezzék meg, és a bírság mértéke 100 százalékra csökkenne. Vagy éppen ott volt az az intézmény, az adószám-felfüggesztés, ami az adózók számára sokszor megoldhatatlan problémát jelen­tett, mert miközben bizonyos jogai egy adózónak, egy vállalkozásnak korlátozottak voltak, ugyanakkor gazdasági tevékenységet folytathatott, és ahhoz kap­csolódóan adókötelezettségeinek is eleget kellett tennie. Ez a fajta kettősség sokszor az adózók szá­mára is értelmezhetetlen volt. Éppen ezért ez a ter­vezet ezt a jogintézményt meg fogja szüntetni.

Kiemelt jelentőségűnek tartom azt, és véle­ményem szerint egy kifejezetten innovatív megoldás, hogy a NAV új szolgáltatásaként a kezdő vállal­ko­zá­sokat támogatja azzal, hogy egy 6 hónapos, önkéntes részvételen alapuló mentorálási, szakmai támogatási időszakot vezet be az induló vállalkozások számára, ezzel is segítve azt, hogy adózási kötelezettségeiknek minél könnyebben eleget tudjanak tenni.

(10.50)

Azt gondolom, az is mutatja az újfajta szemléletet, hogy egyszerűsödik az ellenőrzési struktúra is. A jelenlegi rendszerben összesen hét ellenőrzési típust tartalmazott a törvény, ez az új jogszabály szerint összesen kettőre csökkenne, a jogkövetési vizsgálatra és az adóellenőrzésre.

És a jogorvoslatok tekintetében is vannak változások. De ami nem kapott elég hangsúlyt itt a törvényjavaslat vitájában, az az, hogy a törvényjavaslat az elektronikus ügyintézésről szóló törvénnyel összhangban teljes körűvé kívánja tenni az elektronikus ügyintézés lehetőségét. Azt gondolom, ez egy óriási lépés, és az e-szja-ból fakadó teljesen logikus fejlődés. Ezt egy nagyon fontos lépésnek tartom, ez lényegileg fogja segíteni a vállalkozások adózási intézkedéseit.

További egyszerűsítés az, hogy az eseti meghatalmazások tekintetében kikerülnének a törvényből a képviselővel korábban támasztott szakmai követelmények, megkönnyítendő ezzel az adózók számára a képviselő útján történő eljárást, az állandó meghatalmazással eljárók tekintetében pedig a törvény természetesen továbbra is meghatározná azt a szakmai kört, akik jogosultak képviseletet ellátni.

Tehát azt gondolom, hogy bár a törvény szövege, a normaszöveg valóban hosszú, aminek az az oka, hogy a 2018-ban hatályba lépő általános közigazgatási rendtartásról szóló törvényből teljes mértékben kikerülnek az adóügyek, éppen ezért teljesen új szabályozást kellett létrehozni, ezért a normaszöveg bár hosszú, de a cél teljesen egyértelmű: az adóhatóság szolgáltató jellegének az erősítése, az önkéntes jogkövetők intézményesített támogatása, olyan eljárások kialakítása, amelyek észszerű időn belül lezárhatók, és természetesen az adózók adminisztratív terheinek a csökkentése.

Éppen ezért ezt egy kifejezetten jó és előremutató javaslatnak tartjuk, ezért a KDNP támogatni fogja. Köszönöm szépen. (Taps a kormánypártok soraiban.)




Felszólalások:  Előző  38  Következő    Ülésnap adatai