Felszólalás adatai
145. ülésnap (2011.12.01.), 156. felszólalás | |
---|---|
Felszólaló | Dr. Stágel Bence (KDNP) |
Beosztás | |
Bizottsági előadó | |
Felszólalás oka | vezérszónoki felszólalás |
Videó/Felszólalás ideje | 5:47 |
Felszólalások: Előző 156 Következő Ülésnap adatai
A felszólalás szövege:
DR. STÁGEL BENCE, a KDNP képviselőcsoportja részéről: Köszönöm a szót, elnök úr. Tisztelt Országgyűlés! A közszolgálati tisztviselőkről szóló T/5002. számú törvényjavaslat alapvető célja, hogy egy erős állam az indokoltnál nem nagyobb méretű közigazgatási struktúra működtetésével a közjót szolgálja.
A közigazgatás jóságának, illetve hatékonyságának a kérdését régebben a közérdek és a magánérdek szembeállításának jegyében, újabban pedig az eredményesség és szakszerűség szembeállításának jegyében szokták felvetni és megválaszolni.
Az első felfogás szerint a közigazgatás jóságának, illetve hatékonyságának a kritériuma a közérdek érvényesítése, és ennek keretei között az a probléma, hogy mi a jogos magánérdek területe, és hogyan kell az illetéktelen magánérdeket visszaszorítani.
A másik felfogás szerint a közigazgatással szemben két alapvető követelmény áll fenn: a jogszerűség és az eredményesség, és a probléma megfelelő egyeztetése. Ebbe az elgondolásba belejátszik a közérdek-magánérdek szembeállítása is, mert általános feltételezés szerint a jogszerűség követelménye elsősorban a magánember védelmét jelenti a közérdek eredményes érvényesítése során őt érő esetleges érdeksérelmekkel szemben.
A KDNP álláspontja szerint a közigazgatás gyökeres átalakítása tovább már nem odázható, hiszen az átlagpolgár lépten-nyomon azt érzi, rendetlen országban élünk. A rendetlenséget számos esetben az állam és ezen belül a közigazgatás is generálja. Ennek egyik alapvető oka az, hogy a XXI. század magyar közigazgatásának mind ez idáig nem volt a társadalmi folyamatok elemzésén alapuló igazi stratégiája.
Több mint két évtizeddel a politikai rendszerváltás és a piacgazdaság kialakulása után például még mindig nem világos, hogy hol vannak az állami közszolgáltatás határai. Mára a közérdek a magánérdekkel szemben értelemszerűen háttérbe szorult.
Egy demokratikus keretek között működő piacgazdaságban a két érdek kényes egyensúlya egyébként sem jön létre automatikusan. A racionalitást és a moralitást is egyaránt kifejező és fenntartani képes állami működés előfeltétele viszont a közérdek tartalmában való minimális társadalmi és politikai konszenzus megteremtése. Ennek hiányában nálunk a társadalom valamennyi tagja a szabályszegésre és a felelősség elhárítására rendezkedett be.
Ám a nagy rendetlenségben senki nem érzi jól magát, úrrá lesz a bizalomvesztés, és általános közérzetté válik a biztonsághiány.
Az alapvető cél tehát, tisztelt képviselőtársaim, megtalálni a közérdek és a magánérdek közti ideális határt oly módon, hogy az állam a kényszerítő hatalmát a magánszféra tiszteletben tartásával csak a közérdek védelme érdekében érvényesítse.
Kaotikus és értékválságos helyzetben a közigazgatás reális és átfogó stratégiai reformja nem alakítható ki, ezért örvendetes, hogy az előttünk fekvő törvényjavaslat általános indokolásában értékelvű célkitűzések is szerepelnek. A változásokhoz gyorsan és rugalmasan alkalmazkodni képes, a nemzeti érdekeket előtérbe helyező állami közszolgáltatási rendszer megalapozását kívánja szolgálni a törvényjavaslat, egy olyan közszolgáltatásét, amely élvezi a társadalom közmegbecsülését, hatékony és költségtakarékos, demokratikus, pártsemleges, törvényesen működik, tagjai korszerű szakmai ismeretekkel rendelkeznek, Magyarország érdekeit és a közjót pártatlanul és hazaszeretettel szolgálják.
(3.30)
A megváltozott világrendben a hatékony közigazgatás működésének változatlanul alapvető feltétele maradt a tiszta, világos, kiszámítható és átlátható felelősségi viszonyok jogi feltételeinek megteremtése és azok következetes érvényesítése, valamint egy hosszú távon tartható életpályamodell kialakítása.
A magyar közigazgatás fejlesztését szolgáló Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program a közigazgatás megújításának kiemelt területeként határozza meg a tisztviselői kar megújítását, a magas szintű szakmai ismeretekkel rendelkező személyi állomány és új életpályamodellek kialakításában. A Magyary-programban megfogalmazott közszolgálati életpályamodellnek a hatékonyság és a teljesítmény alapelveit is meg kell valósítania. A KDNP álláspontja szerint olyan életpályamodellre van szükség, amely megőrzi a karrierrendszer előnyeit, tehát a kiszámíthatóságot, stabilitást, de lehetőséget nyújt a változásokhoz való rugalmas alkalmazkodásra is.
Örvendetes, hogy a törvényjavaslat kiemelt célnak tekinti továbbá az eddigi széttöredezett, belső koherenciáját nagyrészt elvesztő közszolgálati szabályozás stabilizálását és egységesítését, valamint az új munkatörvénykönyvnek az új közigazgatás személyi állományára is irányadó szabályainak beépítését a közszolgálati joganyagba. Ennek érdekében az új törvényi szabályozás magában foglalja a jelenlegi köztisztviselői és kormány-tisztviselői törvény, valamint az új munka törvénykönyve szabályait. Az egységes szabályozáson belül azonban megmarad a kormánytisztviselők és a köztisztviselők között szükséges differenciálás is.
Összességében tehát megállapítható, hogy napjainkra indokolttá vált az új közszolgálati életpályamodell és arra építkező új közszolgálati törvényi szabályozás megalkotása, ezért a T/5002. számon benyújtott törvényjavaslatot a KDNP támogatásáról biztosítja. Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormányzó pártok soraiban.)
Felszólalások: Előző 156 Következő Ülésnap adatai