Készült: 2024.09.20.15:34:54 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

233. ülésnap (2005.06.06.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Magyar Bálint (SZDSZ)
Beosztás oktatási miniszter
Bizottsági előadó  
Felszólalás oka napirend előttihez hozzászólás
Videó/Felszólalás ideje 5:07


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. MAGYAR BÁLINT oktatási miniszter: Tisztelt Elnök Úr! Tisztelt Ház! Tisztelt Képviselő Asszony! (Az elnök csenget.) A pedagógusnap valóban a köszönetnek az ideje, és engedjék meg, hogy képviselőtársaim és a magam nevében is köszöntsem őket ebből az alkalomból.

Nincs olyan ember, akinek az életét ne kísérnék végig azok az emlékek, azok a legalapvetőbb benyomások, pozitív élmények, amelyeket kiemelkedő pedagógusaitól, tanáraitól kapott. A tanáraink, a pedagógusaink családjaink részeivé váltak, nem pusztán azokkal az alkalmakkal, amikor esetleg meglátogatták a családot, hanem azokon az étkezéseken, vasárnapi ebédeken, hétköznapi vacsorákon vagy éppen reggeliken, amikor óhatatlanul is a családi beszélgetések témáit képezték, hiszen mindnyájunk számára mintegy második szülőként működtek, életünk jelentős részét mi magunk ott töltöttük az iskolában, másrészt pedig gyermekeink is ott élnek.

Az Anita nénikhez, a Laci bácsikhoz és jó néhány más tanárhoz, akiket keresztnevükön szólítanak gyermekeink, keresztnevükön szólít a család, bensőséges viszony fűz. Hihetetlen nehéz feladatot láttak el, látnak el életük és munkájuk során, különösen napjainkban, hiszen egy olyan gyorsuló világban élnek, ahol az oktatásnak az egész folyamata átalakul, megújuló, növekvő követelményeket támasztunk nemcsak gyermekeinkkel szemben, hanem velük szemben is.

A 2004-2005-ös tanév jó néhány vonatkozásban újat hozott az iskolák életében. Egy használható tudás elsajátítása érdekében a Nemzeti alaptanterv bevezetése kezdődött el az általános iskolák első osztályában egy felmenő rendszerben. Abból a feltételezésből és abból a kihívásból indultunk ki, hogy ma az információk tömege hihetetlen módon megnövekszik, szélesedik, és eközben ezeknek az információknak az érvényességi ideje pedig lecsökken. Tehát gyermekeinknek nem annyira a lexikális ismeretek maximalizálására van szükségük, hanem arra, hogy a korlátlanul hozzáférhető információkat hasznosítani tudják a későbbi életük során is.

Az idei év, az idei tanév az újdonságot jelentette a gyermekeink szöveges értékelésének bevezetését illetően is, hiszen az elsős általános iskolás gyermekek esetében a jegyekkel történő osztályozást idén kötelezően felváltotta a szöveges értékelés, amely, miközben a gyermek és a szülő számára részletesebb, érthetőbb, szélesebb információkat jelent gyermekeink teljesítményét illetően, eközben a tanárok számára természetesen nehezebb feladatot jelent, nehezebb feladatot ró rájuk.

Ugyancsak ettől az évtől kezdődött el a buktatás megnehezítése, hiszen abból a feltételezésből indultunk ki, hogy az alsó évfolyamokon gyermekeink számára az, amit ott el kell sajátítani, valójában elsajátítható, hogyha a tömegképzés keretében marad megfelelő idő arra, hogy személyre szabott, egyénre szabott oktatásban is részesülhessenek gyermekeink.

A középiskolai oktatás újdonsága a nyelvi előkészítő évfolyam volt. Az iskolák nagyon nagy fogékonysággal válaszoltak a kormány ezen kezdeményezésére. Több mint négyszáz iskolában, négyszáz középiskolában kezdődött el 2004 szeptemberében a nyelvi előkészítő osztályok munkája, amely meghaladja vagy eléri a középiskolák egyharmadát. Feltehetően idén szeptembertől ennél is jóval nagyobb mennyiségben, legalább 20-25 százalékkal több iskolában kezdődhet el a nyelvi előkészítő évfolyamok működése, ami azt eredményezheti, hogy az ott tanuló diákok garantáltan legalább egy idegen nyelv, ha nem két idegen nyelv magas szintű tudásával kerülhetnek ki az iskolából.

És végezetül: idén került bevezetésre a kétszintű érettségi rendszere is, amelynek a tartalmi, forradalmi jellegét az hozta, hogy gyermekeinktől nem lexikális ismeretek maximalizálását kérjük számon, hanem azt, hogy használni, értékelni, érteni tudják, alkalmazni ezeket az ismereteket. És itt valóban külön köszönet illeti a pedagógusokat, azokat a pedagógusokat és iskolavezetőket, akik mindent megtettek az első két válságos nap után, hogy az érettségi rendszere ne omoljon össze, hogy valójában azt üzenhessék gyermekeinknek, hogy igenis, a becsületes munkának lehet eredménye, hogy a becsületes és tiszta vizsgáknak lehet eredménye Magyarországon, és nem engedték meg azt, hogy a kétszintű érettségi, illetve maga az érettségi intézménye végzetesen egyfajta csorbát szenvedjen.

Ebben ez alkalommal egyébként a pedagógusokon és az oktatás egyéb szakemberein kívül más tárcákhoz tartozó szakemberek is a segítségünkre voltak: a Belügyminisztérium részéről a közigazgatási hivatalok munkatársai és az állami futárszolgálat munkatársai is segítettek ezekben a válságos napokban, hogy a pedagógusok munkáját és a diákok munkáját (Az elnök a csengő megkocogtatásával jelzi az idő leteltét.) egy ilyen ügy ne tehesse tönkre.

Köszönöm a figyelmüket. (Taps a kormánypárti padsorokban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai