Készült: 2024.09.22.07:17:16 Dinamikus lap

Felszólalás adatai

94. ülésnap (1999.10.20.), 12. felszólalás
Felszólaló Dr. Schvarcz Tibor (MSZP)
Beosztás  
Bizottsági előadó Egészségügyi bizottság
Felszólalás oka Bizottság kisebbségi véleményének ismertetése
Videó/Felszólalás ideje 4:49


Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai

A felszólalás szövege:

DR. SCHVARCZ TIBOR, az egészségügyi és szociális bizottság kisebbségi véleményének ismertetője: Köszönöm a szót. Tisztelt Elnök Asszony! Tisztelt Képviselőtársaim! Az Országgyűlés egészségügyi és szociális bizottsága október 13-án megtárgyalta a társadalombiztosítás 2000. évi költségvetését. A vitában, ahol a témát felügyelő államtitkár úr nem vett részt, elhangzott, hogy ez a költségvetés egy sanyarú költségvetés - kormánypárti alelnökünket idézve.

Elhangzott az is, hogy ez a költségvetés sem az ígéreteket, sem az elvárásokat nem váltotta be. Az ágazatban változatlanul folyik a forráskivonás, és megmarad az ágazat alulfinanszírozottsága. Kormánypárti képviselőtársaink úgy védték ezt a költségvetést, hogy csökken a reálértékvesztés ebben az idei költségvetésben. De kérdezem: miért kellene reálértékvesztésről beszélni akkor, amikor a gazdaság mutatói ezt egyáltalán nem indokolják?

A költségvetés megőrizte reálértékét - mondták kormánypárti képviselőink. Hogyan őrizné meg a gyógyszerkassza esetében, ahol a tavalyi zárolások utáni értéket vették bázisértéknek, ezt még alátervezték, és így nyújtották be a gyógyszerkasszáról szóló költségvetést?

Megalapozott a költségvetés - mondták -, hiszen 6,4 százalékos emelkedés van benne, 6-7 százalékos prognosztizált infláció esetében. A beterjesztő elfelejti, hogy az egészségügyben az infláció mértéke mindig nagyobb, mint a normál szférában. A költségvetés a beterjesztés alapján 5 százalékos béremelésre és 0 százalékos dologi emelésre ad lehetőséget. Ez valóban csődbe juttatja a kórházak zömét.

Egyetlen jelentős emelkedés található ebben a költségvetésben, ez pedig a végkielégítésre szánt összegek 513 százalékos emelkedése. Ez azt jelenti - az egészségügyi tárca képviselője meg is erősített minket a vitában -, hogy ebben az ágazatban is, ahol komoly nővérhiány és már orvoshiány is mutatkozik, végre kell hajtani a 3,2 százalékos létszámleépítést.

Alelnökünk a vitában megjegyezte, hogy már a halászat is elhagy minket a bérskálán ezen költségvetés elfogadása és végrehajtása esetén.

(8.40)

A vitában, mint az ÁSZ képviselője elmondta, kétségek merültek fel afelől, hogy reális-e a bevételi oldal és a kiadási oldal. A részletezett táblázatot csak külön kérésre juttatták el hozzánk a gyógyító-megelőző kasszára. A költségvetésben legjobban kidolgozott rész az úgynevezett irányított betegellátás modern kísérlete.

Előrelépést jelent kormánypárti képviselőink szerint az, hogy most már lehetőség van arra, hogy a dologi kiadások területére lehet átirányítani a kasszák közül. Emiatt fogták perbe korábban a Csongrád megyei kórházak menedzsmentjét, és a vitában az is elhangzott, hogy példát kell venni azokról a menedzsmentekről, ahol sikeresen gazdálkodnak. Sikeresen gazdálkodó menedzsmentet küldtek el egy megyei kórház esetében azzal, hogy mivel 600 millió forint megtakarítása volt a kórháznak, valószínűleg ezt a betegektől spórolták meg, és ez szabálytalan.

Gondot jelentett a vagyoneladás kérdése is, hogy miért kell a társadalombiztosítás vagyonát értékesíteni, és miért ilyen módon.

Nagyon sok vita volt, és érvek, ellenérvek hangzottak el abban az értelemben, hogy irreálisan magasnak tartjuk az APEH-dolgozók jutalmazási keretét. Nagyon rossz üzenete van a képviselőtársaink szerint annak, ami úgy szól, hogy "a gyógyszerfelírás ösztönzése". Az ÁSZ szerint nem működött és nem működik jól a központosított közbeszerzés az OEP-nél sem, de a kórházaknál és a közbeszerzéssel kapcsolatban az egészségügyben rossz tapasztalataink vannak. Problémát jelentett az, hogy mit jelent a gyakorlatban majd a MEP jogi személyiségének megszüntetése.

A költségvetésben szerepel és a vitában is elhangzott, hogy a változás és a struktúraátalakítás szükséges az egészségügyben. Ezzel messzemenőleg egyet tudunk érteni, de struktúrát úgy nem lehet átalakítani, hogy előre nem biztosítjuk a forrásokat és nem biztosítjuk a kimeneti lehetőséget, tehát nem teremtjük meg azokat az intézményeket, azokat az ellátórendszereket, amelyek az aktív ellátást tehermentesítenék.

A fentiek alapján a bizottságban az ellenzéki képviselők nem tartották általános vitára alkalmasnak a tb költségvetését, és nem is tudjuk támogatni.

Köszönöm szépen. (Taps az MSZP és az SZDSZ soraiban.)




Felszólalások:  Előző  12  Következő    Ülésnap adatai