Készült: 2024.04.26.04:49:42 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

3. ülésnap (2006.06.08.), 172. felszólalás
Felszólaló Sós Tamás (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka felszólalás
Videó/Felszólalás ideje 5:23


Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

SÓS TAMÁS (MSZP): Elnök Úr! Miniszterelnök-jelölt Úr! Tisztelt Ház! A kormányprogram kiemelten foglalkozik a piacképes tudást adó szakképzés megteremtésével. Az elmúlt időszakban számos döntés született már ebben a kérdésben, illetve nagyon sok olyan intézkedés vár még ránk, amelyet meg kell hoznunk a következő időszakban. Amikor fejlesztésről, beruházásról beszélünk, úgy gondolom, nagyon fontos a szakképzés, a piacképes szakképzés megteremtése. Magyarországon ma egyszerre van jelen a munkaerőhiány és a munkanélküliség. Változtatni kívánunk a képzés vonatkozásában, rugalmasabb képzést kívánunk kialakítani, amit a kormányprogram is tartalmaz, szorosabb kapcsolatot a gazdasággal, a gazdasági élet szereplőivel.

Mindenekelőtt egy kérdést szeretnék kiemelni, a térségi integrált szakképző központokat. Az elmúlt időszakban már tizenhat ilyen jött létre. A következő időszakban 30-35-öt szeretnénk még létrehozni. Egy térségi integrált szakképző központban önmagában is 6-8 intézmény van. Gyakorlatilag olyan formákat alakítanak ki, amely korszerű technikai, tárgyi feltételeket teremt, erre támogatásokat tudunk biztosítani, másrészt korszerű tananyagfejlesztésre, a legmodernebb oktatási módszerek bevezetésére is lehetőség van, tréning típusú oktatásra.

Úgy gondolom, rendkívül fontos a halmozottan hátrányos helyzetű rétegek képzésben való megtartása, gondolok a cigány-, a romalakosságra és mindazokra, akik fogyatékkal élők, és azok, akik ha nem foglalkoznánk velük fokozottan, lemorzsolódnának. Úgy gondolom, a képzésben ez komoly gond. A szakiskolai képzésben ma Magyarországon körülbelül 30 százalék, amely létszám lemorzsolódik. Szeretnénk - a kormányprogram is tartalmazza -, ha ez az arány a felére csökkenne.

Szeretnénk elérni a négy év során azt, hogy a képzőintézményeink 80 százaléka, de inkább úgy fogalmaznám, a tanulóink 80 százaléka a XXI. század igényeinek megfelelő, korszerűen felszerelt oktatási intézményben tanulna. Ugyanakkor itt szeretném szóba hozni azt is, hogy a tiszk, a térségi integrált szakképző központ nem mindenre gyógyír, orvosság, tehát további finomítások szükségesek egy integrált képzés megvalósítása vonatkozásában.

A kamarák szerepét szeretném hangsúlyozni, a szakmai szervezetekét. Ilyen vonatkozásban a teljesség igénye nélkül amit kiemelnék, a képzés tartalmának meghatározásában, úgy gondolom, a szakmai szervezeteknek nagy szerepe kell hogy legyen a szakmai vizsgáztatásban, a képzés minőségbiztosításában. Az ötszáz fő fölötti iskolákban tanácsadó testületek jönnek létre, illetve a térségi integrált szakképző központokban is. Ezt feltétlenül javítani kell abban a vonatkozásban, hogy a gyakorlatnak beleszólása legyen a képzésbe.

A normatív finanszírozási rendszer átalakítása gyakorlatilag a hiányszakmákban a képzést kívánja segíteni. Ilyen értelemben, úgy gondolom, a minőségi képzés irányába mozdulunk el. A gazdálkodókat is még jobban érdekeltté kell tenni, hogy szakmunkástanulókat foglalkoztassanak. Ennek ma az adminisztrációja is bonyolult, itt egyszerűsíteni kell. Ugyanakkor örvendetesnek tartom, hogy a tanulószerződések aránya ma már 30 ezer, és ezen az úton tovább kell haladnunk.

Az előző kormányzati ciklus utolsó esztendejében előre tudtunk lépni a 9-10. osztályban a gyakorlatorientált képzésben. Úgy gondolom, ezt tovább kell folytatnunk, oda kell figyelnünk még inkább erre a területre. A gyerekeknek, a tanulóknak nagyobb sikerélményre van szükségük. Itt a pályaorientációra, a gyakorlati oktatásra gondolok. A 9-10. évfolyam során erre nagyobb hangsúlyt kell fektetnünk.

A moduláris rendszer bevezetésére mondhatom azt önöknek, aki ezt figyelemmel kíséri, tudja, hogy Európa-szerte felfigyeltek a magyar kezdeményezésre, a módosításra, amely valójában a Nemzeti Szakképző Intézetben került kidolgozásra. Nagyon sokan részt vettek ebben a programban. Valójában az Országos Képzési Jegyzékben szereplő szakmák száma 807-ről már 416-ra csökkent, és ebben nagy jelentősége van annak, hogy részszakképesítést, elágazó és ráépülő szakképesítést is meg tudunk valósítani. Szeretnénk kitörni a szakiskola zsákutca jellegéből, és itt is szeretnénk felkészülni az élethossziglani tanulásra.

Köszönöm a figyelmet. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  172  Következő    Ülésnap adatai