Készült: 2024.04.26.07:37:14 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

296. ülésnap (2013.07.05.), 44. felszólalás
Felszólaló Dr. Schiffer András (független)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 3:09


Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHIFFER ANDRÁS (független): Köszönöm szépen, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A helyzet az, hogy 2003-ban az Alkotmánybíróság a 62/2003-as alkotmánybírósági határozattal világossá tette, hogy az Országgyűlésnek mi a teendője akkor, hogyha a köztársasági elnök - akkor Mádl Ferenc elnök úr - vétót gyakorol, és az akkori álbaloldali többségű Országgyűlés megpróbálja kicselezni az elnöki vétót. Akkor az Alkotmánybíróság világosan megfogalmazta, hogy az országgyűlési képviselők számára biztosítani kell azt, hogy az államfői észrevételek tartalmát kellő időben megismerjék, nem beszélve arról, hogy azt is biztosítani kell, hogy adott esetben a köztársasági elnök is szabadon kifejthesse a véleményét.

Az, amit itt önök csinálnak akár a takarékszövetkezeti törvénnyel, akár más visszaküldött törvényekkel, így például az előttünk fekvő, alaptörvényhez kapcsolódó módosítással is, álláspontom szerint közjogilag érvénytelen, nem biztosítják a lehetőségét annak, hogy érdemben a parlament megfontolja, megtárgyalja a köztársasági elnök érvelését. Éppen ezért, ahogyan más indokok miatt a földtörvény esetében, úgy a visszaküldött törvények esetében is fennáll a veszélye annak, hogy egyszer az Alkotmánybíróság közjogi szempontból ezeket a törvényeket érvénytelennek fogja nyilvánítani.

Az a helyzet, hogy ha az Országgyűlés komolyan megfontolná Áder János köztársasági elnök úr javaslatait, akkor most zárószavazás előtti módosító indítványként a szocialista javaslatot fogadnák be, tudniillik a szocialista javaslat tartalmazza azt, hogy egész egyszerűen a csomagból maradjon el az elnökhelyetteshez telepített jogalkotási jogkör. Önök egy szépészeti beavatkozást követtek el zárószavazás előtti módosító címén, úgy tettek, mintha nem értenék azt az intelmet, amit a köztársasági elnök az átiratában megfogalmazott.

Önmagában az, hogy az alaptörvényben már különböző, úgynevezett autonóm közigazgatási szerveknek jogalkotási jogkört biztosítanak, felborítja a lehetőségét annak, hogy a parlament ellenőrizze a végrehajtó hatalmat. Önök csorbítják akkor például a népszuverenitást, amikor nem elszámoltatható hivatalokhoz telepítenek rendeletalkotási jogkört. Most ezt fokozzák, és bár egy elnökhöz van elvileg telepítve a rendeletalkotási jogkör, éppen a pillanatnyi helyzet úgy áll, hogy ezt másnak is oda kell adni, akkor odaadják másnak.

Kíváncsi vagyok a következő lépésre, kíváncsi vagyok arra, hogy egyszer eljön-e az idő, amikor mondjuk, a jegybanknál vagy más autonóm közigazgatási szervnél esetleg egy főosztályvezetőt, esetleg a portást bízzák meg azzal, hogy kényszerhelyzetben alkosson rendeletet. Mindez odamutat, hogy egyrészt semmibe veszik a köztársasági elnök szavát, semmibe veszik a közjogi érvényességhez támasztott alkotmányossági feltételeket, és súlyosan csorbítják a népszuverenitást, amikor olyan személyek kezébe adnak jogalkotási jogkört, akiket a népképviselők nem képesek elszámoltatni.

Köszönöm szépen. (Vágó Gábor tapsol.)




Felszólalások:  Előző  44  Következő    Ülésnap adatai