Készült: 2024.09.20.13:35:21 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

69. ülésnap (2019.06.03.), 80. felszólalás
Felszólaló Dr. Kepli Lajos (Jobbik)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka elhangzik az interpelláció/kérdés/azonnali kérdés
Videó/Felszólalás ideje 2:23


Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. KEPLI LAJOS (Jobbik): Köszönöm szépen, elnök úr, és a gesztust is. Természetesen a kérdés elhangzása előtt szeretném kifejezni a Jobbik frakciója nevében is a részvétem a múlt heti hajóbalesetben elhunyt személyek hozzátartozói felé. A tragédia szörnyű sebet idézett elő számos család életében, osztozunk fájdalmukban.Mint ismert, az elmúlt héten, szerdán, a Margit-híd alatti áthaladás közben egy szállodahajó maga alá gyűrt egy turistahajót, melynek fedélzetén a kétfős személyzettel együtt összesen 35 fő tartózkodott. A tragédiát mindössze heten élték túl, hét holttestet még aznap megtaláltak, a többi 21 személyt egyelőre eltűntként tartják nyilván.

A baleset számos kérdést felvet, melyet szakértőknek kell megvizsgálni, viszont nem mehetünk el amellett, hogy a kérdést a hajózás szabályozása oldaláról is megvizsgáljuk. A Duna budapesti szakaszán az év folyamán a hajózható időszakokban óriási vízi forgalom tapasztalható, a Margit-híd és a Parlament környéke a legforgalmasabb szakaszok közé tartozik. Az utóbbi években gombamód elszaporodtak a kis méretű BKK-hajók, a városnéző turistahajók mellett a hatalmas szállodahajók is. Utóbbiak gyakorlatilag úszó hotelek, alkalmanként akár több száz emberrel a fedélzetükön. Jelenlétükkel nemcsak a Duna, hanem a kikötőkön át a rakpartok forgalmára is jelentős hatással vannak, ezek a kikötők a Duna fővárosi szakaszán rengeteg problémát okoznak. Kétségtelen, hogy a turizmus a főváros egyik legjelentősebb bevételi forrása, de ezek a vízi objektumok nemcsak a Duna szennyezéséhez járulnak hozzá, de sokszor a műemléki látképet is eltakarják, elrondítják, a balesetveszélyről pedig a múlt heti katasztrófa után nyomatékosan szót kell ejteni. Mindent meg kell tennünk annak érdekében, hogy a kockázatot a lehető legkisebbre csökkentsük, az itt élő és az idelátogató emberek életének és testi épségének védelmében.

A kérdésem államtitkár úrhoz, hogy kíván-e a kormány szabályozást bevezetni a Duna fővárosi szakaszán a hajóforgalom megregulázására. Szükség lehet-e úgynevezett szeparációs zónák kijelölésére a hajózó útvonalakon? A kikötők számának és elhelyezkedésének felülvizsgálata indokolt-e? Tervezik-e esetleg a belvárosból a szállodahajó-kikötők átköltöztetését a külső folyami szakaszokra? Mivel mindez a hajózási jogszabályokat is érinti, ezért kérdezem, hogy mi erről a kormány álláspontja, és hogyan kívánják megelőzni a hasonló tragédiák bekövetkezését. Várom érdemi válaszát. Köszönöm szépen. (Taps a Jobbik soraiban.)




Felszólalások:  Előző  80  Következő    Ülésnap adatai